2006-07-26 Kinnekulle bankörning för alla - heldag!!!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
2006-07-26 Kinnekulle bankörning för alla - heldag!!!
Hjälper bara till att annonsera lite
Hel dag på kinnekulle för 500kr...
Funderar på att åka dit med orginal bil o testa.. skulle vara kul med lite bmw turbos
Alla vill väll inte åka rakt fram
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=29626
Annmälan till
www.autostradale.se
Hel dag på kinnekulle för 500kr...
Funderar på att åka dit med orginal bil o testa.. skulle vara kul med lite bmw turbos
Alla vill väll inte åka rakt fram
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=29626
Annmälan till
www.autostradale.se
Jag anmälde mig för en månadsen
Det brukar vara skitkul på Autostradales träffar!!
Kolla här på bilder från förra träffen på Anderstorp. Nån fick kort på mig när jag driftade lite i en kurva... bilden längs ner
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... c&start=42
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... c&start=21
Det brukar vara skitkul på Autostradales träffar!!
Kolla här på bilder från förra träffen på Anderstorp. Nån fick kort på mig när jag driftade lite i en kurva... bilden längs ner
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... c&start=42
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2 ... c&start=21
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
xtiz wrote:Vart ligger de ? ja hade ju inte fegat för att åka lite bana.. Är de märkesinriktat eller kan man ta vilken bil man vill..
Allt står på http www.autostradale.se Jag ska dit och kolla iaf...
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
Jag har sett folk som "smådriftar lite" utan att få svartflagg...
Det är kul att göra, och se på! Men man ska nog inte blanda driftare och vanliga banåkare... för om du står på tvären över banan och jag kommer efter i 120knyck är det nog inte lika kul.. Förra gången jag var på Kinnekulle var den en fin driftande E30 Turbo som gick i räcket... Det var dock under det speciella driftingpasset de hade ordnat..
Man skulle ju kunna kolla med Autostradale om de kan ordna ett halvtimmes driftingpass mitt på dan eller nått!!! Inget är ju omöjligt!
Men annars så ska man nog inte drifta så mycket så man riskerar att krascha ihop med Ferrarin som kanske befinner sig på samma ställe på banan..
Sist på Anderstorp var det en F430 som körde runt några varv! Jag blev omkörd strax innan Opelkurvan. Jag hakade på genom kurvan men släppte snart av lite.. för man vill inte ligga för nära en såndär dyrgrip... Jag gissar att ett stycke kolfiberstötfångare Ferrari orginal kostar några månadslöner för en Svensson... hehe!
Så kom gärna på träffen!!! Men kör med förståndet, även om det kan vara svårt ibland när man jagar lite andra bilar.
Det är kul att göra, och se på! Men man ska nog inte blanda driftare och vanliga banåkare... för om du står på tvären över banan och jag kommer efter i 120knyck är det nog inte lika kul.. Förra gången jag var på Kinnekulle var den en fin driftande E30 Turbo som gick i räcket... Det var dock under det speciella driftingpasset de hade ordnat..
Man skulle ju kunna kolla med Autostradale om de kan ordna ett halvtimmes driftingpass mitt på dan eller nått!!! Inget är ju omöjligt!
Men annars så ska man nog inte drifta så mycket så man riskerar att krascha ihop med Ferrarin som kanske befinner sig på samma ställe på banan..
Sist på Anderstorp var det en F430 som körde runt några varv! Jag blev omkörd strax innan Opelkurvan. Jag hakade på genom kurvan men släppte snart av lite.. för man vill inte ligga för nära en såndär dyrgrip... Jag gissar att ett stycke kolfiberstötfångare Ferrari orginal kostar några månadslöner för en Svensson... hehe!
Så kom gärna på träffen!!! Men kör med förståndet, även om det kan vara svårt ibland när man jagar lite andra bilar.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- OCR Pettzon
- Posts: 79
- Joined: 20 Nov 2005, 19:13
- Location: Malmbäck
OCR Pettzon wrote:wuffee wrote:Fasen va kul de vore.. antingen får man damma av brorsans gamla rallycrossbil (Civic V-tech) eller sätta slicksen på min brukis (Nissan micra 1.2) ..
Så trist att inte bmw:n är klar
Men kul vore de!
Mvh
Uffe
Om du är snäll kanske du får åka med mig i min bmw
Ja de vore fan hyvens.. kanske jag kan vara snäll och ragga tag i några schysta banracing däck för inköpspris .. Gäller att hugga fassan när han är på rätt humör bara
Hej!
Tänkte jag lägger in texten med regler för bankörning här.. Kan vara jävligt bra att läsa på!! De kommer från BMWSC hemsida!
