S50 i E30, tips, vägledning tack :)

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

S50 i E30, tips, vägledning tack :)

Post by mikael_st »

Hej hej.

Jag ska strax inhandla en komplett S50 motor med alla tillbehör och växellåda.

1. Funderar på att köpa en S50B30 som redan sitter i en E30 idag. Vilket gör då att jag får allt förberett. Får alla motorfästen, grenrör, bromsservo, kabelhärva, ja allt förberett för en E30.

2. Eller köpa en S50B32 med alla tillbehör, växellåda, ecu, ews. MEN här får man inte med något för e30:n. MEN motorn är 2500kr billigare än den andra.

- Vilka delar måste jag köpa, göra i ordning för att få i motorn i E30 ? Kan nån skriva en lista på det.
- EWS är det ju på denna, vad innebär det för mig som kommer ha motorn i E30, och hur löser jag det på bästa sätt ??

Skulle gärna vila ha lite hjälp med vad jag ska göra och hur man gör det :idea:
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by mikael_st »

är en sån här värd att köpa ? : http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-Tree ... ccessories

:roll:
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Post by moonzhine »

om 3.2an är billigare så slå till på den,ecu & ews är värt mkt om man får med de..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

ja skulle ta 3,2an om den är billligare. då får du ju 6 veklad låda som är kralligare direkt, man bytter väl typ tråg på dom så passar dom..
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by mikael_st »

nej 6 vxl kan jag inte ta den passar ej e30 får ta 5vxl till 3.2 enda nackdelen är att jag inte får den förberedd för e30 som jag får på 3.0 an. Därför undra jag exakt vad aom behövs för att montera s50 i e30.

Samt att jag vet inte hur man ska göra med EWS en. hur man kopplar den osv.
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

mikael_st wrote:nej 6 vxl kan jag inte ta den passar ej e30 får ta 5vxl till 3.2 enda nackdelen är att jag inte får den förberedd för e30 som jag får på 3.0 an. Därför undra jag exakt vad aom behövs för att montera s50 i e30.

Samt att jag vet inte hur man ska göra med EWS en. hur man kopplar den osv.


Varför skulle inte 6vxl lådan passa i en e30? Känns som att du skulle behöva läsa på mer om du är rädd för att lådan har en pinne till.

Motorfästen passar rätt i en e30. Du behöver bara ett oljetråg samt pickup från en e34 med m50. Ditt 3,2 tråg och pickup som du får över är dessutom hett villebråd på marknaden då det är bättre än m50/s50b30 tråget för alla ban-rävar.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by mikael_st »

Okej. måste inte grenröret byggas om för att passa e30 ?
Den 6 vxl lådan var större så finns ingen kardan som passar e30 bakaxeln som är den längden som behövs för den 6vxl lådan läste jag mig till ?

sen vad ska man göra med EWS:sen ?

mvh Mikael
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

AndreasT wrote:Lilla ews boxen:
Stift 1 - Signal till stora ews boxen stift 13
Stift 2 - 12v vid tändning
Stift 2 - Jord
Sedan kopplas antennringen in på på denna box via kontakten

Stora ews boxen
Stift 4 - Signal till ECU (gröna kabeln)
Stift 5 - 12v spänning vid tändning
Stift 7 - Jord
Stift 13 - Signal till stift 1 på lilla ews boxen

Detta är det som krävs för att kunna starta bilen och man vet att den fungerar när man hör boxen klickar till och leder ström mellan pinne 1 o 3.


Dessutom går det att köra med 6vxl låda men det är lite mer tänkande med kardan osv.

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Post by Hansa »

nissejärnet kör ju 6växlat i sin E30 , dra iväg ett PM och hör hur han lyckades få dit den lådan :P
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Det är trångt men det går utan att banka :) Går dock inte att lossa på lådan om man inte lutar hela paketet eller lyfter fram motorn lite tex.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by mikael_st »

Ah men kommer att ta ZF lådan då det känns som det blir lättare. Skulle man ångra sig får man orda det då :roll:

Det var mest att jag undrade vilka delar jag behöver skaffa, eller ändra på om jag ska få in s50 i bilen då 3,0:an får jag med allt färdigt och förmonterat. ?

Nu vet jag vilka motorfästen jag bör köpa, samt att jag måste ha annat bromsservo. Men vad mer ? Man måste väl ändra något med grenrör har jag hört ?

Sen vet jag inte om det är värt att köpa den adaptern på ebay så slipper man klippa av kontaktstycket och löda, eller 8)
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
User avatar
mbma
Posts: 723
Joined: 02 Apr 2009, 04:20
Location: karlshamn

Post by mbma »

tråg samt pickup ifrån e34 med m50 som johan skrev tidigare i tråden så du inte missar det också.
mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by mikael_st »

ne jag letar efter det :)

Täntke bara om det är något med grenrören som behövs fixas med :) ?
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by mikael_st »

Hittar några tråg på laga.se men ingen oljepickup, hur ska man få tag på en sådan ??

Samt, passar orginal grenrör från S50 i E30 ?

mvh Mikael
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Kändes dyrt med $399 för en m50-e30 adapter? Bättre lägga en dag på att göra en själv och spara $350
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by mikael_st »

Måste man ändra något med grenrören för att motorn ska passa i e30 eller kan man köra som det är :)
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
mikael_st
Posts: 288
Joined: 17 Jul 2009, 07:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by mikael_st »

hmm när jag fått svar på en annons via autopower där jag söker oljepickup så får jag svar ifrån en firma som handlar med bmw motorer.

"Vi har tråg till E34 M50 men det finns inga lösa sugrör till E34 M50 dom sitter fast i pumpen
så det sugröret får du väl tillverka själv då för det gör inte BMW"
Subaru Impreza Type RA V5
Toyota Celica GT4
E30 med M50B25
Post Reply