S50 i E30, tips, vägledning tack :)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
S50 i E30, tips, vägledning tack :)
Hej hej.
Jag ska strax inhandla en komplett S50 motor med alla tillbehör och växellåda.
1. Funderar på att köpa en S50B30 som redan sitter i en E30 idag. Vilket gör då att jag får allt förberett. Får alla motorfästen, grenrör, bromsservo, kabelhärva, ja allt förberett för en E30.
2. Eller köpa en S50B32 med alla tillbehör, växellåda, ecu, ews. MEN här får man inte med något för e30:n. MEN motorn är 2500kr billigare än den andra.
- Vilka delar måste jag köpa, göra i ordning för att få i motorn i E30 ? Kan nån skriva en lista på det.
- EWS är det ju på denna, vad innebär det för mig som kommer ha motorn i E30, och hur löser jag det på bästa sätt ??
Skulle gärna vila ha lite hjälp med vad jag ska göra och hur man gör det
Jag ska strax inhandla en komplett S50 motor med alla tillbehör och växellåda.
1. Funderar på att köpa en S50B30 som redan sitter i en E30 idag. Vilket gör då att jag får allt förberett. Får alla motorfästen, grenrör, bromsservo, kabelhärva, ja allt förberett för en E30.
2. Eller köpa en S50B32 med alla tillbehör, växellåda, ecu, ews. MEN här får man inte med något för e30:n. MEN motorn är 2500kr billigare än den andra.
- Vilka delar måste jag köpa, göra i ordning för att få i motorn i E30 ? Kan nån skriva en lista på det.
- EWS är det ju på denna, vad innebär det för mig som kommer ha motorn i E30, och hur löser jag det på bästa sätt ??
Skulle gärna vila ha lite hjälp med vad jag ska göra och hur man gör det
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
om 3.2an är billigare så slå till på den,ecu & ews är värt mkt om man får med de..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)
Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning
Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!
Mvh:Peter
0730468169
nej 6 vxl kan jag inte ta den passar ej e30 får ta 5vxl till 3.2 enda nackdelen är att jag inte får den förberedd för e30 som jag får på 3.0 an. Därför undra jag exakt vad aom behövs för att montera s50 i e30.
Samt att jag vet inte hur man ska göra med EWS en. hur man kopplar den osv.
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
mikael_st wrote:nej 6 vxl kan jag inte ta den passar ej e30 får ta 5vxl till 3.2 enda nackdelen är att jag inte får den förberedd för e30 som jag får på 3.0 an. Därför undra jag exakt vad aom behövs för att montera s50 i e30.
Varför skulle inte 6vxl lådan passa i en e30? Känns som att du skulle behöva läsa på mer om du är rädd för att lådan har en pinne till.
Motorfästen passar rätt i en e30. Du behöver bara ett oljetråg samt pickup från en e34 med m50. Ditt 3,2 tråg och pickup som du får över är dessutom hett villebråd på marknaden då det är bättre än m50/s50b30 tråget för alla ban-rävar.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa
10.04 227km/h@1,1bar
10.04 227km/h@1,1bar
Okej. måste inte grenröret byggas om för att passa e30 ?
Den 6 vxl lådan var större så finns ingen kardan som passar e30 bakaxeln som är den längden som behövs för den 6vxl lådan läste jag mig till ?
sen vad ska man göra med EWS:sen ?
mvh Mikael
Den 6 vxl lådan var större så finns ingen kardan som passar e30 bakaxeln som är den längden som behövs för den 6vxl lådan läste jag mig till ?
sen vad ska man göra med EWS:sen ?
mvh Mikael
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
AndreasT wrote:Lilla ews boxen:
Stift 1 - Signal till stora ews boxen stift 13
Stift 2 - 12v vid tändning
Stift 2 - Jord
Sedan kopplas antennringen in på på denna box via kontakten
Stora ews boxen
Stift 4 - Signal till ECU (gröna kabeln)
Stift 5 - 12v spänning vid tändning
Stift 7 - Jord
Stift 13 - Signal till stift 1 på lilla ews boxen
Detta är det som krävs för att kunna starta bilen och man vet att den fungerar när man hör boxen klickar till och leder ström mellan pinne 1 o 3.
Dessutom går det att köra med 6vxl låda men det är lite mer tänkande med kardan osv.
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
- Nisse Järnet
Ah men kommer att ta ZF lådan då det känns som det blir lättare. Skulle man ångra sig får man orda det då
Det var mest att jag undrade vilka delar jag behöver skaffa, eller ändra på om jag ska få in s50 i bilen då 3,0:an får jag med allt färdigt och förmonterat. ?
Nu vet jag vilka motorfästen jag bör köpa, samt att jag måste ha annat bromsservo. Men vad mer ? Man måste väl ändra något med grenrör har jag hört ?
Sen vet jag inte om det är värt att köpa den adaptern på ebay så slipper man klippa av kontaktstycket och löda, eller
Det var mest att jag undrade vilka delar jag behöver skaffa, eller ändra på om jag ska få in s50 i bilen då 3,0:an får jag med allt färdigt och förmonterat. ?
Nu vet jag vilka motorfästen jag bör köpa, samt att jag måste ha annat bromsservo. Men vad mer ? Man måste väl ändra något med grenrör har jag hört ?
Sen vet jag inte om det är värt att köpa den adaptern på ebay så slipper man klippa av kontaktstycket och löda, eller
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
hmm när jag fått svar på en annons via autopower där jag söker oljepickup så får jag svar ifrån en firma som handlar med bmw motorer.
"Vi har tråg till E34 M50 men det finns inga lösa sugrör till E34 M50 dom sitter fast i pumpen
så det sugröret får du väl tillverka själv då för det gör inte BMW"
"Vi har tråg till E34 M50 men det finns inga lösa sugrör till E34 M50 dom sitter fast i pumpen
så det sugröret får du väl tillverka själv då för det gör inte BMW"
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25