väghållning e30 frågor

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Andy_b

väghållning e30 frågor

Post by Andy_b »

Tjaa

Ska slänga ner min "race" motor i en e30 Touring nästa vinter

men känner att jag vill bygga lite väghållning i den så det är klart innan ja byter maskin

alldrig brytt mej om sånt innan så det kan va lite kul med synpunkter

planen är

Bak
Silent diff och bärarms bussningar i plast
nya hjulager
m5 diff
m5 nav med 5 bult
rätade hjulvinklar
några billiga men prisvärda stötdämpare och fjädrar (ge motorsport sitter på nu)

Fram
Alu länkarmar med nya spindel leder...
ska bygga nått med uniballs typ dtm lösning till bakre bussningen på länkarmarna så det blir stumt samt justerbart
justerbara topplagringar om jag hittar några billiga eller kan bygga själv
egenbyggda coilovers så jag kan justera höjden
några billiga men prisvärda stötdämpare och fjädrar (ge motorsport sitter på nu)

samt att det blir större bromsar fram vet ej vad en men nått hittar jag nog

cab förstärkningar fram samt fjäderbens stag fram och bak
samt att ja ska bygga stag under som bygger ihop rambenen
typ fjäderbens stag fast under bilen

så ser planen ut vad tycker ni om den ????

planen är att jag ska ha så kul som möjligt för så lite pengar som möjligt :D
pm om det är nått
Micke

Post by Micke »

Mina tips:

Bak:
"Upprätade" hjulvinklar ska du skippa om du vill ha väghållning. Bygg hellre så att du kan få mer camber bak, men jag antar att det även vankas rattlåsracing med denna bilen?

Fram:
En bärarmsbussning i delrin och som är excentrisk som på M3 räcker långt, behöver inte vara ställbar eller något. Blir billigare och framför allt enklare. Topplagringen fram i sig är inte så viktig i det här fallet, det viktiga är att få till hjulvinklarna. Castervinkeln fixar du med den excentriska bärarmsbussningen och mer negativ camber kan du fixa genom att bygga om original topplagringen och flytta hålen i karossen. Coilovers är inte heller viktigt, om du inte kan lösa det billigt förstås och har tillgång till fjädrar?, lägg hellre dom numera insparade pengarna på bra dämpare och avstämda fjädrar :)
/M|cke F@.gner
Strandholm

Post by Strandholm »

Ang. alu länkarmarna?
Är det inte såatt m3 ägarna byter till vanliga länkarmar föratt aluarmarna blir lite trötta med tiden?

Ska du köpa coiloverombyggnadskittet ifrån millway?
Sätt isånafall justeringshysan längre ner eller skaffa en längre.

Jag följde instruktionerna och jag kan inte få min bil "Cp låg" som jag vill ha den. :p
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Andy_b

Post by Andy_b »

Micke wrote:Mina tips:

Bak:
"Upprätade" hjulvinklar ska du skippa om du vill ha väghållning. Bygg hellre så att du kan få mer camber bak, men jag antar att det även vankas rattlåsracing med denna bilen?

Fram:
En bärarmsbussning i delrin och som är excentrisk som på M3 räcker långt, behöver inte vara ställbar eller något. Blir billigare och framför allt enklare. Topplagringen fram i sig är inte så viktig i det här fallet, det viktiga är att få till hjulvinklarna. Castervinkeln fixar du med den excentriska bärarmsbussningen och mer negativ camber kan du fixa genom att bygga om original topplagringen och flytta hålen i karossen. Coilovers är inte heller viktigt, om du inte kan lösa det billigt förstås och har tillgång till fjädrar?, lägg hellre dom numera insparade pengarna på bra dämpare och avstämda fjädrar :)
bilen ska användas på gatan ... kunna köra nått nattligt race och ska köras på gatebil slå klart :lol:
orginal vinklarna lär funka bra tycker jag .. så efter bilen blivigt så extremt låg som jag vill så ska hjulen sättas runt ett par grader tänkte jag
och JAG HATAR när enbart insidan på däcken slits .. blev så på min e34 fortfarande nytt på utsidan och på insidan så va väven ute

anledningen till coliovers är att får bilen snuskigt låg
och tänkte bygga dom själv .. men kanske millway fjädrar

det med att flytta hålen i karossen låter smidigt och smart
pm om det är nått
Andy_b

Post by Andy_b »

Strandholm wrote:Ang. alu länkarmarna?
Är det inte såatt m3 ägarna byter till vanliga länkarmar föratt aluarmarna blir lite trötta med tiden?

Ska du köpa coiloverombyggnadskittet ifrån millway?
Sätt isånafall justeringshysan längre ner eller skaffa en längre.

Jag följde instruktionerna och jag kan inte få min bil "Cp låg" som jag vill ha den. :p
har nästan nya alu länkamar liggandes därför blir bytet till dessa
nee ja tänkte bygga det själv
pm om det är nått
Brox

Post by Brox »

Inget personligt men hur kommer det sig att folk väljer att köra alla dessa "balla" uniballs , justeringskit som du kan justera väck världen med, spacer x400cm , senaste RR+ däck och självklart justerbara Coilovers ombyggnadssatser för det skall man ha fast när vi kommer till dämparna och fjädrarna så skall det vara billigt och helst inte kosta mer än en tusendel utav de andra "balla" prylarna... för jag menar fjädrarna och dämparna gör ju ingen skillnad... :roll:
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
Andy_b

Post by Andy_b »

kan ju tillägga att jag inte ska bygga en banbil och att jag är inte en sån bra förare så att jag behöver det värsta av det värsta ...
jag personligen ska ha coilovers för att få bilen låg samt att 2st uniballs kostar inte många
vill ha den stum och vill kunna justera en del lite hit och dit ....
men jag förstår precis hur du menar .. mycket folk är så .... tror det beror på att alla tycker det ser coolt ut ... det är samma med bur i bilen .. ALLA vill se coola ut runt korvmojjen
pm om det är nått
Grefven

