Page 1 of 1
Hur trimma vidare
Posted: 23 Jul 2006, 14:55
by Svintoleffe
Hejsan alla jag hålelr på o vässar på b25 motorn.
Jag har trimkam bytt lmm o spirdrae skaffat ett chip rensat katten. sportsytem.
Nu undrara jag nästan på o skjaffa gas, för jag vet inte vad mer man kan göra.
Bara en fråga, ska man byta spjällhus till ett större jag kör med orginal hus nu..
Posted: 23 Jul 2006, 14:58
by Chrille
Men herrejävlar va du håller på, varför hinkar du inte i en turbo direkt istället.
Posted: 23 Jul 2006, 15:22
by johankihl
Om du ska fortsätta att trimma motorn atmosfäriskt så bör du väl fundera på att höja kompressionen och att lätta vevpartiet? Smidda högkompskolvar och en topp med större hål samt ventiler och ett annat styrsystem?
Det första jag skulle göra är att göra mig av med den gamla m20 motorn och skaffa något modernare, bättre och billigare i längden.
Posted: 23 Jul 2006, 18:15
by Svintoleffe
Chrille wrote:Men herrejävlar va du håller på, varför hinkar du inte i en turbo direkt istället.
Det är inet bara jag, jag får även en hel del hjälp
Men visst det pysslas lite.=) men det har även betalat av sig fint, med en bra motorn som går väldigt bra
Posted: 23 Jul 2006, 18:17
by Svintoleffe
johankihl wrote:Om du ska fortsätta att trimma motorn atmosfäriskt så bör du väl fundera på att höja kompressionen och att lätta vevpartiet? Smidda högkompskolvar och en topp med större hål samt ventiler och ett annat styrsystem?
Det första jag skulle göra är att göra mig av med den gamla m20 motorn och skaffa något modernare, bättre och billigare i längden.
Okej, hititls ah rjag klrata mig med låga kostnader därför har jag hållit mgi till denna motorn.
men tror du att det kan bli någon skillnad, med ett större spjällhus än orginal.?
Posted: 23 Jul 2006, 19:07
by johankihl
Svintoleffe wrote:johankihl wrote:Om du ska fortsätta att trimma motorn atmosfäriskt så bör du väl fundera på att höja kompressionen och att lätta vevpartiet? Smidda högkompskolvar och en topp med större hål samt ventiler och ett annat styrsystem?
Det första jag skulle göra är att göra mig av med den gamla m20 motorn och skaffa något modernare, bättre och billigare i längden.
Okej, hititls ah rjag klrata mig med låga kostnader därför har jag hållit mgi till denna motorn.
men tror du att det kan bli någon skillnad, med ett större spjällhus än orginal.?
Effektmässigt blir det ingen skillnad, motorn kommer inte att svälja mer luft, spjället flödar tillräckligt redan. Däremot kan du få den rappare på gasen. Men börja någon annan stans, typ med att lätta veven och svänghjulet. Självklart är toppen det du borde lägga mest tid vid, en rejäl portning och större ventiler gör väldigt mycket...
Posted: 23 Jul 2006, 19:48
by Svintoleffe
johankihl wrote:Svintoleffe wrote:johankihl wrote:Om du ska fortsätta att trimma motorn atmosfäriskt så bör du väl fundera på att höja kompressionen och att lätta vevpartiet? Smidda högkompskolvar och en topp med större hål samt ventiler och ett annat styrsystem?
Det första jag skulle göra är att göra mig av med den gamla m20 motorn och skaffa något modernare, bättre och billigare i längden.
Okej, hititls ah rjag klrata mig med låga kostnader därför har jag hållit mgi till denna motorn.
men tror du att det kan bli någon skillnad, med ett större spjällhus än orginal.?
tackar för svaret.
Som det sre ut nu så måste jag nog ialal flal riva ner kopplingen så då kan jag passa på o lätta det lite.=))
Effektmässigt blir det ingen skillnad, motorn kommer inte att svälja mer luft, spjället flödar tillräckligt redan. Däremot kan du få den rappare på gasen. Men börja någon annan stans, typ med att lätta veven och svänghjulet. Självklart är toppen det du borde lägga mest tid vid, en rejäl portning och större ventiler gör väldigt mycket...
tackar för svaret.
Som det sre ut nu så måste jag nog ialal flal riva ner kopplingen så då kan jag passa på o lätta det lite.=))
Toppen det blir kasnke i framtiden.=))
Posted: 30 Jul 2006, 21:07
by Svintoleffe
Hejsan jag tänkte bara tala om hur min g-teck tid belv idag, efter att vi ahde chippat den jag lyckades klämma till med en 14,8 tid, men kompisen klämdne till med en 14,7 repa.
jag delar ut allting på min ftp med tiden, så kan ni ladda o säga vad ni tycker om tiden.
Ftp://213.226.90.152
Password Bmw
Lösen Bmw
Posted: 31 Jul 2006, 11:07
by Chrille
Gött.. Men när är din FTP uppe då???
Posted: 31 Jul 2006, 15:36
by Svintoleffe
Den är upp nu, det har varit strul här sen en ursäkta et dum saklle till tapeserae hade södner bdåe det ena o det andra inne i min lägehet.