Page 1 of 1

Burbygge?

Posted: 26 Nov 2009, 17:41
by KristofferS
Hejsan!
Tänkte bara höra om någon har lite konkreta tips på hur man ska bygga en bur. Alltså rören har jag redan beställt och fått hem.
Men just hur nära ska rören ligga karossen osv?
Vad behöver man tänka på?

tacksam för svar.

Posted: 26 Nov 2009, 18:11
by olander_91
Monteringsanvisning Från Finess!!!!

1:Börja med H-bågen.
2:Justera längd och bredd.
3:Placera bågen där ni vill ha den.
4:Tag hål i golvet eller tröskeln där bågen ska stå.
5:Lägg en lös plåt över hålen. Placera bågen på plåten.
6:Justera höger och vänster framdel.
7:Slipa så att den passar mot bågen.
8:Svetsa lite mot H-bågen.
9:Justera och slipa in röret över rutan.
10:Svetsa så mycket ni kommer åt.
11:Lossa framdelen från bågen och vik ner framdelen.
12:Svetsa runt om röret över rutan.
13:Montera tillbaka framdelen mot bågen och svetsa lite.
14:Justera och slipa in rören till fjäderbenstornen fram
(ej folkrace)
15:Svetsa på framdelen.
16:Justera och slipa in toyotastaget (ej folkrace)
17:Justera och slipa in dörrsträvor.
18:Svetsa i framdelen.
19:Lossa framdelen från H-bågen, drag tillbaka framdelen och svetsa runt om mot framdelen på alla rören.
20:Sätt tillbaka framdelen mot H-bågen och slipa in hjälmrören och svetsa. Svetsa ovansidan. Lyft upp buren på plats.
21:Justera bakstöttor, svetsa runt om alla stag.
22:Tvärröret monteras sist i H-bågen.
23:De stora plåtarna svetsas på golvet. De små på rörändarna.
24:Borra och bulta rakt igenom plåtarna och karossen med 3 st M8 bult med brickor i plåtarna på golvet, samt 2 st M8.bult med brickor på hjulhusen.

Bakstöttor ca: 1000mm,
Dörrsträvor ca: 1400mm, Tvärrör ca: 1400mm,
Diagonalstag ca: 1500mm, Toyotastag lite bockat ca: 1300mm.
Hjälmrör lite bockat ca: 500mm,
Bältessträva ca: 1400mm,
Rör över rutan lite bockat ca: 1100mm,
Rör till fjäderbenstorn ca: 600mm och ca: 800mm

http://www.finess.se/reglemente.html

Här kan du hitta regler och sånt!

Posted: 26 Nov 2009, 19:06
by FoX
Något som jag upptäckte när jag byggde bur, det går inte att montera org 3p bälte efter att huvudbågen monterats..

Tänk efter före, det gjorde jag. Låt bältet sitta på plats.

Har sett den del som missat detta. Då blir det lätt en annan lösning som typ 4/6p bälte.

Tänk även på när du placerar stöttena fram, att du ska kunna stänga dörren, finns ett litet fack på dörren som tar plats, samt att om du som jag använder org matta så behöver instegslisten och mattan den del plats.

Har sett många e30:s som har kapat/gjort nya dörrsidor saknat instegslister pgr. av fram stötterna

Posted: 27 Nov 2009, 10:34
by KristofferS
Okej tack för detta, såg också att finess har instruktion hur man ska montera den, men tänkte mest, hur nära karossen man ska ha den för att den ska göra bäst nytta ifall man nu skulle slå runt. Ska den vara anliggande emot taket eller en bit ifrån?

Jo det med bältena är inga problem eftersom jag tänkt ha antingen 4p eller 6p sen med dörrsiderna får jag se, om jag ska ha kvar orginal eller inte, kommer ju inte direkt bli en bes bil längre ändå så. :)

Posted: 27 Nov 2009, 20:35
by Sjöstrand
Du måste ha 3p bältet kvar även du kör med 4-6p bälte om du ska beiktiga den!

