Page 1 of 1
Dimensionering av krängningshämmare?
Posted: 17 Feb 2010, 18:44
by erikkihl
Är det någon som vet hur man vet ungefär hur man dimensionerar krängningshämmaren?
har hört att man kan ta hälften av fjäderkonstanten och dimensionera där ifrån. Ngn som kan bekräfta eller har en annan teori bakom?
Skall börja utforma/dimensionera krängarn till min bil och vore bra med lite tips och ideer.
Posted: 17 Feb 2010, 20:55
by 525mannen
Om du inte redan testat det så kan ett tips vara att höra dig för på rejsa.nu där finns säkerligen en hel del kunskap i ämnet.
Mvh
Posted: 17 Feb 2010, 21:41
by markus
Gissar på att den ska sitta på raktframåkabil så rejsa är nog inte så mycket att ha =)
Posted: 18 Feb 2010, 00:15
by M3JONAS
Det finns en jättebra tråd på rejsa med ett excelark som man kan mata in värdena i och kan räkna på olika diametrar å längder på armarna.
Posted: 22 Feb 2010, 15:12
by Love
Ska du ha bilen till raktframåka eller till å svänga med?
Ska du ha krängare till å svänga med så kan jag nog fixa fram justerbara,
lika som sitter på rallycrossbilar och banåkarbilar.
Posted: 22 Feb 2010, 20:34
by Carlsson
Love wrote:Ska du ha bilen till raktframåka eller till å svänga med?
Ska du ha krängare till å svänga med så kan jag nog fixa fram justerbara,
lika som sitter på rallycrossbilar och banåkarbilar.
dvs kniv krängare ???
Posted: 22 Feb 2010, 21:09
by erikkihl
Kan själv fixa fram knivkrängare, men frågan är lixom vilken längd man bör börja på? Om det går att räkna lite enkelt ut, för att börja på en lämplig längd. Har ingen större lust att köpa flera olika uppsättningar knivar och testa fram, Skall mestadels gå rakt fram.
Posted: 22 Feb 2010, 22:11
by johankihl
Posted: 22 Feb 2010, 22:29
by erikkihl
johankihl wrote:http://chassisengineering.com/shopDetails.asp?CatId=10&SubCatId=5&ProductId=1473
Tack, Johan är en sån lösning jag tänkt mig, men den där va riktitgt billigt, blir nog till att beställa en sådan.
Posted: 23 Feb 2010, 07:01
by perf
Grejen med knivar är ju att du vrider dom så att du ökar/minskar styvheten i dom. Smart och enkelt.
Posted: 23 Feb 2010, 11:24
by johankihl
perf wrote:Grejen med knivar är ju att du vrider dom så att du ökar/minskar styvheten i dom. Smart och enkelt.
I dragracing är det inte lika kinkigt, det duger bra om man blir av med lite roll. Har hittills aldrig sett en dragracebil med knivkrängare.
Posted: 23 Feb 2010, 11:28
by johankihl
Sno idéer från den där krängaren annars Erik. Ett rör runt 30mm och 100-150mm armar (gör dem med flera hål så det går att justera hårdhet) några frästa eller vattenskurna armar så har du ju snart byggt din egen krängare. Ang material så använder de sällan om inte aldrig något annat än vanligt svartstål!