Page 1 of 2

Några dumma frågor ang bromsar.

Posted: 24 Nov 2009, 21:17
by Fredriktak
Bromsar... satt och diskuterade med en bekant ang bromsar.

Vart går egentligen gränsen för ballhetsfaktor och maximal funktion för bilen? Om man säger att bilen väger 1000-1100kg? dvs storlek på skovor och ok? Vad skulle ni använt?
Vill inte ha stora bromsar för att det är ballt, vill ha för maximal funtion och att dom ska fungera ihop med 17" fälgar.

Jag funderar på 304mm skivor fram och 286mm bak, ventilerade med passande ok, 4kolvs fram och 2 eller 4kolvs bak. Blir det för smått om man kör inspirerande körning?

Posted: 24 Nov 2009, 21:32
by markus
Absolut inte för smått på en så pass lätt bil. Med rätt belägg, olja och luftkylning så håller det även på bana ända tills skivor eller belägg är slut (så längen man bromsar på rätt sätt) :)

Posted: 24 Nov 2009, 21:45
by bmw-slangen
Det är inte helt trivialt att bestämma storleken på bromsarna.

Men man skall sträva mot målet att använda så små (dvs så lätta)bromsanordningar som möjligt för att lösa det/de scenarion man satt upp som mål för sina bromsanordningar.

Kort och gott, inte större än vad som är absolut nödvändigt.

Storleken på bromsanordningen brukar i nästan samtliga fall alltid begränsas av fälgstorleken (antingen via regler eller av rent praktiska skäl). Exempel på undantag (dvs där man säkerligen kan träffa på bromsanordningar som är mindre än vad som skulle ha kunnat rymmas i välgen) är inom dirt track racing och kanske även isracing.

Gränsen för övergång till ballhet istället för funktion går vid när du har större bromsar än vad du egentligen behöver.

Men med runt 1.1 ton och 16" fälgar kan du få mycket bra prestanda med original ok och skivor från 325i E30 (antar det är en E30 du har i tankarna) kombinerat med riktigt bra belägg SAMT kylning, kylning, kylning och åter bra kylning. Detta recept används av många på tex rejsa.nu och används såväl inom hobby som tävling.

Prova med ovanstående och se. Nästa steg skulle isåfall vara att fylla ut 16" fälgarna med bromskivor och bromsok som precis får plats inuti fälgen.

Posted: 24 Nov 2009, 22:05
by Fredriktak
bmw-slangen wrote:Det är inte helt trivialt att bestämma storleken på bromsarna.

Men man skall sträva mot målet att använda så små (dvs så lätta)bromsanordningar som möjligt för att lösa det/de scenarion man satt upp som mål för sina bromsanordningar.

Kort och gott, inte större än vad som är absolut nödvändigt.

Storleken på bromsanordningen brukar i nästan samtliga fall alltid begränsas av fälgstorleken (antingen via regler eller av rent praktiska skäl). Exempel på undantag (dvs där man säkerligen kan träffa på bromsanordningar som är mindre än vad som skulle ha kunnat rymmas i välgen) är inom dirt track racing och kanske även isracing.

Gränsen för övergång till ballhet istället för funktion går vid när du har större bromsar än vad du egentligen behöver.

Men med runt 1.1 ton och 16" fälgar kan du få mycket bra prestanda med original ok och skivor från 325i E30 (antar det är en E30 du har i tankarna) kombinerat med riktigt bra belägg SAMT kylning, kylning, kylning och åter bra kylning. Detta recept används av många på tex rejsa.nu och används såväl inom hobby som tävling.

Prova med ovanstående och se. Nästa steg skulle isåfall vara att fylla ut 16" fälgarna med bromskivor och bromsok som precis får plats inuti fälgen.
E36m3 har den inte den 286mm skivor fram? Och det räckte ju ritkigt bra till på den bilen.. Så är nog som du säger, 286mm skivor fram och kanske 240 bak kommer man nog jävligt långt på.


Jag vill ha större bromsar för funktion, inte för att det är ballt, det jag menade med gränsen vart den gick på en såpass lätt bil, Det är en Escort i fråga, den väger 970kg orginal, men med allt urrivet och bur kanske man kan räkna på 1000-1100kg?

