Undrar om man hgar några fördelar med att ha en dr schrick kam vid turbokonvertering?(har för mej det är en 272 graders).
tänkt snikturbokonvertera en m20b23.
mvh
För/nackdelar med Dr schrickkam till turbobygge?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Du får ju bättre effekt givetvis.
Men det blir känsligare med avgasmottryck så du får inte montera en för trång turbo på motorn eller bygga ett kasst grenrör och avgassystem.
En 272 graders är iof inte speciellt aggressivt.. hade vi snackat 304 grader hade det varit fränt. Vi har en M10 2.0 med den kamaxeln och HX50 i Sävar, den har fullt tryck från 4500 varv och börjar bygga tryck före 4000 och drar fullt upp till 8000 rpm.
På en 6-cylindrig maskin blir det nog enklare och du behöver nog bara varva till 7000 rpm för att ha ett fint register. Den här kamaxeln är inte känd för att mörda vipporna heller.
Men det blir känsligare med avgasmottryck så du får inte montera en för trång turbo på motorn eller bygga ett kasst grenrör och avgassystem.
En 272 graders är iof inte speciellt aggressivt.. hade vi snackat 304 grader hade det varit fränt. Vi har en M10 2.0 med den kamaxeln och HX50 i Sävar, den har fullt tryck från 4500 varv och börjar bygga tryck före 4000 och drar fullt upp till 8000 rpm.
På en 6-cylindrig maskin blir det nog enklare och du behöver nog bara varva till 7000 rpm för att ha ett fint register. Den här kamaxeln är inte känd för att mörda vipporna heller.