Page 1 of 2
hjälp! m20b25 turbo!
Posted: 09 Dec 2005, 02:38
by pampas
hej jag behöver lite hjälp! jag undrar hur mycket hästar jag kan få ur en orginal m20b25 motor med turbo och att den ska hålla ihop! skulle villa spräcka 300hp sträket men vad måste jag bytta för delar för att få den att hålla?
Posted: 09 Dec 2005, 09:10
by Propan
De-komp,o-ringet/mls,sprut,tenning,sveise topp.
Posted: 09 Dec 2005, 10:12
by Mirre
Byt stakar till m20/b20 och ladda tills du kommer över 300 sträcket..glöm inte att kompensera med soppa..
Inte det optimala men billigt och stabilt, 415 hk vid 1,3 bar fick jag i min motor. Styrde sprutet med megasquirt och fast (lite backad) tändning.
268 hk på hjulen i en annan m20/b25 med likadan uppsättning, fast med mindre turbo som resulterade med bra respons men la av vid 5000rpm. Det spann vildt vi 100km/h när man gasade fullt i treans vxl.
Posted: 09 Dec 2005, 11:43
by JaJsEn
o hur rolig va motorn under tiden den inte hadde laddtryck?
mvh Erik Jakobsson
Posted: 09 Dec 2005, 12:53
by Mirre
Det skulle vara billigt och enkelt ...eller? Med tanke på att "orginal motor" näms ovan..???
På den som hade 268hk kunde man knappt känna lag, turbon kom med det samma, full ladd redan vid 1800-2000rpm (1,2 bar), men som sagt så slutade det också vid 5000prm.
Den andra var värre...under 3000rpm va den död...
Obs: Ingen av motorerna var o-ringade!
Posted: 09 Dec 2005, 17:10
by BmW[RsR]
Vad får man för komp med m20b20 stakar i en m20b25?
/mvh jonas
Posted: 09 Dec 2005, 23:59
by pampas
okej! men min har fult laddtryck vid 4000rpm men vill sänka det till 3000rpm! och var kan man in skaffa sig en o-ringad topp då? och var svettsar dom toppar?
Posted: 10 Dec 2005, 00:15
by E21_Rille
du ska oringa blocket... ppf gör det åt dig.. svetsar toppen gör ppf också..
mvh ///Rilli
Posted: 10 Dec 2005, 00:49
by peppe
För att hammna just över 300hk så känns det som att svetsa toppen är overkill by far.
Posted: 10 Dec 2005, 01:39
by pampas
tack ska ni ha allihopa!
Posted: 10 Dec 2005, 01:48
by Ticco
peppe wrote:För att hammna just över 300hk så känns det som att svetsa toppen är overkill by far.
Overkill är det aldrig på en 325 topp.
Posted: 10 Dec 2005, 02:59
by peppe
Ticco wrote:peppe wrote:För att hammna just över 300hk så känns det som att svetsa toppen är overkill by far.
Overkill är det aldrig på en 325 topp.
Så sant så, men värt att komma ihåg är ju att svetsa toppen hjälper i alla fall INTE mot sprickor..
Posted: 10 Dec 2005, 06:08
by brun
peppe wrote:Ticco wrote:peppe wrote:För att hammna just över 300hk så känns det som att svetsa toppen är overkill by far.
Overkill är det aldrig på en 325 topp.
Så sant så, men värt att komma ihåg är ju att svetsa toppen hjälper i alla fall INTE mot sprickor..
beror på vem som svetsar...
Posted: 10 Dec 2005, 06:31
by stian329
BmW[RsR] wrote:Vad får man för komp med m20b20 stakar i en m20b25?
/mvh jonas
Clearance volume på 80,95cc gir 6,13:1 i komp
Never reduce a turbo engine to a low compression slug!
Corky Bell
Stian
Posted: 10 Dec 2005, 14:13
by peppe
brun wrote:peppe wrote:Ticco wrote:peppe wrote:För att hammna just över 300hk så känns det som att svetsa toppen är overkill by far.
Overkill är det aldrig på en 325 topp.
Så sant så, men värt att komma ihåg är ju att svetsa toppen hjälper i alla fall INTE mot sprickor..
beror på vem som svetsar...
Tror inte du är med på vad jag riktigt pratar om....
Posted: 11 Dec 2005, 01:24
by pampas
om man svettsar och o-ringar toppen och kompsänker, hur mycket vågar man ha i laddtryck? helst så att det ska hålla för att använda bilen hela sommaren!
Posted: 11 Dec 2005, 01:41
by pampas
är det nån som vet hur mycket det skulle kosta att o-ringa och svettsa toppen?