Page 1 of 6

Fredros E30 Touring TILL SALU!

Posted: 06 Feb 2010, 16:06
by Fredro
Nu är pärlan Till Salu!

Turn Key Race bil!
Vann SRM bakhjulsdrift med överladd denna säsong med den här bilen...
http://www.youtube.com/watch?v=8bYHNSYkB_A


320 från början med fullt 325 chassi vid försäljning
BMW 15" krysseker

Full skinnklädsel i grått med orginal sportstolar
DLS framsystem med ISO kontakt framdraget till stereo (funkar)ingen stereo i



Bromsat 469hästar på hjulen vilket motsvarade 509HP och 611NM i motorn, Den går skitfint!

M20B25
Svarvade org kolvar med djupare ventilurtag (8:1 komp)
M50 stakar.
O-ringat block
Svetsad, portad och planad topp
ARP bultar i topper
Dr schrick kam 288gr
Dr schrick ventilfjädrar
Org vippor
Diesel olje pump (M21)
Ställbart kamdrev (Nuke)
Mocal oljekylare
PPF grenrör
Precision WG 46mm
Garrett GT37 turbo
600x300x76 intercooler
Spal fläkt
Griffin kylare

Vems styrsystem
Bredbandslamba
Avgastemp
Launchkontroll
Shiftcut
Display i cupén
MSD 6 med blaster 2 spole
1000cc spridare
Fuelcell
Dubbla Bosch 984 pumpar med dubbla filter
Stålspunna soppaslangar med Earl´s kopplingar
AN8 fram och AN6 som retur
Mappad för e85
Autometer mätare ladd och pyro
88,9 downpipe i rostfritt och avgassystem 3" hela vägen bak
Diskret bil!

ZF turbo diesel låda
618 tryckplatta
6 puckad sinterlamell
325tds kardan
Powerflex i bakvagnen


Bästa: 11,13 @ 204km/h
10an finns inom räckhåll!


Ring för info eller mer bilder!
0702 636 635
070 4567 121
bjorklund@gmail.com



Image

Image

Image

Image

Image

Posted: 06 Feb 2010, 20:15
by Pilliam
kör du inte med silverfärgad växellåda? det har alla dom bästa bilarna..

Posted: 06 Feb 2010, 22:15
by chribbe
den där motorn har gått 10,69 med med min gamla kaross som jimmy har nu. mvh chribbe

Posted: 07 Feb 2010, 01:11
by balobas
kul med en tråd fredro! skall följas! :P

Posted: 07 Feb 2010, 08:26
by Fredro
Hoppas det blir lite kul läsning... tyvärr så lägger man väl lite mer tid i garaget än vid datorn men nåt ska vi nog kunna knåpa ihop...

Pilliam det är klart att lådan ska vara vit :) så den kan bli riktigt smuttsig



Bilen kommer att byggas med M3 skärmar från Adolfsson
Störtbur från Finess
Nya bussningar runt om
Hade tänkt bygga om till 5bult
Har kvar instrumentpanel, innertak och orginal svarta skinndörrsidor
Grå skinnsportstolar

och allt ska förhoppningsvis bli mycket cleant...
Givetvis ny lack också...





här är lite bilder på hur "bilen" ser ut för tillfället...

Med M3 skrämarna provmotnerade
Image


Lätt strippad
Image


Image


Fästen till huvudbågen
Image






Ingen reservhjulsballja ska dit en durkplåt
Image


Passade på att kapa lite mer när jag ändå var i farten
Image


Började på en hållare till soppapumparna:
Prototyp
Image


Och färdigt resultat
Image

2st Bosch 984 och dubbla filter
Image

Posted: 07 Feb 2010, 11:30
by Mardo@estonia
where did u order this M3 e30 bodykit? :) any link?

Posted: 07 Feb 2010, 11:38
by Fredro

Posted: 07 Feb 2010, 12:11
by Mardo@estonia
thanks alot!! :)

Posted: 08 Feb 2010, 22:00
by Fredro
Då har man gjort sina timmar i garaget idag oxå 8)

Hade börjat snickra på lådorna till framstävan tidigare och har nu kommit så här långt...

Höger sida
Image


Och vänster sida
Image


Och ena insidan (den minst kluttiga :) )
Image


Allt detta kommer att plastas med glasfiber för att sedan få lite finish


passade även på att helsvetsa plattorna på framstävan
Image



Är det någon som har ideer om hur man ska montera stöttan över rutan utan att den är ivägen för backspegel och inte heller i ögonhöjd? Man kanske får ta och sätta en sminkspegel direkt på röret?
Image

Posted: 08 Feb 2010, 22:39
by FoX
Fredro wrote:http://i342.photobucket.com/albums/o439/DieselFredro/BMW/IMG_22551.jpg[/img]


Om du bultar det där direkt i karossen kommer det nog låta en del, sätt en vibrations dämpare imellan.

Finns på hyllan på Industripartner (direkt till vänster när du kommer in)

Coolt med m3 breddning, ibland önskar jag att jag också byggde så.

Posted: 08 Feb 2010, 22:44
by Fredro
smart... har lite gummiduk liggandes borde väl funka att klippa till?

jo men det är mycket jobb med glasfiber... speciellt när jag hade tänkt att köra med facelift lamporna bak och utan M3 lucka och C-stolpe

Posted: 08 Feb 2010, 23:13
by balobas
trevlig setup här tycker jag! blir ett himla slipande sen men de brukar de alltid vara värt i slutändan!

vad hände med diesel-doris förresten,, är den kvar,, fulländad nu?

Posted: 08 Feb 2010, 23:34
by Fredro
Klart att det blir trevligt, nån gång kanske :)
lite halvbeprövat koncept annars vad gäller motorn :D

dieselpumpen är inlämnad till larssons motor borta vid ÖB för uppgradering och reonvering av soppapumpen... den ville inte gå riktigt som jag ville förra året... :evil:

jag bänkade den och den gav inget efter 2300rmp men då hade jag 375nm 8)

Posted: 08 Feb 2010, 23:35
by balobas
heeh tur man sålde sin så man slapp få stryk i returmatchen då :wink:

Posted: 09 Feb 2010, 00:22
by Fredro
Jasså kör du för kul nu då?

Posted: 09 Feb 2010, 00:26
by balobas
"is" som vanligt men i e36! väntar på nåt kul ska dyka upp nu när man äntligen skaffat plats för "den"..

is är annars ganska trevliga! riktigt pålitliga maskiner,, vill aldrig dö :lol:

Posted: 13 Feb 2010, 19:01
by Fredro
Då har man fått lite gjort igen då...

Image
Image
Image

Var ute hos finess och hämtade några Bultfästen så den går att plocka isär om man skulle få för sig det...
Image
Image


Vart lite sugen på att se hur kontoret blir...
Image
Image


Gamla styrsytemet ska lödas om och kopplas i handsfacket är det tänkt
Image


M52B28 Vev???
Image


Motorn väntar på mer massage i stativet
Image


Allt för idag