Fråga ang växellådor.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Tjuuuren

Fråga ang växellådor.

Post by Tjuuuren »

Tänkte höra om det är någon skilldnad på lådorna i 535 E34 och 535 E28? Mer än till utseendet?
Är även nyfiken på om lådan från M5 E34 ser likadan ut till måtten sett, då det gärna får passa rakt av.

Jag lyckades nämligen köra sönder 2st lådor från en E28 på två veckor. Numera har jag en från en E34 och den har hållt fint i nån månad nu.

Bilen i fråga är en 325 E30 med S38B36 maskin.

Någon som kan svara på detta?

Mvh Hannes
camata

Post by camata »

Har vi inte nyss haft denna diskussion, eller var det på E28-siten?

Getrag 260 ("ej löstagbar sprängkåpa) som sitter i de flesta 535i E34/E28 finns i två "utföranden":
- E28: Uttag för vevaxelgivare på sprängkåpan.
- E34: Inga uttav för givare på sprängkåpan, då de har 60-2-givare på främre delen av motorn.

E28-lådan passar således på E34:an enbart genom att plugga dessa hål, tvärtom sitter man i skiten.

Lådorna bör utöver detta vara identiska.
Tjuuuren

Post by Tjuuuren »

Tack för svaret. Jo så långt är jag med. Frågan är om det skiljer något i konstruktionen invändigt. Den lådan jag har nu ska vara från en E34 och den har kylflänsar i botten. Det hade inte de två tidigare lådorna som gick sönder.
Det som verkade ge sig i de lådorna va nog skiftgafflarna, eller nåt annat i själva växelmekanismen. Det känndes så iaf.
camata

Post by camata »

Kontakta Peder på Mobimech så får du nog ett bra svar!
På Realoem så skiljer det sig lite efter bilderna (på utsidan), men hur ackurata de är går ju att diskutera.

http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m ... g=23&fg=15
http://www.realoem.com/bmw/partgrp.do?m ... g=23&fg=15
Där ser du ju innehållet.
Post Reply