Glidlagrade turbos Vs Kullagrade turbos

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Skunk
Posts: 235
Joined: 30 Dec 2005, 16:00
Location: Skövde

Glidlagrade turbos Vs Kullagrade turbos

Post by Skunk »

Hej,

Skulle gärna vilja veta mer om vilken turbo är att föredra inom vissa områden, t.ex i vilka tillfällen är glidlagrade bättre än kullagrade osv.

Jag skulle också vilja veta alla fördelar och nackdelar med glidlagrade samt kullagrade.

Mvh
Muxxor
Posts: 389
Joined: 20 Nov 2005, 15:14
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

Glidlager=billigare och spoolar upp långsammare
Kullagrade= dyrare och spoolar upp fortare

Eller om det var tvärt om ;)
Skunk
Posts: 235
Joined: 30 Dec 2005, 16:00
Location: Skövde

Post by Skunk »

Muxxor wrote:Glidlager=billigare och spoolar upp långsammare
Kullagrade= dyrare och spoolar upp fortare

Eller om det var tvärt om ;)


Jag har också för mig att kullagrade turbos har bättre spool up men var inte säker.

Någon som vet något om glid vs kullager och vad som är att föredra i vad man nu gör???
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Vet inte om jag hajjat det hära rätt men jag tror att en kullagrad spoolar väl snabbare från dess att turbon börjat ladda tills dess att du har fullt ladd, om man jämför med en konvetionellt glidlagrad! Du får alltså inte laddtryck tidigare bara för den är kullagrad! :?
Mvh Martin Söderlind
Post Reply