Page 1 of 1
Ersätta innerskärmar/fjäderbenstorn med rör
Posted: 26 Jan 2010, 00:28
by Marcus Jansson
Det är ju vanligt på jänkare att man gör så och även på vissa dragrace-byggen.
Men finns det några regler eller tips på hur man ska bygga, vilka dimensioner på rör osv?
Posted: 26 Jan 2010, 09:06
by 525mannen
Bästa är nog om du ringer bilprovningens tekniker och kollar med dom, så här skrev i alla fall Gustaf Ulander "therealpinto" (Sfro besiktningsman) på en liknande fråga ställd på sävarturbo:
Hej
Kapar man ur innerskärmarna fram och ersätter det med rör så är det ett gränsfall på om det kan räknas som ombyggt fordon om det är enda modifieringen. På en bil med fjäderben är det troligare att man klassar det som ombyggt.
Om man samtidigt byter motor och drivlina så är man ganska säkert "hemma" i ombyggt fordon.
Bygger man en rörframvagn på en bil med självbärande kaross får man vara noggrann med var och hur man fäster in rören mot torpedväggen. Lasterna ska spridas i större delen av A-stolparna och det gäller förstås att förstärka upp plåten i lämplig omfattning.
På skissen som föreslår en fortsättning med fullbur, så skulle en stötta snett nedåt/bakåt från den punkt där "framvagnsröret" ansluter mot torpeden förstärka konstruktionen betydligt.
Hälsningar
Gustaf
Mvh
Posted: 26 Jan 2010, 11:29
by Marcus Jansson
Tack för svar.
Bilen blir ett ombyggt fordon, minst sagt.
Fullbur blir det och att rören ska fästas i buren är väl tanken.
Kanske skulle man använda samma grovlek på rör som i buren?
Men frågan är om det finns någon ritning på hur det bör se ut rent konstruktionsmässigt.
Har kikat på Ärtan´s Nova och den ser ju inte så anvancerad ut, men samtidigt är den byggd för raktframåka, medans mitt projekt även ska svänga lite