Page 1 of 2
Hjälp med mappningstips/ hårdvarufel (Akut)
Posted: 12 Jul 2006, 21:56
by NP
Nu börjar jag få huvudvärk.
Trasslar med det sista på min racer, Z3 turbon, å behöver nu tips å hjälp som kan leda till att jag får ordning på det för att kunna köra på Säve.
Problemet lyder som följer.
När jag spettar på fullt genom växlarna beter sig varvtalet som om jag fullgasväxlar även om jag inte gör det, dvs rpm droppar inte snabbt vid gassläpp.
Fegkör jag genom växlarna utan något direkt laddtryck beter den sig helt normalt, men vid laddtryck uppträder fenomenet.
Bifogar klickbarbild på logg som beskriver fenomenet:
Någon som har råkat ut för detta och kan tipsa om vad det kan vara skulle jag vara tacksam, annars blir det en mindre BMW på Säve
Posted: 12 Jul 2006, 22:14
by Bmwandreas
Gasspjället som har för klen fjäder?
Posted: 12 Jul 2006, 22:27
by NP
Tack för tips, men då borde väll inte TPS vinkeln droppa? (Blå kurvan)
Posted: 12 Jul 2006, 22:38
by Bmwandreas
Syns så dåligt på bilden, men du har rätt.
Extremt tungt svänghjul?:)
Posted: 12 Jul 2006, 23:10
by NP
Bmwandreas wrote:Syns så dåligt på bilden, men du har rätt.
Extremt tungt svänghjul?:)
Ett alumec svänghjul med en 2skivig Sachs RCS 200mm, dvs väger som en måsskit
Jag lurar på tjuvluft alt tändning.
P.S klicka på bilden en gång till, efter att den dykt upp i ett eget fönster, så får du den i naturlig storlek. D.s
Posted: 13 Jul 2006, 05:31
by Svintoleffe
Låter nästan litre halft som halft som tjuvluft, om den inet släpper av på engång, elelr så är dte något som kärvar som håller dne kvar en microsekund till efter att du ahr släppt gasen.
Posted: 13 Jul 2006, 06:32
by Bmwandreas
Hur är tomgången då?
Posted: 13 Jul 2006, 08:41
by kallevedlund
Var sitter mapsensorn?
Antar att du har individuella spjäll?
Som det ser ut så verkar det som att mapsensorn sitter i plenumet eller nått?
Måste ju vara ett insugläckage "efter" mapsensorn för att åstakomma detta tycker man.
Motorn kan ju inte fortsätta varva om den inte får luft, förutsatt att den inte har en jävligt stor roterande massa som ärtan var inne på...
skumt skumt
Posted: 13 Jul 2006, 08:43
by kallevedlund
Var sitter mapsensorn?
Antar att du har individuella spjäll?
Som det ser ut så verkar det som att mapsensorn sitter i plenumet eller nått? Fast ändå inte eftersom den visar så mycket vakum....
Måste ju vara ett insugläckage "efter" mapsensorn för att åstakomma detta tycker man.
Motorn kan ju inte fortsätta varva om den inte får luft, förutsatt att den inte har en jävligt stor roterande massa som ärtan var inne på...
skumt skumt
Posted: 13 Jul 2006, 09:00
by NP
Jag håller med, får kika över allt som styr spjället en gång till.
Svintoleffe wrote:Låter nästan litre halft som halft som tjuvluft, om den inet släpper av på engång, elelr så är dte något som kärvar som håller dne kvar en microsekund till efter att du ahr släppt gasen.
Posted: 13 Jul 2006, 09:03
by NP
Bmwandreas wrote:Hur är tomgången då?
Den är på 1500rpm mekanisk med en ställskruv på spjället.
Har även följande möjligheter till tändningskorrigering, dock har jag inte lagt någon tändningsoffset i mappen ännu.
Tips på detta??
Jag antar att man oavsett tändning måste ha ställskruven lite öppen för att motorn inte skall dö!?
Posted: 13 Jul 2006, 09:05
by NP
skurt wrote:Var sitter mapsensorn?
Antar att du har individuella spjäll?
Som det ser ut så verkar det som att mapsensorn sitter i plenumet eller nått? Fast ändå inte eftersom den visar så mycket vakum....
Måste ju vara ett insugläckage "efter" mapsensorn för att åstakomma detta tycker man.
Motorn kan ju inte fortsätta varva om den inte får luft, förutsatt att den inte har en jävligt stor roterande massa som ärtan var inne på...
skumt skumt
Singelspjäll, å mapsensor efter spjället.
Håller med om luftteorin, kan det vara tomgångsskruven tro?
Posted: 13 Jul 2006, 09:09
by M3JONAS
Hur mycket laddar du? Vad har du för spjäll? Tänkte om det kunde vara så att spjällaxeln flexar, dvs att ytterändedn där tps:en sitter stänger men inte själva spjällen?
Posted: 13 Jul 2006, 09:31
by NP
M3JONAS wrote:Hur mycket laddar du? Vad har du för spjäll? Tänkte om det kunde vara så att spjällaxeln flexar, dvs att ytterändedn där tps:en sitter stänger men inte själva spjällen?
Jag laddar ganska snällt just nu, vid loggningen ovan ligger det på under ett bar.
Spjället är ett Volvo 850GLT, skall funka.
Posted: 18 Jul 2006, 23:00
by NP
FYI,
ihopklibbad slang till mapsensor gav fenomen, varvtal hängde kvar.
Legat och nött bilen på rullar idag och det tar sig
Posted: 19 Jul 2006, 19:37
by Overcharged
härligt att du hittade felet ju
Posted: 19 Jul 2006, 19:50
by Strandholm
Bilder och film? :]