Går det att shimsa bort glappet? (4,10:1 lamelldiff)

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Går det att shimsa bort glappet? (4,10:1 lamelldiff)

Post by Nisse977 »

Hej!

Jag hörde för många årsen att man kunde shimsa diffen om den är för glappig.... Jag vet att man kan shimsa sin lamelldiff så den bromsar tidigare... Men det är inte det jag menar.

Jag har nämligen en 4,10:1 lamelldiff orginal i bilen. Den har gått 28000mil och är rätt glappig. Skulle vilja shimsa upp den lite om det går. Jag kör mest bana med bilen, så utväxlingen är optimal eftersom jag ännu ej överladdat motorn. Och dessa lamelldiffar med 4,10:1 utväxlingen växer ju inte på träd direkt.

Vad säger ni? Är det möjligt att shimsa eller är det bara ett rykte!? :)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

jag förstår inte vad du menar?.. du shimsar så den bromsar "bättre" se läänk hur polan gjorde..

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... ght=#25273


kanske hjälpt dig lite :lol:
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: Går det att shimsa bort glappet? (4,10:1 lamelldiff)

Post by Nisse977 »

Nej som jag sa..
Nisse977 wrote:Jag hörde för många årsen att man kunde shimsa diffen om den är för glappig.... Jag vet att man kan shimsa sin lamelldiff så den bromsar tidigare... Men det är inte det jag menar.

Så är min fråga inte hur man spänner diffbromsen... utan det jag menar är att minska glappet mellan pinjong och kronhjulet i diffen! Kan man shimsa dem närmre varandra eller nått?? Jag har hemskt drivlineglapp på min bil.. Det klonkar i bak när det glappar. Och alla bussningar, hardyskiva mm är bytt. Jag misstänker start diffen eftersom den gått 28000mil.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Ja de kan du justera, de kallas kuggflangspel och om jag inte cyklar i badkaret så schimsar man pinjongen närmare kronhjulet, står i verksatdshandboken va de ska vara för spel.

MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

bmwpatrik wrote:Ja de kan du justera, de kallas kuggflangspel och om jag inte cyklar i badkaret så schimsar man pinjongen närmare kronhjulet, står i verksatdshandboken va de ska vara för spel.

MVH Patrik

Ahh! Nice! Står det i Haynes menar du? Hittar inte det där... Det står bara att om det är problem med diffen så ska man lämna den till BMW-verkstaden.. :)

Finns nån bättre verkstadshandbok att ladda ner på pdf eftersom bilen är så gammal eller?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

om derven är slitna kan du igentligen inte schimsa det rätt...
Det man gör med schimsningen är att flytta pinjongdrevet så det träffar mitt på kronhjulet..

Ett enkelt sätt att kolla det på är att göra rent, sparaya på lite färg på kronhjulet och snurra...
Då ser du var pinjongen träffar...

Om du flyttar pinjongen "närmare" kronhjulet får du ett ökat och felaktigt slitage....

Hoppas detta förklarade lite :wink:
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

skurt wrote:om derven är slitna kan du igentligen inte schimsa det rätt...

Om du flyttar pinjongen "närmare" kronhjulet får du ett ökat och felaktigt slitage....

Hoppas detta förklarade lite :wink:

Jo det förklarar en del! Tack!

Hmm.. eftersom det är så mycket glapp som det är... så ska jag nog testa att sätta pinjongen lite närmare kronhjulet.. skulle vara bra att veta vad det ska vara för spel bara.. så det inte skär ihop när det blir varmt.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

Nisse977 wrote:
skurt wrote:om derven är slitna kan du igentligen inte schimsa det rätt...

Om du flyttar pinjongen "närmare" kronhjulet får du ett ökat och felaktigt slitage....

Hoppas detta förklarade lite :wink:

Jo det förklarar en del! Tack!

Hmm.. eftersom det är så mycket glapp som det är... så ska jag nog testa att sätta pinjongen lite närmare kronhjulet.. skulle vara bra att veta vad det ska vara för spel bara.. så det inte skär ihop när det blir varmt.


brukar inte finnas nått mått riktigt, vet dock iinte hur det är med denna..
När vi monterar vinkelväxlar och diffar på jobbet så brukar vi bara kontrollera träffläget och sen får man ha lite känsla och kompromissa om man behöver släppa lite eller inte
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

skurt wrote:brukar inte finnas nått mått riktigt, vet dock iinte hur det är med denna..
När vi monterar vinkelväxlar och diffar på jobbet så brukar vi bara kontrollera träffläget och sen får man ha lite känsla och kompromissa om man behöver släppa lite eller inte

Aha! Ja då är det väl inga problem får man hoppas.. Jag är verktygsmakare.. så känsla har jag.. men jag har aldrig skruvat isär en diff.. Men det är säkert mega glappet där nu.. så tightar man ihop den lite lagom så måste det ju bara bli bättre. Får väl spara lite glapp så den inte skär ihop dock.

:D
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Post Reply