Väjningsregler I - omkörning är tillåten både till höger & vänster. Den som kör om framförvarande är huvudsakligen ansvarig för manövern såsom upphinnande. Men även den som blir passerad är skyldig att hjälpa till. Olika förare föredrar att passera/passeras på olika sätt. Var därför aktsam och kör med nödvändig säkerhetsmarginal. Använd gärna blinkers för extra tydlighet.
Räkna inte med att alla är lika skickliga och kör med samma vassa uppmärksamhet som du själv – kör med marginal!
Väjningsregler II – Skillnaden mellan en motorstark och en motorsvag bil märks mindre i acceleration än man kan tro. Det rekommenderas därför, om man avser att släppa förbi en snabbare bil, att man gör det genom att flytta på sig innan en kurva istället för efter en kurva.
Anledningen till denna rekommendation är följande: Att vara snabb på bana handlar om så mycket mer än bara hästkrafter. Det handlar framförallt om förarkapacitet men också om låg vikt, bra däck & bromsar och rätt spår. Med andra ord är det alltså inte självklart att den som har störst motor också kör snabbast. Faktum är att det är relativt vanligt att de mest effektstinna bilarna blir ifrånåkta av svagare bilar. Överfört på en konkret situation blir det då svårt för en motorsvag bil att gasa sig förbi en motorstark om han/hon släpps förbi efter kurvan. För då går det ju oftast rakt fram och då handlar det mest om motorstyrka.
Med andra ord: Om möjligt, släpp förbi snabbare bilar innan kurvan - inte efter!
Väjningsregler III – Om det skulle vara så att du blir upphunnen av någon som du egentligen inte tror är snabbare, släpp ändå förbi vederbörande. Skulle det efter något varv visa sig att du ändå var snabbare så blir ju du ”tillbakasläppt” i enlighet med samma resonemang.
Depå – I Depå gäller promenadfart. Det är också, av säkerhetsskäl, förbjudet område för publik.
Avkylning – är viktigt. För precis som med bromsarna blir även bilen i övrigt varm. Det är därför viktigt att kyla den så gott det går innan man kör in i depån. Använd därför alltid sista varvet till avkylning. Stäng heller inte av motorn direkt när du kommer in i depån. Motorn behöver snurra för att kylas av olja och vatten. Låt den därför gärna gå på tomgång en stund innan du stänger av den.
Övriga tips - Töm bilen på grejor. Det är viktigt att tömma bilen på lösa prylar. Till exempel paraplyer, CD-skivor, solglasögon, pennor etc.. Det är oerhört irriterande att höra dem ligga och skramlar när man kör.
Incident - Styr av rakt! Om man inser att man inte kommer hinna bromsa inför en kurva så gäller att styra av med hjulen pekandes rakt fram! Om man försöker svänga är risken mycket stor att man börjar rulla. Samma teori gäller om man råkar komma utanför banan. Kör vidare rakt fram och ta ner farten. Styr sedan upp på banan igen när farten är rimlig. Försöker man styra upp direkt igen löper man stor risk att få sladd. Om olyckan skulle vara framme är det viktigt att ha förberett sig mentalt innan. Så tänk gärna igenom i förväg och skapa en minnesregel för hur du skall göra om det går åt pipan. Grundtipset är att, om möjligt, styra av banan med hjulen riktade rakt fram.
FLAGGOR:
Gul flagg – används då något inträffat. Det kan vara alltifrån att en bil kört av eller snurrat till att ett rådjur förirrat sig in på banan. Om du ser en gulflagg sänk farten rejält och var beredd på att stanna! Omkörningsförbud råder vid gulflagg.
Röd flagg – banpasset avbryts i förtid. Det kan bero på flera anledningar. Kör färdigt varvet in i depån.
Svart flagg – riktas till dig som enskild förare och betyder att du ovillkorligen skall köra in i depå nästa varv. Man kan få en svartflagg av olika anledningar. Det kan vara så att du kört över din förmåga eller att det är något fel på din bil som du inte märker. Så om du får en svartflagg, kontrollera dina mätare, titta i backspeglarna efter tecken på rökutveckling, olje- eller bensinspill och kör försiktigt varvet färdigt in i depån.
Tänkte jag lägger in texten med regler för bankörning här.. Kan vara jävligt bra att läsa på!! De kommer från BMWSC hemsida!
Väjningsregler I - omkörning är tillåten både till höger & vänster. Den som kör om framförvarande är huvudsakligen ansvarig för manövern såsom upphinnande. Men även den som blir passerad är skyldig att hjälpa till. Olika förare föredrar att passera/passeras på olika sätt. Var därför aktsam och kör med nödvändig säkerhetsmarginal. Använd gärna blinkers för extra tydlighet.
