Hej!
Jag hörde för många årsen att man kunde shimsa diffen om den är för glappig.... Jag vet att man kan shimsa sin lamelldiff så den bromsar tidigare... Men det är inte det jag menar.
Jag har nämligen en 4,10:1 lamelldiff orginal i bilen. Den har gått 28000mil och är rätt glappig. Skulle vilja shimsa upp den lite om det går. Jag kör mest bana med bilen, så utväxlingen är optimal eftersom jag ännu ej överladdat motorn. Och dessa lamelldiffar med 4,10:1 utväxlingen växer ju inte på träd direkt.
Vad säger ni? Är det möjligt att shimsa eller är det bara ett rykte!?
Går det att shimsa bort glappet? (4,10:1 lamelldiff)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Går det att shimsa bort glappet? (4,10:1 lamelldiff)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
jag förstår inte vad du menar?.. du shimsar så den bromsar "bättre" se läänk hur polan gjorde..
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... ght=#25273
kanske hjälpt dig lite
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... ght=#25273
kanske hjälpt dig lite
Re: Går det att shimsa bort glappet? (4,10:1 lamelldiff)
Nej som jag sa..
Så är min fråga inte hur man spänner diffbromsen... utan det jag menar är att minska glappet mellan pinjong och kronhjulet i diffen! Kan man shimsa dem närmre varandra eller nått?? Jag har hemskt drivlineglapp på min bil.. Det klonkar i bak när det glappar. Och alla bussningar, hardyskiva mm är bytt. Jag misstänker start diffen eftersom den gått 28000mil.
Nisse977 wrote:Jag hörde för många årsen att man kunde shimsa diffen om den är för glappig.... Jag vet att man kan shimsa sin lamelldiff så den bromsar tidigare... Men det är inte det jag menar.
Så är min fråga inte hur man spänner diffbromsen... utan det jag menar är att minska glappet mellan pinjong och kronhjulet i diffen! Kan man shimsa dem närmre varandra eller nått?? Jag har hemskt drivlineglapp på min bil.. Det klonkar i bak när det glappar. Och alla bussningar, hardyskiva mm är bytt. Jag misstänker start diffen eftersom den gått 28000mil.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
bmwpatrik wrote:Ja de kan du justera, de kallas kuggflangspel och om jag inte cyklar i badkaret så schimsar man pinjongen närmare kronhjulet, står i verksatdshandboken va de ska vara för spel.
MVH Patrik
Ahh! Nice! Står det i Haynes menar du? Hittar inte det där... Det står bara att om det är problem med diffen så ska man lämna den till BMW-verkstaden..
Finns nån bättre verkstadshandbok att ladda ner på pdf eftersom bilen är så gammal eller?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
om derven är slitna kan du igentligen inte schimsa det rätt...
Det man gör med schimsningen är att flytta pinjongdrevet så det träffar mitt på kronhjulet..
Ett enkelt sätt att kolla det på är att göra rent, sparaya på lite färg på kronhjulet och snurra...
Då ser du var pinjongen träffar...
Om du flyttar pinjongen "närmare" kronhjulet får du ett ökat och felaktigt slitage....
Hoppas detta förklarade lite
Det man gör med schimsningen är att flytta pinjongdrevet så det träffar mitt på kronhjulet..
Ett enkelt sätt att kolla det på är att göra rent, sparaya på lite färg på kronhjulet och snurra...
Då ser du var pinjongen träffar...
Om du flyttar pinjongen "närmare" kronhjulet får du ett ökat och felaktigt slitage....
Hoppas detta förklarade lite
skurt wrote:om derven är slitna kan du igentligen inte schimsa det rätt...
Om du flyttar pinjongen "närmare" kronhjulet får du ett ökat och felaktigt slitage....
Hoppas detta förklarade lite
Jo det förklarar en del! Tack!
Hmm.. eftersom det är så mycket glapp som det är... så ska jag nog testa att sätta pinjongen lite närmare kronhjulet.. skulle vara bra att veta vad det ska vara för spel bara.. så det inte skär ihop när det blir varmt.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
- kallevedlund
- Posts: 674
- Joined: 21 Nov 2005, 11:04
- Location: Örebro
Nisse977 wrote:skurt wrote:om derven är slitna kan du igentligen inte schimsa det rätt...
Om du flyttar pinjongen "närmare" kronhjulet får du ett ökat och felaktigt slitage....
Hoppas detta förklarade lite
Jo det förklarar en del! Tack!
Hmm.. eftersom det är så mycket glapp som det är... så ska jag nog testa att sätta pinjongen lite närmare kronhjulet.. skulle vara bra att veta vad det ska vara för spel bara.. så det inte skär ihop när det blir varmt.
brukar inte finnas nått mått riktigt, vet dock iinte hur det är med denna..
När vi monterar vinkelväxlar och diffar på jobbet så brukar vi bara kontrollera träffläget och sen får man ha lite känsla och kompromissa om man behöver släppa lite eller inte
skurt wrote:brukar inte finnas nått mått riktigt, vet dock iinte hur det är med denna..
När vi monterar vinkelväxlar och diffar på jobbet så brukar vi bara kontrollera träffläget och sen får man ha lite känsla och kompromissa om man behöver släppa lite eller inte
Aha! Ja då är det väl inga problem får man hoppas.. Jag är verktygsmakare.. så känsla har jag.. men jag har aldrig skruvat isär en diff.. Men det är säkert mega glappet där nu.. så tightar man ihop den lite lagom så måste det ju bara bli bättre. Får väl spara lite glapp så den inte skär ihop dock.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen