svarvade kolvar?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
k3ZZk
Posts: 156
Joined: 08 Jun 2006, 13:19
Location: västerås

svarvade kolvar?

Post by k3ZZk »

hejsan någon som vet vilket komp man får när man svarvar M20B20 kolvar med 8,8:1 orginal har svarvat ner den 1mm upphöjnaden på kolven så den ligger 1mm under kolvtaket samt 30grader på kanterna och 60 mm i omkrets, har sökt i forum men bara kommit fram till att en niklas med en e21:a har gjort så?! står inget om kompförhållande vore kanon om nån viste mvh steve
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Ett gott råd kolla en bit upp där hittar du alla nödvändig info om turbokonvetreing o komp för hållande o allt.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Re: svarvade kolvar?

Post by Nicke Nyman »

k3ZZk wrote:hejsan någon som vet vilket komp man får när man svarvar M20B20 kolvar med 8,8:1 orginal har svarvat ner den 1mm upphöjnaden på kolven så den ligger 1mm under kolvtaket samt 30grader på kanterna och 60 mm i omkrets, har sökt i forum men bara kommit fram till att en niklas med en e21:a har gjort så?! står inget om kompförhållande vore kanon om nån viste mvh steve


De är jag som har gjort de, vi har räknat på kompan i efterhand men jag kommer inte ihåg vad vi kom fram till... men runt 8;0 vart kompan med urgröpt topp! kanske 7;9 men de är ju runt 8. Funkar kalas för mig iaf, beror ju lite på vad du ska ladda och vad du har för övriga mål med motorn. Eller bilen, vad ska du satsa på? Men urgröpt topp och svarvade kolvar som mig så kan du åka med rätt bra laddtryck innan något ger sig. Jag åker iofs bara med 0,7 nu men de skjuter på bra o funkar fint!

MVH
Image
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Re: svarvade kolvar?

Post by Nicke Nyman »

k3ZZk wrote:hejsan någon som vet vilket komp man får när man svarvar M20B20 kolvar med 8,8:1 orginal har svarvat ner den 1mm upphöjnaden på kolven så den ligger 1mm under kolvtaket samt 30grader på kanterna och 60 mm i omkrets, har sökt i forum men bara kommit fram till att en niklas med en e21:a har gjort så?! står inget om kompförhållande vore kanon om nån viste mvh steve


De är jag som har gjort de, vi har räknat på kompan i efterhand men jag kommer inte ihåg vad vi kom fram till... men runt 8;0 vart kompan med urgröpt topp! kanske 7;9 men de är ju runt 8. Funkar kalas för mig iaf, beror ju lite på vad du ska ladda och vad du har för övriga mål med motorn. Eller bilen, vad ska du satsa på? Men urgröpt topp och svarvade kolvar som mig så kan du åka med rätt bra laddtryck innan något ger sig. Jag åker iofs bara med 0,7 nu men de skjuter på bra o funkar fint!

MVH

Ps. De flesta åker M20B25 eller B27 här så de är nog därför ingen har ett vettigt svar på detta. Jag tog vad jag hade o byggde på de!
Image
k3ZZk
Posts: 156
Joined: 08 Jun 2006, 13:19
Location: västerås

Post by k3ZZk »

okej tackar för svaren! jag har tänkt och ladda så mycke som möjligt med enbart svarvade kolvar adaptergrenrör 535 lmm och spridare ic från 9000 svetsad topp får se hur länge det håller!. turbon är en td0413t hur mycke kräm man får ur en sån har jag ingen aning om? men jag har ett mål på ca 300hk. kan det funka? mvh steve
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

k3ZZk wrote:okej tackar för svaren! jag har tänkt och ladda så mycke som möjligt med enbart svarvade kolvar adaptergrenrör 535 lmm och spridare ic från 9000 svetsad topp får se hur länge det håller!. turbon är en td0413t hur mycke kräm man får ur en sån har jag ingen aning om? men jag har ett mål på ca 300hk. kan det funka? mvh steve


Ett 13t funkar inte för 300hk, om du inte har 230 sugmotor hästar. O de kommer du inte ha. Skulle hellre säga att du ska ha ett 16t för att orka med 300hk. 15t kan funka men då får du ladda skiten ur de...

Holset HX35 skulle jag nog satsat på ärligt talat.

MVH
Image
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

jag hade satsat på större spridare också. 535 lär bottna ganska långt inann 300hp.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

13t funkar nog bra om du har två st :wink:
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Nisse Järnet wrote:13t funkar nog bra om du har två st :wink:


Jo, men vridbomb och byter han inte koppling så är de gocke... Frågan är ju om org koppling hänger med till 300hk...
Image
Post Reply