Page 1 of 1

Zf låda och 3.73diff, bra eller anus?

Posted: 17 Jan 2010, 00:35
by thoern
Nån som kört M50sug med zf-låda och 3.73 diff?

Har M50 sug motor i E30 nu med zf-låda och har inte tänkt turbo nästa säsong, någon som vet hur bra de funkat ihop med 3.73 e30 diff?

Eller ska man leta vidare efter en z3 diff med 3.15 i utväxling?

Posted: 17 Jan 2010, 01:02
by markus
Bra acc men taskigt att ligga i motorvägsfart.

Posted: 17 Jan 2010, 15:48
by thoern
bättre leta efter z3 2.8 diff alltså?

Posted: 17 Jan 2010, 16:05
by Konny
thoern wrote:bättre leta efter z3 2.8 diff alltså?



Blir precis som markus säger. Blir att varva en hel del om du ska köra längre sträckor! Så ska du de så är annan utv att rekommendera..
MEN ska du bara ha att leka med och köra korta sträckor så blir de skit kul :D

Posted: 17 Jan 2010, 17:20
by thoern
Kommer bara bli is-bil, banbil inget semesteråka bil, kanske funkar med den till att börja med iaf då :lol:

Posted: 18 Jan 2010, 00:57
by markus
Då kommer det nog funka fint =) Bara prova funkar det inte är det ju snart bytt.

Posted: 18 Jan 2010, 08:49
by Grefven
Det blir som att köra mellan trean och fyrans växel. Närmare fyran. Jämfört med original.

Posted: 18 Jan 2010, 10:53
by Söderling
Ja tycker tvärt om mot dom andra, hur kul är det om det är för stora steg mellan växlarna. Fast det beror ju på hur mycket effekt du kommer ha oxå. Ska man åka på isen, skogen och bana så behöver den knappt göra 200km/h på högsta växeln. Ja åkte utv4.20 och hade 1:1 på fyran med ca 280hk sugmotor och tyckte det var lagom. Så testa med den du har först, det kan nog bli lagom på en låda med 1:1 på 5an.

Posted: 18 Jan 2010, 10:56
by Strandholm
+1 på söderlings.

har 4,xx nånting i min och körde med s50b30 och tyckte det var kanon, man får åka i god tid om man har bråttom. ;)

Posted: 18 Jan 2010, 11:46
by Grefven
jag åkte 1:1 och 3,64 och det var katastrof. max 80km/h när man transporterade sig. ettans växel var helt meningslös. detta var på min m20 turbo touring. gjorde 220 vid 7200rpm. när jag räknade var det som att åka på motsvarande lite under fyrans växel.

kan verkligen inte rekomendera någon det. men på internet kan det vara lätt att tänka "gott med acc istället för toppfart" osv.

men ska man inte traila bilen mellan rallysträckor eller isbanor så är det rent värdelöst.

Posted: 18 Jan 2010, 11:54
by Strandholm
Sen är ju smaken som baken också. Jag har aldrig blivit speciellt upphetsad av att pressa 200+ på allmän motorväg, jag gillar acc och kurviga partier. Har man sugmotor så har man i princip två primärval för mer hästar: mer kubik eller högre utväxling (förutsatt att man inte har en plånbok som är på tok för tjock föratt få plats i byxfickan. ;) )


åker man turbo så är det inte riktigt samma situation, då förstår jag att varva ur vid 200kmh känns väldigt restriktivt.

Posted: 18 Jan 2010, 12:14
by Grefven
Ja. Sugmotor är ju en annan femma. Då tar det ju tid att komma upp i 200. Jag hade ju det på under 400m. Man kunde alltså varva ut den ett par ggr innan grusvägen va slut och trots 580hk så körde en ford sierra lazer ifrån en. Eller en original e30 325 fick man storstryk av.

Posted: 18 Jan 2010, 18:59
by Söderling
bullen! wrote:Ja. Sugmotor är ju en annan femma. Då tar det ju tid att komma upp i 200. Jag hade ju det på under 400m. Man kunde alltså varva ut den ett par ggr innan grusvägen va slut och trots 580hk så körde en ford sierra lazer ifrån en. Eller en original e30 325 fick man storstryk av.
Ja var det inte sugmotor han frågade om från början oxå.
Man kan inte gämföra en 580hk turbo med en 250hk sugis.

Posted: 18 Jan 2010, 21:16
by Grefven
jag berättade om min turboerfarenhet. det framgick hoppas jag. sen får han väga vilket han tycker är lämpligast för honom.

och han kan lätt prova hur det är genom att köra på 4an med bilen och känna om det känns bra för honom.


jag har åkt en volvo med 218hk sugmotor med 4.10 bak. den var go på de låga växlarna men jag hade gärna haft en sexa oxå. då den kördes med dagligen.


men det är bra att man får höra båda sidor när man ställer en fråga tycker jag. så man själv kan välja och vraka i informationen.

Posted: 23 Jan 2010, 16:25
by Söderling
Slängde ihop en isbil nu i vecken. En Volvo 242 på 250-280hk och M45 (4vxl) quaife låda med lite längre etta och 3,15 utv i bakaxeln.
Det funkade skitdåligt, den gjorde 110-120km/h på ettan. Så måste leta på en bättre utv nu, typ 4,88 - 5,13 skulle nog funka mycket bättre.
Men detta är med 1:1 på 4ans växel, blir ju lite bättre om man åker med en ZF 5vxl. Så ja kan inte rekomendera en motorvägsutv till isbilen iaf :D

Posted: 25 Jan 2010, 12:32
by 525mannen
Körde zf och 3,73 i min då jag hade sugmotorn, funkade helt ok och bilen upplevdes ganska pigg. Men lite jobbigt att ligga på 3000varv i 100km/h om man skulle åka några mil, med turbo var det inte lönt. Bytte senare till 3,07 som funkade kanon med turbomotorn.

Mvh

Posted: 25 Jan 2010, 15:48
by Clew
Pelko körde väl så? Eller om det var 320 utväxling tom.
http://www.youtube.com/watch?v=GNpcCt_hHwg