Räkna inte med att alla är lika skickliga och kör med samma vassa uppmärksamhet som du själv – kör med marginal!
Väjningsregler II – Skillnaden mellan en motorstark och en motorsvag bil märks mindre i acceleration än man kan tro. Det rekommenderas därför, om man avser att släppa förbi en snabbare bil, att man gör det genom att flytta på sig innan en kurva istället för efter en kurva.
Anledningen till denna rekommendation är följande: Att vara snabb på bana handlar om så mycket mer än bara hästkrafter. Det handlar framförallt om förarkapacitet men också om låg vikt, bra däck & bromsar och rätt spår. Med andra ord är det alltså inte självklart att den som har störst motor också kör snabbast. Faktum är att det är relativt vanligt att de mest effektstinna bilarna blir ifrånåkta av svagare bilar. Överfört på en konkret situation blir det då svårt för en motorsvag bil att gasa sig förbi en motorstark om han/hon släpps förbi efter kurvan. För då går det ju oftast rakt fram och då handlar det mest om motorstyrka.
Med andra ord: Om möjligt, släpp förbi snabbare bilar innan kurvan - inte efter!
Väjningsregler III – Om det skulle vara så att du blir upphunnen av någon som du egentligen inte tror är snabbare, släpp ändå förbi vederbörande. Skulle det efter något varv visa sig att du ändå var snabbare så blir ju du ”tillbakasläppt” i enlighet med samma resonemang.
Depå – I Depå gäller promenadfart. Det är också, av säkerhetsskäl, förbjudet område för publik.
Avkylning – är viktigt. För precis som med bromsarna blir även bilen i övrigt varm. Det är därför viktigt att kyla den så gott det går innan man kör in i depån. Använd därför alltid sista varvet till avkylning. Stäng heller inte av motorn direkt när du kommer in i depån. Motorn behöver snurra för att kylas av olja och vatten. Låt den därför gärna gå på tomgång en stund innan du stänger av den.
Övriga tips - Töm bilen på grejor. Det är viktigt att tömma bilen på lösa prylar. Till exempel paraplyer, CD-skivor, solglasögon, pennor etc.. Det är oerhört irriterande att höra dem ligga och skramlar när man kör.
Incident - Styr av rakt! Om man inser att man inte kommer hinna bromsa inför en kurva så gäller att styra av med hjulen pekandes rakt fram! Om man försöker svänga är risken mycket stor att man börjar rulla. Samma teori gäller om man råkar komma utanför banan. Kör vidare rakt fram och ta ner farten. Styr sedan upp på banan igen när farten är rimlig. Försöker man styra upp direkt igen löper man stor risk att få sladd. Om olyckan skulle vara framme är det viktigt att ha förberett sig mentalt innan. Så tänk gärna igenom i förväg och skapa en minnesregel för hur du skall göra om det går åt pipan. Grundtipset är att, om möjligt, styra av banan med hjulen riktade rakt fram.
FLAGGOR:
Gul flagg – används då något inträffat. Det kan vara alltifrån att en bil kört av eller snurrat till att ett rådjur förirrat sig in på banan. Om du ser en gulflagg sänk farten rejält och var beredd på att stanna! Omkörningsförbud råder vid gulflagg.
Röd flagg – banpasset avbryts i förtid. Det kan bero på flera anledningar. Kör färdigt varvet in i depån.
Svart flagg – riktas till dig som enskild förare och betyder att du ovillkorligen skall köra in i depå nästa varv. Man kan få en svartflagg av olika anledningar. Det kan vara så att du kört över din förmåga eller att det är något fel på din bil som du inte märker. Så om du får en svartflagg, kontrollera dina mätare, titta i backspeglarna efter tecken på rökutveckling, olje- eller bensinspill och kör försiktigt varvet färdigt in i depån.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Mer regler
Angående Autostradales träffar är det väl följande som gäller:
Hjälm och heltäckande bommulskläder... (Mc-hjälm, jeans och bommulströja duger alltså. Ibland krävs även handskar)
Det är tillåtet med passagerare i bilen. Men de måste också ha samma skyddsutrustning som du själv har
tackar Nisse997 för denna info
Angående Autostradales träffar är det väl följande som gäller:
Hjälm och heltäckande bommulskläder... (Mc-hjälm, jeans och bommulströja duger alltså. Ibland krävs även handskar)
Det är tillåtet med passagerare i bilen. Men de måste också ha samma skyddsutrustning som du själv har
tackar Nisse997 för denna info