Page 1 of 3

Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR

Posted: 16 Jan 2010, 20:32
by Jonas_Linder
Har varit lite tråkig och inte gjort någon projekt tråd under uppbyggnaden om min bil, men bättre sent än aldrig som dom brukar säga.

Har ägt och byggt på bilen i 3 år.

Så här ser Specen ut:

Motor/Drivlina

M20B25 block:
Orginal m20b25 vevaxel
Toppdeckat
Hornat
Svarvade kattkolvar
Djupare ventilurtag
Original 135mm stakar
O-ringat med 0,2 mm uppstick
Blästrat och Uppmålat
Alla lager, packningar, kolvringar, packboxar, oljepump, reduceringsventil, vattenpump, kamrem, spännare m.m NYTT när motorn sattes ihop

M20B25 topp:
Planad
Enem Z45 Turbo kamaxel
PPF ventilfjäderkit med retainers
Inslipade ventiler
Original vippor
Spjällhus gjort för turbo samt tigat dit 3” alu rör istället för original 2,75”

Sachs 618 Tryckplatta
6 Puckad sinterlamell
15mm pilotlager i veven
Garrett Gt42 Turbo 62mm in 67mm ut
Vevhusvent från topp samt oljeretur från topp till snygg hemmabyggd catchtank
60mm Wastegate
Nordgren ställbar lufttryck regulator
Eget tillverkat grenrör T4 fläns, EGT uttag, lindat med bandage
45x30x7,6 Alu Intercooler
25 Raders oljekylare med nya fina pressade slangar
3,5” Avgassystem från turbo med 1 simons dämpare som går ut på högersidan
525 TDS växellåda
328 E36 Kardanaxel med 2 ORDENTLIGA kardanringar
E28 M535 Kylare
Alla kylslangar är byggt i rör med silikonslangar
Spal fläkt till kylaren
Dubbla 32mm Dumpventiler
Volvo 740 Expansionskärl
SNIPER lustgassystem 75HK kan man plocka (använder ej gas nu)
BMC luftfliter 4” till Turbon

Bakvagn:
PPF sviktstålsaxlar med 735 drivknutar
Svetsad 735 Diff med 3,47 Utväxling
Pulverlackad bakvagnsbalk med Delrin silent bussningar med justerarbara hjulvinklar
Medbringare och hubbar byggd efter skottsäkert recept så man kan använda original handbroms
Förstärkata Original 325 bärarmar
Tiggad Aluminium oljeupptagningsplåt under DIFF godkänd för stripp
K-sport coilovers bak med justerbara fjädrar

Motorstyrning/Bränslematning

Vems styrsystem med Display, EGT, bredbandslambda, alla givare och egenbyggd elhärva
Launchcontrol på växelspaken
Tändspole från Opel V6 ( Bosch motorsport )
Aeromotive A100 soppapump
Summit AN8 bränslefilter
Fuelcell
Aeromotive A1000 BTR med industri bränsletrycks mätare
Orginal fuelrail som är ombyggd med AN8 anslutningar samt lustgas-bränsle uttag
Alla slangar är stålomspunna
Earls/summit kopplingar överallt
1008cc Spridare

Bilen körs på E85.

Kaross/Mätare m.m:

325 4-dörrars kaross
Inte mycket rost
Lackad halvblank svart
Alu fjäderbensstag fram
Hemmabyggt fjädertornsstag bak
Igenlagda dörrlister
Ögonlock
M3 Speglar med adapterplattor
Helljuset bortplockat och ersatt med Aerotratt på högersidan
Egentillverkat glasfiber tak, inte det snyggaste men funkar…..
Vinge
Igenlagd reservhjuls balja
Halvbur
Breddade skärmkanter bak (rymmer 10,5” ET street bra)
2 St sportstolar
4-punks bälten
Aluminium klädda dörrsidor samt hatthylla
Tonade bakljus
Gt sportratt med nav och snapoff nav.
Alu pedaler
Batteriet i skuffen med batteribox
Egentillverkad shortshift växelspak
Stor varvräknare med shiftlight, vattentemp mätare, oljetrycksmätare samt stor oljetrycks varningslampa, volt mätare, laddtrycksmätare, startknapp m.m
Huvudströmbrytare med godkänd dekal
Hela framvagnen är uppmålad med nya bussningar och leder m.m
4-Hjulsinställning gjord
Renoverade original fjäderben och fjädrar fram (För stripp körning)

Bromsar/Däck & Fälgar:

17” Postert fälgar 235/45/17 bak
215/40/17 fram
15” Avsmalnade plåtfälgar fram med M/T frontrunners 4,5x26x15
15” Breddade plåtfälgar bak med 10,5x26x15 M/T ET STREET med M/T slangar
10mm Spacers fram om man kör 17”
45mm bultade manton racing spacers bak till ET STREET däcken

