Tänkte höra fall någon vet om det är den så kallade "mesdriften" som med andra ord funkar så att när framhjulen släpper så börjar den dra på bakhjulen istället eller är det den riktiga 4-hjulsdriften som är aktiv precis hela tiden?
Torsendiffen har fått sitt namn av engelska orden TORque SENsing som betyder "vridmomentkännande". Torsendiffen är en komplicerad drevkonstruktion som bygger på principen att ett skruvdrev (snäckdrev) lätt vrider runt ett kugghjul - men att ett kugghjul har svårt att vrida runt ett skruvdrev. Effekten i Torsendiffen blir att hjulet med bästa väggreppet alltid får största drivkraften - det vill säga tvärt emot vad vanliga "öppna" differentialer åstadkommer. Torsendiff är vanligast som mittdifferential."
Tysken wrote:Torsendiffen har fått sitt namn av engelska orden TORque SENsing som betyder "vridmomentkännande". Torsendiffen är en komplicerad drevkonstruktion som bygger på principen att ett skruvdrev (snäckdrev) lätt vrider runt ett kugghjul - men att ett kugghjul har svårt att vrida runt ett skruvdrev. Effekten i Torsendiffen blir att hjulet med bästa väggreppet alltid får största drivkraften - det vill säga tvärt emot vad vanliga "öppna" differentialer åstadkommer. Torsendiff är vanligast som mittdifferential."
Det sitter sån fyrhjulsdrift från -88 å framåt har jag för mig....Sen kan det ju skilja i grovlek på växellåda beroende på modell, men det vet jag inget om.
SÅ alltså bör man köpa Quattro för att få det riktiga, sen angående växellåda och allt sånt så är det väll bara och köpa en audi turbomotor med tillhörande låda? Vilken turbomotor är populärast bland audi??
Skunk wrote:SÅ alltså bör man köpa Quattro för att få det riktiga, sen angående växellåda och allt sånt så är det väll bara och köpa en audi turbomotor med tillhörande låda? Vilken turbomotor är populärast bland audi??
20v audi turbo femman är väl den som alla trimmar den sitter orginal i rs2 , s2 men givetvis med olika godis
och sen quattro? dem första audi 80 års typ 84-85 och sen uppåt är väl ganska skottsäkra dem tidiga quattro hade så att man kunde diffa dem i från kupen fram och bak och dem nyare har det bara bak även dem nya modellerna grejar ganska mycket