Page 1 of 9

Toyota Supra, 1045whp och 1172wnm

Posted: 08 Jan 2010, 01:31
by RWHP
Kan förklara lite fort! Andreas och Ante, den först nämnda är han som äger, betalar och bygger medans den andra tjommen är jag som gör allt roligt på den haha dvs jag bygger och kör en del :)

Bilen då är en Toyota Supra MkIV som byggdes i maj 1993 och importerades till Sverige 2005 har jag för mig, Andreas är 2e ägaren på den här. Hur specs listan ser ut än så länge.. Förhoppningar om att orka med 1000 hjulhästar, men vi får se hur det går :)

-Boost Logic 4" avgassystem med en "ljuddämpare" på slutet som har 5.5" ut
-Dubbla Tial 44mm wastegates
-XS Power (fullrace) grenrör med T6 fläns
-Tial BV50 dumpventil
-Brian Crower titan ventilfjäderbrickor
-Brian Crower dubbla ventilfjädrar
-Ferrea ventiltätningar
-Titan Motorsports kamdrev
-Greddy kevlar kamrem
-ATI / Titan Motorsports svänghjulsdämpare
-ARP topp och ramlager pinnbult
-Orginal MLS toppackning
-Boost Logic kamrems spännare i billet stål
-Toppdeckat och stressborrat block
-Carrillo H-profils stakar
-CP Pistons .020" kolvar med 8.5:1 komp
-Clevite vev och ramlager
-Boost Logic modifierad oljepump
-Getrag V160 (233) växellåda med AAP aluminium bussningar till spakstället
-ACT's värsta tryckplatta
-HorsePowerFreaks feramic 6-puckad lamell med ofjädrat nav
-Boost Logic fuelrail
-10mm bränslematning i polyamid slang med y-block under fuelrailen som går ut i dubbla 6mm matningar till railen och en 8mm return
-Aeromotive bränslefilter
-Aeromotive A1000 BTR
-Bosch 1680cc spridare
-AEM EMS med 5 bar map sensor
-HKS DLI II tändförstärkare
-NGK BKR8EIX tändstift
-44 raders oljekylare
-TRD motor och växellådsfäste
-Största Autobahn88 intercooler'n
-Modifierad vevhusventilations burk med AN10 anslutningar
-Modifierade ventilkåpor med AN10 anslutningar
-HoseTechniques svart silikon och vakum slang samt slangklammer

Har tyvärr inga bra bilder på bilen, men så här såg den ut :)
Image
Image

Och en snabbfilm från när vi va ute och testa lite med gruundtryck på laddet, 0.9bar ger runt 450whp.
http://www.youtube.com/watch?v=IiNNLAAq-5s

Inköpeslistan till våren:
TRD lamell diff
Titan Motorsports diff bussningar
GSC Motorsports kamaxlar, IN274/EX274, 10.2mm lyft
Ballare kardan, en DSS kanske
Weldon 2345-A bränslepump
Turbo, lutar åt en Airwerks ST78 eller ST80


Stort tack till Ärtan som kom med mycket hjälp före och efter mappning!

Posted: 08 Jan 2010, 01:59
by RWHP
Några random bilder från sommaren, hösten och vinter!


15-20 mil på en ny turbo, stabila grejer
Image

Glöm inte att kolla oljan i en 57000kr växellåda, det gjorde vi ;) Fatta om att vi blev förvånad att den klarade 100mil utan olja och när Ärtan satt upp bilen i bänken och sa nu har jag i friläge och hjulen snurrar bakåt, kolla dataskärmen. Det är ju inte så bra :lol:
Image
Image
Image

En orignal kabelhärva till motorn som får sig en översyn, verkar inte ha skadat direkt!
Image
Image

En uppfräschad orignal härva med nya kontakter och alla skadade kablar utbytt. Rensat bort allt onödigt som inte behövs till motorn och kabel härvan blev lite tunnare, dragit om alla kablar som är till tändslutsteg, spridarmotstånd, tändförstärkare och säkringsbox in i kupén istället.
Image

Eftersom säkringsboxen under huven flyttas till bagaget så blir det lite kablar som ska dras om hehe ;)
Image
Image
Image

Slaktade orignal traction controll ecu'n och gjorde plats för spridarmotstånd istället
Image
Image

Ett stycke 2JZ-GTE :)
Image

Nylackad framvagn och motorutrymmet har fått onödiga hål igen svetsade och så lite ny lack också :)
Image

Tror panelerna vart siden-mattsvart, så kromringar runt alla mätare och luftutsläpp :)
Image

Posted: 08 Jan 2010, 09:56
by Grefven
en vän ska sälja en nybyggd supramaskin och en sekvensiell sellholmlåda till. bara de finaste bitarna.

on du är intresserad. jävligt rätt pengar.

Posted: 08 Jan 2010, 17:26
by RWHP
Finns nog tyvärr inte budget för de, sellholm låda och nybyggd maskin är ju inte gratis direkt ;)

Posted: 08 Jan 2010, 17:34
by Grefven
tror han snackade om 160k om man tog allt. 80 för lådan.

lådan kostar 80+ moms i grundutförande ny. och nu har den lite options för några sköna tior till.

vill någon köpa min tremec lite halvdyrt och lyxturken så hade jag gärna köpt sellholmlådan av honom själv.