Posted: 27 Nov 2009, 21:18
by ButterflyRacing
KristofferS wrote:........ hur nära karossen man ska ha den för att den ska göra bäst nytta ifall man nu skulle slå runt. Ska den vara anliggande emot taket eller en bit ifrån? ..........


Ja...det där är svårt.
Det beror också på vad du ska använda bilen till.
Ska du ta ut vagnbok i racing....får du inte lägga plåtar mellan bur och kaross för att fästa buren i karossen.
Däremot får du svetsa buren i karossen där den ligger nära.
Att den ligger jättenära mot taket är inte så viktigt....men ju närmare karossen den ligger.....desto minder risk är det att du slår i huvudet i buren vid en olycka.
Desto tightare du lägger den....desto svårare blir det att svetsa alla rör runt om.

Posted: 27 Nov 2009, 21:30
by Grefven
är det racebil så hade jag hålsågat för att komma åt att svetsa. och sen lagt igen det.

gatbil så hade jag gjort det enkelt för mig och åkt weichers skruvbur.

Posted: 28 Nov 2009, 10:06
by KristofferS
Ja alltså, i nuläget är det ju inte tänkt att den ska besas, utan mer köra stripp och bana med den, så om man utgår ifrån det. Kommer nog aldrig gå att bessa den med den motorn och det som sitter i ändå så. :lol:

Min dåliga kunskap här men ta vagnbok?

Posted: 28 Nov 2009, 11:20
by ekish
KristofferS wrote:Ja alltså, i nuläget är det ju inte tänkt att den ska besas, utan mer köra stripp och bana med den, så om man utgår ifrån det. Kommer nog aldrig gå att bessa den med den motorn och det som sitter i ändå så. :lol:

Min dåliga kunskap här men ta vagnbok?


En vagnbok är i princip som att besikta bilen, det kommer en SBF besiktningsman och tittar på ditt bygge och avgör då om du uppfyller kraven från det reglemente du ska köra under. Har för mig kostnaderna nu är 2000kr sen gäller den i 3 år efter det 400kr/år.
Så en vagnbok är alltså till för att du ska kunna visa att bilen är ordentligt byggt och får köras inom t.ex. klassen "racing". Det ger dock inte andra fördelar, förutom att du får köra på bana när vagnbok krävs.

Vet inte hur bra det gick att förstå vad jag menar.
Hoppas jag rätt ut lite åt dig i alla fall.

Posted: 29 Nov 2009, 23:26
by KristofferS
Jo då förstår jag lite mer av hur du menar.
Men finns det någon "vagnbok" att få tag i för att gå efter dom reglerna som dom är ute efter, eller måste man helt enkelt ta dit en gubbe som förklarar om det är bra eller inte?

Posted: 29 Nov 2009, 23:44
by ButterflyRacing
KristofferS wrote:Jo då förstår jag lite mer av hur du menar.
Men finns det någon "vagnbok" att få tag i för att gå efter dom reglerna som dom är ute efter, eller måste man helt enkelt ta dit en gubbe som förklarar om det är bra eller inte?


Nej.
Vagnboken är bilens Id-handling.

Reglerna hittar du hos racearrangören.

Posted: 29 Nov 2009, 23:49
by KristofferS
Jaha då förstår jag, haha alltid lär man sig något nytt iaf. :)

Posted: 04 Dec 2009, 23:37
by Daniel86
ButterflyRacing wrote:
KristofferS wrote:Jo då förstår jag lite mer av hur du menar.
Men finns det någon "vagnbok" att få tag i för att gå efter dom reglerna som dom är ute efter, eller måste man helt enkelt ta dit en gubbe som förklarar om det är bra eller inte?


Nej.
Vagnboken är bilens Id-handling.

Reglerna hittar du hos racearrangören.



Lånar tråden lite, vilka är det som utför dessa besiktningar för vagnsbok?

Mvh Daniel

Posted: 05 Dec 2009, 14:41
by ButterflyRacing
Daniel86 wrote:

Lånar tråden lite, vilka är det som utför dessa besiktningar för vagnsbok?

Mvh Daniel


Det är Bilsportsförbundet. Kolla på detas hemsida.