Skillnader fjäderben E36 M3 vs. E36 328

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
forsberg_80

Skillnader fjäderben E36 M3 vs. E36 328

Post by forsberg_80 »

Har köpt en omgång nya H&R 60/30 fjädrar till min 328 E36, men när jag skulle byta upptäckte jag att mina stötdämpare var helt slut.
Eftersom jag var tvungen att byta båda bakhjulslagren och alla bromsslangar samtidigt så har det blivit dyrt tycker jag och nya dämpare som klarar sänkningen skulle bli tokdyrt (framförallt såhär i juletider). Efter en massa surfande så hittade jag en omgång Gula Koni till M3 E36. Läste på flera ställen att det bara var infästningen för krängningshämmaren som skiljde.

Nu när jag fått hem dämparna och ska skruva ihop bilen som stått i tre veckor nu så ser jag att fjädertallrikarna är mycket mindre på m3:ns fjäderben motför min 328:s original. Så nu undrar jag i ett sista desperat försök om jag kan plocka ur sjlälva dämparna ur fjäderbenen och skifta så-att-säga!? Eller går det göra på något annat vis? Eller är det kört så enda alternativet är att försöka sälja m3-dämparna igen och köra med cykelpumparna som satt där. För övrigt så är kolvstången i koni-dämparna ungefär dubbelt så lång som i dämparna som satt på bilen. Men visst ska gula koni passa bra till sänkningsfjädrar!?

Tacksam för snabbt svar.
forsberg_80

Post by forsberg_80 »

Ser nu att de här begagnade koni från en m3 är insatsdämpare. Original m3 fjäderbenen är helt enkelt kapade ett par centimeter från toppen och ett hål är borrat i botten. I botten på konin är det gängat så att den går att fästa i fjäderbenet på det sättet.

Så då antar jag att det bara är att göra likadant med mina original fjäderben, dvs. att kapa av ett par centimeter från toppen och slå ut det gamla innehållet och borra hål längst ner. Sen lägga i insatsdämparna och voilá så är det klart!?
forsberg_80

Post by forsberg_80 »

Jahapp, då har vi nästa grej då. Kolvstången på koni-stötdämparna är ungefär dubbelt så lång som kolvstången på original sachsdämparnas (M-chassie).
Innebär det att 60mm sänkfjädrar trillar loss från fjäderben med gula koni på E36 om man hissar upp bilen?
Post Reply