M20B25 + Z45 turbokam = fräsa kolvarna?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

M20B25 + Z45 turbokam = fräsa kolvarna?

Post by Nisse Järnet »

Kommer ihåg att jag läst nån stans att man måste fiffla till ventilurtagen med den setupen, stämmer det? Nån som kan göra det i Sthlmsområdet??
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Jag fick då göra djupare urtag. Men om det gäller för alla motorer vet jag inte. Sådant måste man alltid mäta för att vara säker :)
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Jo självklart, men jag tänkte att om det var allmänt kännt att man med original m20b25 behövde fräsa 1.3mm tex så kunde man lika gärna göra det innan man smackade ihop allt, blir ju lite mindre jobb :P Hur mycket var du tvungen att ta ur?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

Om du ska göra djupare ventilurtag på kolvarna, och motorn sitter i bilen... så har ppf en JÄVLIGT bra lösning på det här.. dom kan kan göra djupare ventilurtag på kolvarna när kolvarna är i blocket.. skit smidigt.

hur? De har en special topp med "borr ventiler"

detta kanske var gammla nyheter, men jävligt bra/smart lösning som spar tid.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Minns inte hur mycket jag fick ta ur. Gjorde det med kolvarna i i alla panik. Men det funkade kalas!
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Kolvarna sitter inte i bilen och har inte svarvats än heller, men man kanske får vänta tills PPF konverterat klart till pepparkakor och är tillbaks i garaget innan man kan få lite djupare urtag gjorda :) Eller ska man testa med lera först?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply