Page 1 of 2

Bmw 327 IX Turbo -89 uppdaterad med en filmsnutt!

Posted: 12 Feb 2010, 23:00
by Bias
Jag och svärfar hittade en Bmw 325 ixk -88 till ett bra pris i mitten på november. Tänkte att detta måste vara en alldeles ypperlig isbil.
Sagt o gjort, Bmw'n inhandlades och snabbt därefter köptes en uppsättning 16" isdäck.
Tyvärr så hann vi inte särskilt många varv på isen innan vi konstaterade att 4 sprätt och 170hk inte räcker särskilt långt.

Började spåna på ett snik turbokit med Saab turbo, 535 lmm, 535 spridare, btr och intercooler, men som vanligt så spårade det ur en skvätt.

Denna Projekttråd kommer alltså att handla om vår strävan till 400hp och en ursinnig isbil.

Receptet idag:
(x) M21 dieselvev och 130mm stakar
(x) Hx40 19 avgashus
(x) ombyggt kina grenrör
(x) svarvade katkolvar
(x) oringat och däckat
(x) svetsad topp med urgröpta förbränningsrum
(x) Catcam 272
(x) M50 ickevanos vfjädrar
(x) Retrainers ala Bias
(x) egentillverkad 40mm dump
(x) Intercooler 600x300 3"anslutningar
(x) 4-puck sinter (618 tryckplatta)
(x) walbro pump 255 l/h
(x) 788cc spridare
(x)Megasquirt V3 extrakoden
(x) Linjär Btr
(x) 19raders oljekylare
Kommer att uppdatera med bilder allt eftersom jag hinner.

Image

Posted: 13 Feb 2010, 01:11
by Spiidfriik
Varför "moddad fördelningslåda 50/50"?
37/63 är enligt min mening helt klart trevligare.

Posted: 13 Feb 2010, 01:12
by odd
ska bli intressant att läsa då jag spånar på ett liknande bygge fast med m50 motor.

verkar 4hjulsdriften hålla ihop hyfsat med isdäck och hårdkörning eller ska du uppgradera något där med?

Posted: 13 Feb 2010, 16:08
by Bias
Spiidfriik wrote:Varför "moddad fördelningslåda 50/50"?
37/63 är enligt min mening helt klart trevligare.


vi tänkte testa åka 50/50, om nu bilen blir okörbar så får vi byta fördelningslådan senare.

Posted: 13 Feb 2010, 16:16
by Bias
odd wrote:ska bli intressant att läsa då jag spånar på ett liknande bygge fast med m50 motor.

verkar 4hjulsdriften hålla ihop hyfsat med isdäck och hårdkörning eller ska du uppgradera något där med?


Okej! Kul me m50=)
drivningen får tiden utvisa, våran är tyvärr slut=/ kommer att försöka bygga om/byta ut viskon under vintern

dumparna

Posted: 13 Feb 2010, 17:14
by Bias
Lägger upp en bild på mina egentillverkade dumpar, dock kommer inte dessa att sitta i bmw´n. Håller på att konstruera version II den bättre :D

Image

Bromsar

Posted: 13 Feb 2010, 17:27
by Bias
Bromsarna var hel slut så nya original skivor och belägg runt om inhandlades.
Klåfingrig som man är så kunde ja inte låta bli att sätta fräsen i dem!
Hehe men bra blev de =D

Image


Image

Posted: 15 Feb 2010, 02:46
by Spiidfriik
Bias wrote:
Spiidfriik wrote:Varför "moddad fördelningslåda 50/50"?
37/63 är enligt min mening helt klart trevligare.


anledningen är att viskon i vår fördelningslåda är slut så vi tänkte testa åka 50/50, om nu bilen blir okörbar så får vi byta fördelningslådan senare.


Aha, det köper jag! Den blir knappast okörbar, men klart yxigare att bryta runt. Jag jämför då med tex UrQuattro med spärrad mittdiff.

Posted: 15 Feb 2010, 10:10
by M3JONAS
Kul med fler ix:ar som isbilar ;) Jag har baar varit ute och lekt med vanliga dubbdäck än sålänge men då är den mest bara bråkig. Hoppas det blir bättre med bra däck.
Vad har du för 16 tummare på som får plats i hjulhusen?

Posted: 15 Feb 2010, 11:06
by Bias
M3JONAS wrote:Kul med fler ix:ar som isbilar ;) Jag har baar varit ute och lekt med vanliga dubbdäck än sålänge men då är den mest bara bråkig. Hoppas det blir bättre med bra däck.
Vad har du för 16 tummare på som får plats i hjulhusen?


