Page 1 of 2
fjäderhårdhet
Posted: 12 Feb 2010, 22:50
by jorgen
börjar bli dax att fundera på väghållning på min m535. vilken hårdhet rekommenderar ni bak för bästa fäste på strippen?
Posted: 13 Feb 2010, 11:52
by jorgen
ingen som har någon koll?
Re: fjäderhårdhet
Posted: 13 Feb 2010, 14:03
by cerwinboy
jorgen wrote:börjar bli dax att fundera på väghållning på min m535. vilken hårdhet rekommenderar ni bak för bästa fäste på strippen?
vet inte hur det är med E28/E34 men på E30 är det som ger mest för minst pengar och arbete busstningen i bakaxeln när det ska gå rakt fram.. gör den stum"aluminium" och helst i hop med fina silentblock så kommer det sätta sig fint eller bara speka. själv körde jag med lesjöfors fjädrar på den. HevyDuty fjädrar för touring bak och cabbe fjädrar fram i hopa med FK lila dubbelverkande gas dämpare i min gammla 2 dörras 30..
och det blir samma recept på min E36 328... Lesjöfors fjädrar Bak "item number 4208440" och Lesjöfors fjädrar fram "item number 4008426" i hopa med billiga gasdämpare från Biltema
och det sitter nu 4 st BrigeStone Potenza 245/40/18 runt om som slickar skärm kanterna..
Posted: 13 Feb 2010, 18:52
by jorgen
Alla bussningarna i bakvagnen är nya inkl powerflex silentbussningar. Borde ju gå att få lite mera fingervisning på hårdhet, ska ju beställa coilovers nu så det kan vara bra att ha hyffsat rätt från början
Posted: 14 Feb 2010, 09:56
by Bmwandreas
Jag har 175 lbs fjädrar men det är för hårt. Ska byta till 150 lbs fjädrar. Då väger novan 600 kg bak.
Posted: 14 Feb 2010, 11:46
by bmwpatrik
Jag kommer behöva stenhårda fjädrar bak tror jag om inte bilen ska sätta sig på däcken, räcker 200nm/mm bak till en liten E21:a?
MVH
Posted: 14 Feb 2010, 12:04
by ButterflyRacing
Det finns ett utväxlingsförhållande på fjädrar, som är olika från bilmodell till bilmodell. Så det går inte att jämföra fjädrar rakt av.
Det blir en väldig skilnad på dessa två setuper.
e30 har ganska mycket utväxlig orginal.
Därför krävs det mycket hårdare fjädrar bak....än fram...där det nästan inte är någon utväxling.
Om jag inte tänker helt fel nu.....så blir det stor skilnad på utväxlingen, med orginalfjädrar och coilovers på e30.
Posted: 14 Feb 2010, 12:49
by bmwpatrik
Ja de är jag med på, men säg så här då.
Va ska man ha för fjädrar bak på en E30 med coiloverben? Då sitter dom i stort sett lika som på E21.
Måste vara väldigt hårt som sagt.
MVH
Posted: 14 Feb 2010, 13:02
by jorgen
Det blir zxy coilovers då de håller på att ta fram både "supersport" & "racing till e28
Posted: 14 Feb 2010, 18:25
by ButterflyRacing
bmwpatrik wrote:Ja de är jag med på, men säg så här då.
Va ska man ha för fjädrar bak på en E30 med coiloverben? Då sitter dom i stort sett lika som på E21.
Måste vara väldigt hårt som sagt.
MVH
Man räknar fjädringshårdhet i Hz.
Vad man ska ha på strippen....har jag ingen aning om...men min gissning är ganska mjukt..?
Jag kan räkna lite på Hz-tal för olika fjädrar, fram och bak på tex e30.....när jag får tid.
Det finns enkla Exell-program att ladda ner för detta.
Posted: 15 Feb 2010, 12:17
by bmwpatrik
Mjuka fjädrar kommer inte funka med dom hjul jag ska ha, så den lär vara hård som fan.
Frågan kvarstår, räcker 200nm/mm eller lär man gå på hårdare?
MVH
Posted: 15 Feb 2010, 16:58
by ramberg
ButterflyRacing wrote:bmwpatrik wrote:Ja de är jag med på, men säg så här då.
Va ska man ha för fjädrar bak på en E30 med coiloverben? Då sitter dom i stort sett lika som på E21.
Måste vara väldigt hårt som sagt.
MVH
Man räknar fjädringshårdhet i Hz.
Vad man ska ha på strippen....har jag ingen aning om...men min gissning är ganska mjukt..?
Jag kan räkna lite på Hz-tal för olika fjädrar, fram och bak på tex e30.....när jag får tid.
Det finns enkla Exell-program att ladda ner för detta.
ca 1Hz std bilar
ca 1,5-2Hz gatbil på lite bana
ca 2-3Hz lite hårdare bil
ca 3-4Hz racebil, kan även vara gatbil
över 4Hz ren racebil med vingar mm som inte tål stora höjdskillnader på chassit.
(OBS denna lista är bara mellan tumme och pekfinger. Finns så inåthel... med parametrara att ta hänsyn till.)
På en rwd vill du ha hårdare fram än bak.
Fwd något "högre" bak för att "harmonisera" med fram.
Nu är detta dock inte för bankörning utan strip, men så vet du på ett humm vad viss Hz "används" till.
Ska du vara exakt över vad du ska ha så ska du väl väga bilen och räkna ut därifrån optimalast?
Inte allt för hemma på detta ämne.
Posted: 15 Feb 2010, 18:44
by ButterflyRacing
bmwpatrik wrote:Mjuka fjädrar kommer inte funka med dom hjul jag ska ha, så den lär vara hård som fan.
Frågan kvarstår, räcker 200nm/mm eller lär man gå på hårdare?
MVH
200nm/mm är fruktansvärt hårt.....det är 1140 lbs.
Vi åker 120nm/mm på vår banbil.....och grup N har haft 180nm/mm.
Det är med fjädrarna på orginalplats. Och det är stenhårt.
med coilovers....där utväxlingen blir mindra, blir det fruktansvärt hård.
Ska man välja fjädrar så att inte däcken tar i....och hamnar på dessa siffror.....kan man lika gärna åka med järnrör.
Posted: 15 Feb 2010, 18:56
by ButterflyRacing
Jag gjorde ett snabbt överslag.....och 200nm/mm och coilovers....blir ca 4,6 - 4,9 Hz
Posted: 15 Feb 2010, 20:22
by johankihl
ButterflyRacing wrote:Jag gjorde ett snabbt överslag.....och 200nm/mm och coilovers....blir ca 4,6 - 4,9 Hz
Jag misstänker att Patrik funderar över 200lbs fjädrar.
Posted: 15 Feb 2010, 20:57
by bmwpatrik
Har kollat på millways hemsida, står N/mm, kanske är skillnad på nm/mm och N/mm, jag utgick från att de var newtonmeter per mm.
Man kanske kan nöja sig med 150N/mm, ska ju fjädra lite men däcken fjädrar väll en del de också.
MVH
Posted: 15 Feb 2010, 23:44
by Niklas Sandström
bmwpatrik wrote:Har kollat på millways hemsida, står N/mm, kanske är skillnad på nm/mm och N/mm, jag utgick från att de var newtonmeter per mm.
Man kanske kan nöja sig med 150N/mm, ska ju fjädra lite men däcken fjädrar väll en del de också.
MVH
Ska du åka coilover bak så är 150N/mm stenhårt. Min E36:a med rallycrosssättning har 30N/mm och bansättning ligger mellan 60-100N/mm