Page 1 of 3
Projekt: 318is 100% E85
Posted: 28 Jul 2006, 08:29
by FekZen
Tjoh!
Bensinpriset är sjukt högt så nu kommer jag ge mig på att konvertera min 318is E30.
Valet står mellan att höja soppatryck eller byta spridare, lutar åt att jag byter till 30% större spridare för att skona soppapumpen.
Jag kommer även ställa upp tändningen ganska rejält för att se om man kan få ur någon extra effekt.
Några andra som kör 100% E85? , så fort min tank är tom på soppa ska jag ge mig på att konvertera tänkte jag...
Mvh
Adde Fekzen.
Posted: 28 Jul 2006, 15:46
by banzai
priset ligger på 12:75 här.. För nån dag sen låg det på 12:90!
Sorry för OT, men bensinen ruinerar oss!
Posted: 28 Jul 2006, 15:56
by rotrex-vr6
30% större spridare blir perfekt ,höj tändningen med 6grader så ligger du safe
Posted: 28 Jul 2006, 16:26
by PaparaZZi
jadu du,ni har tur i sverige här i finland så ligger priset på 98an 1.41euro det blir nestan 15 kronor litern det du!man får hoppas bara att det sjunker lite fyy faan staten är kriminell!!!!
Posted: 28 Jul 2006, 18:11
by MrQuickzilver
Bensinen kommer aldrig upp i sitt rätta värde!

...nä skämt o sido, snart lär man ju få sätta extra lås på tanklocket...

Posted: 28 Jul 2006, 19:33
by Zwofurti
13.06 har 98 gått på ett tag här nu.
kompisen tankade sin van för över 1500 spänn idag, rätt komiskt.
Posted: 28 Jul 2006, 20:15
by FekZen
6 grader? Jag var inne på att ställa upp närmare 10 , men är osäker, blir nog att mappa bilen och köra med lambdascanner.
Mvh
Adde
Posted: 28 Jul 2006, 21:51
by Tysken
E85 is the shit!! Körde 450 problemfria mil med min gamla snikturbo touring. Enda nackdelen är att den blir lite segare att starta vid kallgrader.
Posted: 28 Jul 2006, 22:06
by Pitbull
Om man kör med lambdamätare på bilen, är det samma
värden när det gäller Bensin och etanol?
Mvh Mattias
Posted: 28 Jul 2006, 22:53
by Corleone
Pitbull wrote:Om man kör med lambdamätare på bilen, är det samma
värden när det gäller Bensin och etanol?
Mvh Mattias
Ja, precis som vanligt! Du kan köra något snålare på E85 än bensin utan att det gör något. Runt 12,8 i Afr är perfekt.
Posted: 28 Jul 2006, 23:09
by markus
I Mjölby i vintras var det priskrig (7,90 någonting för 98 oktan) då tanka man ordentligt

och nu är det uppe i 12,20 något

Posted: 28 Jul 2006, 23:53
by Burn0ut
Sålänge den ligger under 20 kr är jag nöjd men det lär den inte göra länge till.
Posted: 30 Jul 2006, 23:35
by Skunk
I Skövde på JET-stationerna kostar bensinen alltid under 12.00kr nu ligger det på 11.90
Posted: 31 Jul 2006, 03:03
by ZAK
Jag kör 100% E85.
Kör både med störra spridare och högre soppatryck på min M20B25 sugis maskin.
På morgonen är den riktigt jä#¤%&/(a seg.
Men rullar man igång så hostar den igång direkt.
Tändningen vet jag inte hur mycket jag justerat.
Har bara lyssnat och provkört. Nu börjar den funka hyfsat bra iaf.
Det enda jag surar över är att dom har höjt E85 50öre här.
8.49 litern.
Posted: 31 Jul 2006, 05:33
by Svintoleffe
Jag fick ett gott råd skaman köra 100 på e85 skaffa en bensinvärmare så att motorn är varm, då är dte inga problem emd bilenlängre.
Sen lite offtopic Vi får ju faktist skylla oss själv för bensinpriset hade vi varit som fransmännen då hade aldrig staten kunnat kröa över oiss.
Posted: 03 Aug 2006, 22:38
by FekZen
SÅJA!
Nu efter lite fix och tricks har jag 100% E85 i tanken och kör på det, har kört med det hela kvällen och det är i stort sett ingen skillnad, eventuellt att den är lite lite slöare, ska ställa upp tändningen lite nu så får vi se.
Kör spridare från MB CLK 230 Kompressor, dock osäker på flödet i dessa, vore intressant att kolla upp.
Återkommer med ekonomi, hur mkt den drar osv osv!
Mvh
Adde
Posted: 03 Aug 2006, 23:04
by Muxxor
Svintoleffe wrote:
Sen lite offtopic Vi får ju faktist skylla oss själv för bensinpriset hade vi varit som fransmännen då hade aldrig staten kunnat kröa över oiss.
Håller med fullständigt, men sen får man tänka på vad man ska prioritera. Lågt bensinpris vs sjukvård?