Hehe ja de riktig kul!=)
vi åker på 7*16" med michelin 165:or, var tvungen att åka till en däckfirma som hade chock luft för att få på dem men de gick =)

Dax för uppdatering! bättre sent än aldrig =D

Posted: 23 Jan 2011, 19:06
by Bias
De har hänt en hel del sen sist! bla så sålde vi vår 88:as ix och införskaffade en -89:as ix med klockren drivlina=)
Sen så har nya motorn kommit på plats och blivit provstartad med succé!
Så här kommer ett gäng med bilder på de som hänt i garaget.

Jag började med att riva toppen och svetsa den.
Vår gamla Värnamo fräs fick agera stressplatta=)
Putsade även bort alla vassa kanter i förbränningsrummen
Image

Sen så planade jag toppen och skickade sedan iväg den på mirafräsning.
Sätena blev riktigt fina och täta!
Image
Image

Fick tag i en uppsättning m50 icke vanos fjädrar, sen så hörde jag att original retrainers kunde spricka vid höjt inspänningstryck. Det ville ja inte vara med om så ritade upp dem i gibbs cam och svarvade fram ett gäng. Gjorde även nya underläggs brickor då original m20 nöp fast runt ytterfjädrarna.
Image

Sen skulle blocket få sig en omgång=)
Lyfte in klumpen i VF2:an för att få sig en fin deckning och o-ringning.
Jag hittade 1.5mm pianotråd på jobbet så de fick bli lite grövre o-ringning än rekommenderat.
Image
Image

Fick göra mig en adapter för att få på hx40:ins t06 fläns på Kinaröret.
hehe som bäddat för spruckna rör =)
Under röret syns början till det nya motorfästet, de var inte precis bult on på ett ix block
Image

Kolvarna stod sedan å tur. Efter jag hade läst turbo tråden här på forumet så svarvades större delen av skvichen bort på katkolvarna.
Dom fick sedan nya ringar och 320 stakar.
Dieselveven monterades i det nymålade blocket och kolvar därefter
Har tyvärr lyckats slarva bort alla monteringsbilder :/
De började likna nått iaf!
Image

Provmonterade intercoolern! Sitter som en fläskläpp=D
Image

Spjällhus moddning!
fräste fram en adapter till m50 Tps, svarvade också en plastring för att få 76mm utv mått
Image
Image

Ååå Vipps så satt motorn i bilen med nya lager och packningar=D
Hehe notera den primade ventilkåpan=)
Image
Image

Sen var de sprutet som skulle kopplas, fyndade ett ms1v3.
Blev nästan gråhårig innan ja fick allt att lira!
Problemen bara avlöste varandra =)
ingen kontakt med datorn
ingen gnista pga immobilizern
spridarna öppnade sig inte mm, mm

Men efter mycket om och men så hoppade den igång!
Nu är de bara finlir kvar=) Återkommer med en filmsnutt efter provkörningen!

Re: Tjikketräsk monstret! Bmw 327 IX Turbo -89 Uppstartad=D

Posted: 17 May 2011, 07:35
by Bias
Här kommer en film från testkörningen :)
filmat med mobilkamera så ljudet blev lite diffust
http://www.youtube.com/watch?v=UKs5I_0oA0s

Re: Bmw 327 IX Turbo -89 uppdaterad med en filmsnutt!

Posted: 17 May 2011, 21:00
by holsta
Ser riktigt fint ut!
Blir i stort sätt likadan setup som jag förmodligen ska köra med. Lägg upp ett riktigt klipp så man ser lite hur den går och även hur den låter ;)

Mvh

Re: Bmw 327 IX Turbo -89 uppdaterad med en filmsnutt!

Posted: 18 May 2011, 09:27
by Bias
holsta wrote:Ser riktigt fint ut!
Blir i stort sätt likadan setup som jag förmodligen ska köra med. Lägg upp ett riktigt klipp så man ser lite hur den går och även hur den låter ;)

Mvh
Återkommer med de efter kopplingsbytet =)

Re: Bmw 327 IX Turbo -89 uppdaterad med en filmsnutt!

Posted: 18 May 2011, 11:18
by holsta
Bias wrote:
holsta wrote:Ser riktigt fint ut!
Blir i stort sätt likadan setup som jag förmodligen ska köra med. Lägg upp ett riktigt klipp så man ser lite hur den går och även hur den låter ;)

Mvh
Återkommer med de efter kopplingsbytet =)

Bra. Vad ska du köra med för tryckplatta och lamell?

Re: Bmw 327 IX Turbo -89 uppdaterad med en filmsnutt!

Posted: 19 May 2011, 10:33
by Bias
holsta wrote:
Bias wrote:
holsta wrote:Ser riktigt fint ut!
Blir i stort sätt likadan setup som jag förmodligen ska köra med. Lägg upp ett riktigt klipp så man ser lite hur den går och även hur den låter ;)

Mvh
Återkommer med de efter kopplingsbytet =)

Bra. Vad ska du köra med för tryckplatta och lamell?
De sitter 4-puck sinter och original ix tryckplatta nu men de räckte inte.
Så nu blir de 618 platta!