Bromstrubbel.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Bromstrubbel.

Post by Per Eriksson »

E30 med stora brembook i stil med big brake kitet.
Med avstängd motor har jag skaplig pedalkänsla men startar jag så bromsservot får vacuum så trycker man pedalen i bott hur många gånger som helst utan att få upp tryck.

Vad händer? Är det cylindern som har intern läckage för jag har luftat igenom nästan 2 liter vätska utan bättring.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Jag har precis samma problem på min, 325 orginal bromsar.
ossie
Posts: 170
Joined: 04 Dec 2005, 18:11
Location: Estland

Post by ossie »

vad kör ni med för huvudcylinder?
mcLaren 570s
User avatar
Bernis
Posts: 298
Joined: 20 Nov 2005, 17:25
Location: Motala

Post by Bernis »

Mina funkar fint... kör med orginalcylinder. Dom funkade riktigt illa när jag vänt backventilen till bromsservon år fel håll...
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

forskat o grejat lite o det lutar åt att min cylinder är för liten helt enkelt.

Jag har en gammal e30 så det är bara 20mm cylinder till skillnad från nyare med 22mm och så är framoken liter större än big brake oken så jag kommer väl precis över punkten där det inte räcker till.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Bernis
Posts: 298
Joined: 20 Nov 2005, 17:25
Location: Motala

Post by Bernis »

Mina ok är oxå större än dom i big brake kittet. Jag har ok från evo6 samma som på rs2.
För mig funkar det fint, vet i och för sig inte om jag har 20 eller 22mm cylinder.
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Då har vi nog likadana ok, Evo8 har samma belägg som evo6 iallafall.

318is -90 har 22,2 mm för att vara exakt o det är 23% större area än vad jag har, kan vara den avgörande skillnaden.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

Per Eriksson wrote:Då har vi nog likadana ok, Evo8 har samma belägg som evo6 iallafall.

318is -90 har 22,2 mm för att vara exakt o det är 23% större area än vad jag har, kan vara den avgörande skillnaden.


Låter ju mycket troligt....
23% är ganska mycket i detta samanhang.
Blir ju en avsevärd skillnad på oljevolym på ett slag med 23% större area...
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Manglade dit en nyare cylinder på 22mm o nu funkar det.
/Per
a.k.a. Jevlar
ossie
Posts: 170
Joined: 04 Dec 2005, 18:11
Location: Estland

Post by ossie »

Så ja. Ut o sladda med dig nu. :D
mcLaren 570s
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Det blev allt en liten tur i aftonen.
Bilen ser ut som skit men det mesta under skalet verkar funka men jag måste ha starkare fjäder så jag får upp laddtrycket, duger inte att fisa runt med 0,9 bar.
/Per
a.k.a. Jevlar
ossie
Posts: 170
Joined: 04 Dec 2005, 18:11
Location: Estland

Post by ossie »

Per Eriksson wrote:Det blev allt en liten tur i aftonen.
Bilen ser ut som skit men det mesta under skalet verkar funka men jag måste ha starkare fjäder så jag får upp laddtrycket, duger inte att fisa runt med 0,9 bar.


berätta gärna mer. du har väl inte sladdat av??
mcLaren 570s
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Körde på ett rådjur i höstas o sen råkade det gå lite väl fort o fränt på isen i vintras så kjolpaketet är lite sprucket fram o har lacksläpp lite varstans, snövallar är hårda i 150......

Image

Får väl göra en projekttråd nu, har trots allt haft den körande i olika versioner i 4 år nu.
/Per
a.k.a. Jevlar
Post Reply