Post by Grefven »

Brox wrote:Inget personligt men hur kommer det sig att folk väljer att köra alla dessa "balla" uniballs , justeringskit som du kan justera väck världen med, spacer x400cm , senaste RR+ däck och självklart justerbara Coilovers ombyggnadssatser för det skall man ha fast när vi kommer till dämparna och fjädrarna så skall det vara billigt och helst inte kosta mer än en tusendel utav de andra "balla" prylarna... för jag menar fjädrarna och dämparna gör ju ingen skillnad... :roll:
det är lika vanligt som att bygga balla motorer och sen inte mappa ordentligt. mycket underligt.
ButterflyRacing

Post by ButterflyRacing »

"Snuskigt låg bil" och väghållning.....går inte att nämna i samma mening.

Rejäla sänkningar flyttar rollcentrat under marknivån....
Då är alla dyra grejor bortkastade.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Strandholm

Post by Strandholm »

ButterflyRacing wrote:"Snuskigt låg bil" och väghållning.....går inte att nämna i samma mening.

Rejäla sänkningar flyttar rollcentrat under marknivån....
Då är alla dyra grejor bortkastade.
Men har man lite vett så förstår man att man kan köra den cplåg på gata och när man skall köra bana så kan man justera det för bättre förutsättningar.

Folk är så snabba med att dra förhastade slutsatser om andras beteende utan att veta hela sanningen.
ButterflyRacing

Post by ButterflyRacing »

Strandholm wrote: Men har man lite vett så förstår man att man kan köra den cplåg på gata och när man skall köra bana så kan man justera det för bättre förutsättningar.

Folk är så snabba med att dra förhastade slutsatser om andras beteende utan att veta hela sanningen.
Det var ju inte det frågeställaren skrev....men för mej får ni försämra era biler så mycket ni vill.
Jag tycker bara det är reko att tala om att det just blir försämringar.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Grefven

Post by Grefven »

butterfly har helrätt.

och det där med att justera när man ska åka på bana... jag känner ingen som ställer om (betalar dyrt) inför en bankörning och får vinklar osv ställt. och sen kommer hem och bara skruvar ner coilovers och åker lågt igen. för att sen göra om samma sak nästa bankörning.

det blir ju att göra hjulinställningar och cornerweight varannan helg kanske. så det finns ju inte på kartan att man gör så.

MEN vill man ändå göra så då finns det ju coiloversatser på ebay för 3000:-. för man kan busa lite med en låg och hård bil. bäst blir det inte men lite kul blir det allt.
Andy_b

Post by Andy_b »

jag tycker det är snyggt med cp snusklåg bil på gatan .....
sen om man vill så kan man göra som Strandholm säger höjja den om man ska köra bana
och nej bullen jag tror inte man behöver ställa in den var helg om man ska köra bana
räcker med en gång och sen dokomentera hur den var Innan man skruvar ner coilsen i botten för att sen skruva upp den på 30min innan man ska köra bana igen

självklar har butterfly rätt angående att för låga bilar och väghållning inte går ihop ....

men på gatan gör det mej inget större bara den är stum och låg
pm om det är nått
Grefven

Post by Grefven »

Nä. Du kan inte höfta dig tillbaka till rätt inställningar. Tror du det så har du fel. Det är inte rätt sätt att göra det på iaf. Jag förutsätter alltid att man vill ha ett korrekt svar på enfråga eller en korrekt rättavisning när man tänker fel.

Jättelåg bil e coolt. Men att göra ett racechassie och optimera hjulvinklar osv och sen sänka den till backen är förkastligt. Gör en låg och hård bil och nöj dig är mitt tips.
Andy_b

Post by Andy_b »

bullen! wrote:Nä. Du kan inte höfta dig tillbaka till rätt inställningar. Tror du det så har du fel. Det är inte rätt sätt att göra det på iaf. Jag förutsätter alltid att man vill ha ett korrekt svar på enfråga eller en korrekt rättavisning när man tänker fel.

Jättelåg bil e coolt. Men att göra ett racechassie och optimera hjulvinklar osv och sen sänka den till backen är förkastligt. Gör en låg och hård bil och nöj dig är mitt tips.
""""kan ju tillägga att jag inte ska bygga en banbil och att jag är inte en sån bra förare så att jag behöver det värsta av det värsta ... """
skrev jag några inlägg upp
sen va det ni andra som segla ut på bankörning osv
jo jag nöjer mej med en låg, hård, stum bil .. det var det som var tanken
och tanken med denna tråd var lite råd och och tankar om det jag tänkte :D
pm om det är nått
Andy_b

Post by Andy_b »

sen så är jag uppvuxen i en dragracing familj så jag jag vet hur man dokomenterar inställningar i bilen för att sedan gå tillbax till samma som innan ... beroende på bana , vind, sol, osv
har du sätt hur btcc bilarna ställer hjulvinklar mm med 4st pallbockar med snören runt bilen och en tumstock?????
pm om det är nått
Strandholm

Post by Strandholm »

ButterflyRacing wrote:
Strandholm wrote: Men har man lite vett så förstår man att man kan köra den cplåg på gata och när man skall köra bana så kan man justera det för bättre förutsättningar.

Det var ju inte det frågeställaren skrev....men för mej får ni försämra era biler så mycket ni vill.
Jag tycker bara det är reko att tala om att det just blir försämringar.
Jora jag var väl medveten om dina "intentions" och att du verkar veta vad du pratar om. Det hela var inte riktat emot dig personligen utan mer allmänt. :]
Post Reply