nån som testat biltemas bränslepumpar
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
nån som testat biltemas bränslepumpar
tja..
undrar om nån kör eller har testat biltemas nya bränslepumpar.. enligt rykte ska dem fungera ganska bra!!
undrar om nån kör eller har testat biltemas nya bränslepumpar.. enligt rykte ska dem fungera ganska bra!!
hahaha biltema suger braja,skit i allting dom har!!
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
- chellquist
- Posts: 63
- Joined: 23 Nov 2005, 09:40
- Location: Umeå
Jocke wrote:alfred: de går åt samma mängd luft/bränsle till 340 hk oavsett antal cylindrar och storlek.
skillnaden är bara att ju fler cylindrar desto mindre spridare.
mvh
Du kan ju inte bara bortse från verkningsgraden...
En "muskelbil" med 340 hk kontra en state-of-the-art, miljöklass 2015 bil med samma effekt - vilken tar mest sås?
jocke, tänk igen då.
en 4 cylindrig motor på 200hk säg en civic type-r, jämnför den med en m52b28 på ca 200hk, samma effekt men ändå behöver bmwn mer bensin. det sköts med hjälp av 2 extra spridare eftersom den har 2 cyl. mer än den 4 cylindriga. De två pumparna pumpar inte samma flöde, garanterat. En v8 behöver ju mer bensin än en 6a. då borde pumpen från s4an flöda bättre än m5an. men samtidigt får man ju se till storlek på spridare och under vilket tryck pumpen jobbar. man kan inte rationalisera bort faktum sådär hur som helst.
en 4 cylindrig motor på 200hk säg en civic type-r, jämnför den med en m52b28 på ca 200hk, samma effekt men ändå behöver bmwn mer bensin. det sköts med hjälp av 2 extra spridare eftersom den har 2 cyl. mer än den 4 cylindriga. De två pumparna pumpar inte samma flöde, garanterat. En v8 behöver ju mer bensin än en 6a. då borde pumpen från s4an flöda bättre än m5an. men samtidigt får man ju se till storlek på spridare och under vilket tryck pumpen jobbar. man kan inte rationalisera bort faktum sådär hur som helst.
i vilket fall som helst så känns det inte så aktuellt att sitta och räkna ut flöden på pumpar från biltema när det finns pumpar som kostar några hundralappar extra som garanterat uppfyller de kraven man vill och där det finns mkt tillgång på info och gott om erfarenhet. rådet? använd biltemapumparna om det är budgetbygge, typ folkrace. men till en motor som ska mappas osv så är det ju inte lönt att snåla på småpengar.
Det spelar ingen som helst roll hur många cylindrar eller spridare du har. Har motorerna i närheten av samma verkningsgrad så kommer bränsleåtgången för att uppnå en effekt vara samma, likaså flödet som krävs.
Känns otroligt självklart. En 4:a på 200 hk kanske har 4st 300cc spridare medans en sexa på 200hk brukar ha 6st spridare runt 200cc.
Känns otroligt självklart. En 4:a på 200 hk kanske har 4st 300cc spridare medans en sexa på 200hk brukar ha 6st spridare runt 200cc.