Page 1 of 1
Ta bort oljetråget på en M20B20
Posted: 16 Feb 2010, 16:01
by Mickeeey
Hur mycke jobb är det och äre nått speciellt man ska tänka på ??
Mvh =)
Posted: 16 Feb 2010, 16:20
by overloaded
när motorn sitter i eller?
Posted: 16 Feb 2010, 16:24
by Mickeeey
overloaded wrote:när motorn sitter i eller?
Yes Box =)
Posted: 16 Feb 2010, 16:28
by overloaded
har för mig att bulan på tråget tar i motor balken ganska mycket,, har aldig haft bort tråget helt men ja lossa på de å bytte oljepump på min utan problem, va gjort på under en timme,, fast du kanske ska byta tråget?
Posted: 16 Feb 2010, 16:30
by Mickeeey
Ska dit med oljeretur för turbon så det ska bort!
Posted: 16 Feb 2010, 16:31
by Franzén
Inte mycket jobb.
Hissa upp bilen lagom högt så du kommer in under och kan meka.
Töm ur oljan.
Släpp motorfästena och vxl-lådsfästena plus eventuellt någon jordkabel osv.
Fäst motorn i en motorlyft och lyft upp motorn så mycket du kan.
Kolla noga så att inget är för kort och kan ta stryk pga lyftet.
Nu kan du ta loss kabeln till oljenivågivaren på tråget.
Fram med tians hylsa på förlängare, gärna 1/4 tum och rappa loss alla 38 skruvarna sen kan du krångla ner tråget mellan balk och block.
Tillbaks kan med fördel göras i omvänd ordning.
Lycka till!
Posted: 16 Feb 2010, 16:34
by Mickeeey
Franzén wrote:Inte mycket jobb.
Hissa upp bilen lagom högt så du kommer in under och kan meka.
Töm ur oljan.
Släpp motorfästena och vxl-lådsfästena plus eventuellt någon jordkabel osv.
Fäst motorn i en motorlyft och lyft upp motorn så mycket du kan.
Kolla noga så att inget är för kort och kan ta stryk pga lyftet.
Nu kan du ta loss kabeln till oljenivågivaren på tråget.
Fram med tians hylsa på förlängare, gärna 1/4 tum och rappa loss alla 38 skruvarna sen kan du krångla ner tråget mellan balk och block.
Tillbaks kan med fördel göras i omvänd ordning.
Lycka till!
Det går att göra så alltså, skönt o slippa släppa på det som sitter under tråget.
Tack för kanonbra svar =)
Mvh =)
Posted: 16 Feb 2010, 16:37
by overloaded
aha turbo på gång
ja där har du ett enkelt sätt,, lycka till
Posted: 16 Feb 2010, 16:57
by Wrangler
på min m20b20 lossade jag bara på styrleden tröck ner den så långt det gick mot backen sedan var det bara att föra tråget bakåt och sidan så var det borta
Posted: 16 Feb 2010, 19:18
by BMWM20
eller så borrar du håll i tråget där du skall ha returen med oljan i så kommer allt spån och skit ut med oljan, sen svarvar man till en konisk tapp av önskad storlek och slår in den i hållet och tätar med kemiskmetal..
så gjorde jag på ett 316 snik bygge och de funkade bra.. detta är ju så klart om det bara är ett snik bygge annars så är de ju inte att rekommendera.. men bygger man snik och är lite latt så va fan..