Posted: 08 Jan 2010, 18:16
by RWHP
Getrag lådan står ju pall för mycket så den är nog inga problem, stoppa nog hellre i en automat så man får möjlighet till snabbare tider på strippen :)

Posted: 08 Jan 2010, 19:17
by johankihl
RWHP wrote:Getrag lådan står ju pall för mycket så den är nog inga problem, stoppa nog hellre i en automat så man får möjlighet till snabbare tider på strippen :)


Och det tror du inte att man får med en Sellholm MPG med slirkoppling? Då får du nog tänka om...

Posted: 08 Jan 2010, 19:36
by RWHP
johankihl wrote:
RWHP wrote:Getrag lådan står ju pall för mycket så den är nog inga problem, stoppa nog hellre i en automat så man får möjlighet till snabbare tider på strippen :)


Och det tror du inte att man får med en Sellholm MPG med slirkoppling? Då får du nog tänka om...


Känns som om man borde ha sett några snabba strippen Supror med sekventiell låda vid de här laget, men jag vet ingen än så länge. Orginal Getrag lådan funkar för 7 sekunders repor och klarar man inte av att växla snabbt finns ju alltid PG eller TH med bara 2-3 växlar istället :)

Posted: 08 Jan 2010, 19:46
by johankihl
RWHP wrote:
johankihl wrote:
RWHP wrote:Getrag lådan står ju pall för mycket så den är nog inga problem, stoppa nog hellre i en automat så man får möjlighet till snabbare tider på strippen :)


Och det tror du inte att man får med en Sellholm MPG med slirkoppling? Då får du nog tänka om...


Känns som om man borde ha sett några snabba strippen Supror med sekventiell låda vid de här laget, men jag vet ingen än så länge. Orginal Getrag lådan funkar för 7 sekunders repor och klarar man inte av att växla snabbt finns ju alltid PG eller TH med bara 2-3 växlar istället :)


T ex Jakans Z3 körs med Sellholm MPG. Enda anledningen att folk inte använder dem mer på strippen är att de är dyra. Om du inte känner till så mycket om växellådor så finns även Jerico, Lenco mfl som också är manuella sek lådor som används ihop med slirkoppling i alla seriösa och lite snabbare dragracebilar. Fördelen med Sellholms låda är att den även håller för att köra på bana och gata om man orkar med service intervallen som det innebär att åka med en stöddig låda (även automat).

Posted: 08 Jan 2010, 20:13
by Bmwandreas
MPG? Är inte det förkortning på mullpung? :lol:

Posted: 08 Jan 2010, 20:24
by RWHP
johankihl wrote:
RWHP wrote:
johankihl wrote:
RWHP wrote:Getrag lådan står ju pall för mycket så den är nog inga problem, stoppa nog hellre i en automat så man får möjlighet till snabbare tider på strippen :)


Och det tror du inte att man får med en Sellholm MPG med slirkoppling? Då får du nog tänka om...


Känns som om man borde ha sett några snabba strippen Supror med sekventiell låda vid de här laget, men jag vet ingen än så länge. Orginal Getrag lådan funkar för 7 sekunders repor och klarar man inte av att växla snabbt finns ju alltid PG eller TH med bara 2-3 växlar istället :)


T ex Jakans Z3 körs med Sellholm MPG. Enda anledningen att folk inte använder dem mer på strippen är att de är dyra. Om du inte känner till så mycket om växellådor så finns även Jerico, Lenco mfl som också är manuella sek lådor som används ihop med slirkoppling i alla seriösa och lite snabbare dragracebilar. Fördelen med Sellholms låda är att den även håller för att köra på bana och gata om man orkar med service intervallen som det innebär att åka med en stöddig låda (även automat).


Jorå några växellådor känner man till. Men en PowerGlide låda med extra allt kostar väl liknande med en Sellholm, så de måste ju vara nån anledning till att dom inte används inom drag bland Supror :? En Leander Bros slirkoppling med typ en Lenco eller Liberty låda vore ju rätt smutt på Supran :)

Posted: 08 Jan 2010, 20:25
by RWHP
Bmwandreas wrote:MPG? Är inte det förkortning på mullpung? :lol:


Va fan är en mullpung? :shock:

Posted: 08 Jan 2010, 21:29
by pizza
En köns sjukdom som hittills ENDAST hittats i Ärtans gammla crosskalsonger.....

Posted: 08 Jan 2010, 22:51
by Grefven
Finns inget dåligt att säga om den sellholmlådan. Stabil grej och framförallt cool. Automat går ju bara att åka stripp med och ska man det så finns det jätteballa och snabba. Men denna sellholm kan man pöugga ner 2 växlar i ett hopp över ett gruskrön och låsa upp bakhjulen i kommande asfaltkrök på en rallycrossbana. Det är det den är till för. Men den fungerar även fint på strippen flör 99,8% av medlemmarna på detta forumet.

Den snackar även med dashlogger och bryter tändning osv. Eller rättare sagt komuniserar med motorstyrningen så den gör det.

Fina grejor.

Posted: 08 Jan 2010, 23:08
by RWHP
Hade vi byggt en sån här Supra hade Sellholm definetivt varit det bästa alternativet :)

Image

Posted: 13 Jan 2010, 15:40
by RWHP
Grenröret kom igår, såg bättre än väntat ut tycker jag. Flänsarna var plana också :)

Image

Posted: 14 Jan 2010, 10:34
by Bmwandreas
Kan greja en BW 80mm med 75/83 turbin och A/R 1.25 . Den borde sitta fint!