nån som testat biltemas bränslepumpar

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

nån som testat biltemas bränslepumpar

Post by xelerator »

tja..

undrar om nån kör eller har testat biltemas nya bränslepumpar.. enligt rykte ska dem fungera ganska bra!! :roll:
NORMIND
Posts: 192
Joined: 20 Nov 2005, 14:49

Post by NORMIND »

finns en tråd om dom på nordicaudi.com
User avatar
Pitbull
Posts: 3880
Joined: 06 Jun 2006, 06:10
Location: Kyrkhult

Post by Pitbull »

NORMIND wrote:finns en tråd om dom på nordicaudi.com



Tja, vi har dom nya pumparna ifrån biltema
på våran rallybil, volvo 240 bil med ca 235hk
och dom funkar bra.

Mvh Mattias
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Pumpar, alltså 2 för 235 hk?

VAd ska dom flöda vid 3 resp 5 bar?
User avatar
PaparaZZi
Posts: 1340
Joined: 04 Dec 2005, 20:45
Location: Finland (oravais), (GÖTEBORG)

Post by PaparaZZi »

hahaha biltema suger braja,skit i allting dom har!!
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

PaparaZZi wrote:hahaha biltema suger braja,skit i allting dom har!!


Deras handtvättmedel är jävligt bra om man jämför med priset :lol:
User avatar
chellquist
Posts: 63
Joined: 23 Nov 2005, 09:40
Location: Umeå

Post by chellquist »

Lite intressant är det iaf med biltema pumparna
2 st art nr 52-209 som passar m5 3,8 borde ju klara driva några hästar iallafall. Synd det inte står mera än att dom motsvarar orginalspec.

Vilken bil har mest hästar m5 3,8 (449kr) eller Audi S6 4,2 (349kr) :?:
2002-73
Jocke
Posts: 127
Joined: 24 Mar 2006, 11:05
Location: Västerås

Post by Jocke »

båda har 340
Alfred
Posts: 163
Joined: 26 Feb 2006, 22:32
Location: Malmö

Post by Alfred »

men m5an borde behöva mer sås till 6 spridare än en v8 som har 8 spridare? alltså borde m5ans pump va kraftigare.
Jocke
Posts: 127
Joined: 24 Mar 2006, 11:05
Location: Västerås

Post by Jocke »

alfred: de går åt samma mängd luft/bränsle till 340 hk oavsett antal cylindrar och storlek.
skillnaden är bara att ju fler cylindrar desto mindre spridare.

mvh
User avatar
camata
Posts: 230
Joined: 20 Nov 2005, 16:23

Post by camata »

Jocke wrote:alfred: de går åt samma mängd luft/bränsle till 340 hk oavsett antal cylindrar och storlek.
skillnaden är bara att ju fler cylindrar desto mindre spridare.

mvh


Du kan ju inte bara bortse från verkningsgraden...
En "muskelbil" med 340 hk kontra en state-of-the-art, miljöklass 2015 bil med samma effekt - vilken tar mest sås?
Alfred
Posts: 163
Joined: 26 Feb 2006, 22:32
Location: Malmö

Post by Alfred »

jocke, tänk igen då.
en 4 cylindrig motor på 200hk säg en civic type-r, jämnför den med en m52b28 på ca 200hk, samma effekt men ändå behöver bmwn mer bensin. det sköts med hjälp av 2 extra spridare eftersom den har 2 cyl. mer än den 4 cylindriga. De två pumparna pumpar inte samma flöde, garanterat. En v8 behöver ju mer bensin än en 6a. då borde pumpen från s4an flöda bättre än m5an. men samtidigt får man ju se till storlek på spridare och under vilket tryck pumpen jobbar. man kan inte rationalisera bort faktum sådär hur som helst.
Alfred
Posts: 163
Joined: 26 Feb 2006, 22:32
Location: Malmö

Post by Alfred »

i vilket fall som helst så känns det inte så aktuellt att sitta och räkna ut flöden på pumpar från biltema när det finns pumpar som kostar några hundralappar extra som garanterat uppfyller de kraven man vill och där det finns mkt tillgång på info och gott om erfarenhet. rådet? använd biltemapumparna om det är budgetbygge, typ folkrace. men till en motor som ska mappas osv så är det ju inte lönt att snåla på småpengar.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Det spelar ingen som helst roll hur många cylindrar eller spridare du har. Har motorerna i närheten av samma verkningsgrad så kommer bränsleåtgången för att uppnå en effekt vara samma, likaså flödet som krävs.

Känns otroligt självklart. En 4:a på 200 hk kanske har 4st 300cc spridare medans en sexa på 200hk brukar ha 6st spridare runt 200cc.
Alfred
Posts: 163
Joined: 26 Feb 2006, 22:32
Location: Malmö

Post by Alfred »

jag ger mig, min teori varade inte länge :)
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Den som har överladd bör ju ha den vassaste pumpen. pga trycket......
Post Reply