Original bromsok fram med borrade/slitsade Tarox skivor
Original bromsok samt skivor bak
Alla bromslangar är stålomspunna
Sellholm Racing hydralisk handbroms till bakbromsarna


Effekt/prestanda=

647WHP & 790WNM @ 1,94Bar

Posted: 16 Jan 2010, 20:34
by Jonas_Linder
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Posted: 17 Jan 2010, 09:19
by jimm_y
ser ut som ett seriöst å fint bygge :wink:

Posted: 17 Jan 2010, 13:20
by Jonas_Linder
jimm_y wrote:ser ut som ett seriöst å fint bygge :wink:


Tack 8)

Tanken är att göra lite uppgraderingar nu och få bilen körd i bänken för att få in tänding/bränsle mappen ordentligt.

Går på 1,8 Bar så det skjuter på ganska bra, vore kul att få en effekt mätning på bakhjulen.

Posted: 22 Feb 2010, 16:14
by Dajb
finns där ingen film på bilen in action så att säga? ser ut som en riktigt trevlig racebil :D

Posted: 22 Feb 2010, 16:35
by Pimplaren
Verkar vara ett nice recept :)
Du gillar inte rött va? hehe

Posted: 22 Feb 2010, 21:11
by Jonas_Linder
Pimplaren wrote:Verkar vara ett nice recept :)
Du gillar inte rött va? hehe


Haha jo RÖTT är SÖTT :lol:
Han bara bli en film, dålig är den, men man ser ju bilen i alla fall. Från En Dag På Strippen i Piteå 6 Juni 2009

http://s154.photobucket.com/albums/s240 ... v&newest=1

Posted: 14 Mar 2010, 22:30
by Micke johansson
Nu sitter du ju bättre bakvagn :twisted: Så nu kanske det går att åka någon bra tid :)

Posted: 19 May 2010, 16:51
by ribbe
Du måste ju tillägga det fina plasttaket du har ;D

Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE

Posted: 04 Apr 2011, 00:00
by peppe
Jag gratta dig ju på sävar, men jag måste passa på och göra det här också. Dubbel rekord ikväll? Helt sjukt!

Gör vågen för Robert och Emil då jag liks håller.

Nu ska jag sova, och jag lär göra det med ett smile, M20 rules!!!

Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE

Posted: 04 Apr 2011, 07:16
by Jonas_Linder
HAHA jo m20 rules.

Har bromsat bilen i helgen.
Sjukt nog gav den 647Whp =) på 1,94 Bar

Inte illa för att vara ORGINAL STAKAR, ORGINAL KOLVAR, OSVETSAD TOPP, ORGINAL VEVAXEL
Se vad en z45 kam, oringning, PPF ventilfjädrar och crmo retainers kan göra =)

Har varit ute och snytit ur kärran och den går fint och allt verkar lira precis som den ska.

TACK till robban på Dynotech och Emil för helgens insats.

Tror ribban är satt nu på vad M20B25 prylarna klarar av.

Bromspapper och fin film kommer inom kort, har blivit väldigt lite sömn i helgen så måste sova lite först.

Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE

Posted: 04 Apr 2011, 07:25
by peppe
Glöm inte max vridet på sköna 790wnm.

Var även riktigt intressant att sopa dit ett ställbart kamdrev och se vad för mått som gällde på Jonas maskin!

Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR

Posted: 04 Apr 2011, 09:27
by Jonas_Linder
Jo med det vridet är det då inge större svårigheter att kasta lös mackorna =)

Jo, skönt med ställbart kamdrev, dock så ville den stå exakt på markeringen för att ge mest effekt, så behövs ju inget ställbart egentligen men aldrig fel att ha om jag funderar på att uppgradera till en z58 istället. Fast effekten är nog mer än tillräcklig så får se vad framtiden säger.

Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR

Posted: 04 Apr 2011, 10:10
by Tingsdalsracer
Sjuka siffror,,än en gång grattis,, M20 rules :lol:

Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR

Posted: 04 Apr 2011, 11:07
by dahmeer
Det är ju helt sinnes! Blir intressant att se hur bra motorn håller ihop. :shock:

Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR

Posted: 04 Apr 2011, 14:13
by ippe
Måste väl också få säga grattis till bra med mos, dock riktigt jobbigt att det gick att blåsa ut så mycket pulver ur den ;)! Provkörningen av Robban var priceless Dynotech ftw!

Re: Bmw 325 E30 TiC by JLPERFORMANCE 647WHP@1,94BAR

Posted: 04 Apr 2011, 15:11
by Jonas_Linder
Tingsdalsracer wrote:Sjuka siffror,,än en gång grattis,, M20 rules :lol:
Jo, har som gått och tänkt på den där lilla M20 motorn hela dagen, blir till att rasta ur den en sväng ikväll också =)