Page 1 of 1

hur hållbar är stora m3e30 lammel diffen??

Posted: 03 Feb 2010, 21:43
by mrturbo
hej
ja har en m3e30 stora lammel diffen
o undrar hur hållbar den är gemfört med E28 535 diffen eller m5:ans??

Posted: 03 Feb 2010, 22:18
by Wärniss
den håller lika bra som dom andra stora e30 diffarna.

jag har kört med en m3e30 diff, har bara kört 3 repro på klistrat och den höll för det iaf. körde med 500-600 whp med 24,5x8" slicks.

Mvh Erik

Posted: 03 Feb 2010, 22:53
by JohanE
Går diffarna sönder på olika vis med olika utväxling? Samma typ av diff men olika utväxling.
Tänkte på om momentets "placering" får olika effekter vid olika utväxling.
Hoppas ni förstår hur jag tänker.

Posted: 04 Feb 2010, 00:03
by Grefven
JohanE wrote:Går diffarna sönder på olika vis med olika utväxling? Samma typ av diff men olika utväxling.
Tänkte på om momentets "placering" får olika effekter vid olika utväxling.
Hoppas ni förstår hur jag tänker.


det är något jag oxå inbillar mig. jag vill tro att det är lättare att köra sönder en växellåda om man åker 2,93 bak än om man åker 3,91.

det känns så men jag kan inte bevisa det med siffror.

Posted: 04 Feb 2010, 00:16
by keda
hej på er!
ville bara flika in lite här jag oxå...
självklart håller grejerna bättre ju högre utväxling man har på bakaxeln, det har med momenten att göra och i teorin så är det som så att ju mindre moment det går åt för att få bilens vikt att komma upp i samma hastighet som alla utväxlingar desto snällare blir det för alla delar.... detta är en sak som många inte tänker på då dom ska köra på strippen tex, helst ska du ju passera mållinjen med högsta möjliga varvtal på högsta växeln för att på så sätt ha fått ut så mycket effekt/vrid som möjligt under hela repan!
Så ju högre utväxling du har desto lägre blir momentet och detso högre blir effektiviteten av motoreffekten!
Inga siffror men teorin säger detta iaf hihi
Förlåt om det blev krångligt men jag ville förklara så enkelt JAG bara kunde ;-)
Ha det bra nu!
MVH Keda

Posted: 04 Feb 2010, 01:20
by markus
Kan hålla med om det. Har kört bana i några år och alldrig kört sönder någon diff men när jag i sommras hängde dit en 2,65 så rasa den inom en dags körning =(

Om det hade med den saken att göra får jag alldrig veta men lär ju inte vara omöjligt.

Posted: 04 Feb 2010, 22:57
by JErngren
Sprängde 2 planethjul i min 4.10 i sommras. Hann bara gå av kopplingen vid värmning. 250-300hk..

Posted: 04 Feb 2010, 22:58
by Ludde_
JErngren wrote:Sprängde 2 planethjul i min 4.10 i sommras. Hann bara gå av kopplingen vid värmning. 250-300hk..


4.10 är inte det lilla diffen?

Posted: 05 Feb 2010, 00:48
by Nisse Järnet
4.10 finns väl även som stora? (188)

Min M3 E30 diff funkar iaf kalas :) Har suttit på bilen 3 år hittils.

Posted: 05 Feb 2010, 00:53
by Ludde_
Nisse Järnet wrote:4.10 finns väl även som stora? (188)

Min M3 E30 diff funkar iaf kalas :) Har suttit på bilen 3 år hittils.


Tror den ska finnas som stora men då med visco?

eller?

Posted: 07 Feb 2010, 22:25
by johankihl
Jag har en lös 4.10 utväxling för 188 diffen om någon letar efter en sådan :)