Posted: 24 Nov 2009, 22:19
by pizza
330mm är det väl på M3E36? Jag kunde INTE köra 16" över mina M3 bromsar iaf, och dom va standard.

Håller med föregående talare, BRA belägg är viktigt, rekomenderar starkt Carbotech XP8, XP10 om den bara ska gå bana för dom kräver SJUKT mkt värme för att ta överhuvudtaget, men när dom e varma är det sjukt bita i dom å andra sidan.... SOm sagt, KYLAKYLA om det är hårda gatbelägg!

Pizza

Posted: 24 Nov 2009, 22:21
by Fredriktak
pizza wrote:330mm är det väl på M3E36? Jag kunde INTE köra 16" över mina M3 bromsar iaf, och dom va standard.

Håller med föregående talare, BRA belägg är viktigt, rekomenderar starkt Carbotech XP8, XP10 om den bara ska gå bana för dom kräver SJUKT mkt värme för att ta överhuvudtaget, men när dom e varma är det sjukt bita i dom å andra sidan.... SOm sagt, KYLAKYLA om det är hårda gatbelägg!

Pizza
Hade för mig dom va 286mm. Då hade jag uppenbarligen fel :)

Posted: 24 Nov 2009, 22:38
by Grefven
man kan ju kika lite på de som åker riktigt fort på bana. så slipper man gissningar och teorier.

Posted: 24 Nov 2009, 22:53
by pizza
INte upperbarligen, men 16" borde svälja 286mm skivor, provade 2 uppsättningar men de blev 17" vinterpuckar pga detta.

Kolla mekonomens reservdels sidan, där kan de stå storlek.

Pizza

Posted: 25 Nov 2009, 07:57
by ILiveToRide
315mm är det på E36 M3. Det finns typ en 16" fälg som går över. Annars är det 17" som behövs.

E30 M3 har väl 280mm. Det räcker gott och väl med XP10 belägg på bana.

Posted: 25 Nov 2009, 09:02
by ButterflyRacing
I tex. BMW Cup är skivorna begränsade till 305mm (har jag för mej, taget ur minnet)

Vi har åkt 24 timmars race med e30 320, som inte var speciellt lättad......med orginalskivor/bra belägg....helt utan problem.
Det var visserligen kallt ute.

e30 skivorna är ju små, så det blir fult...men ökar man till 280-300mm så har man så man klarar sig. PPF har väl något kit som borde funka kanonbra.

Det viktigaste med bromsar...förutom att allt är i bra skick..är att man lär sig bromsa på rätt sätt.

Posted: 25 Nov 2009, 12:26
by Fredriktak
Vad väger brembos ok? Som fanns i PPF`s BBK

Posted: 25 Nov 2009, 14:39
by ronnifer
ButterflyRacing wrote: Det viktigaste med bromsar...förutom att allt är i bra skick..är att man lär sig bromsa på rätt sätt.
hur är då rätt sätt att bromsa?

Posted: 25 Nov 2009, 14:40
by pelko
Snabbt och hårt, inte trycka halva din kraft 2 min innan du ska svänga.

Mvh

Posted: 28 Nov 2009, 15:13
by erikjakan
Sen är det i första hand effekt man bromsar bort i värme, inte vikt.

Det är lätt att man glömmer!

/Erik

Posted: 29 Nov 2009, 07:45
by bmw-slangen
erikjakan wrote:Sen är det i första hand effekt man bromsar bort i värme, inte vikt.

Det är lätt att man glömmer!

/Erik
Njaoe, hur tänkte du nu? Kan du förklara lite mer? Du har helt rätt i att hastighet (som skapas av effekt) har en stor del i rörelseenergin (då den kvadreras). Så det är rätt tänkt, men kanske lite svårt att följa resonemanget...

Bromsning är inget annat än en form av energiomvandling. Man omvandlar rörelseenergi till värme.

Rörelseenergin hos tex en bil kan beräknas med formeln W_k = 0.5 * m * v *v
där m = bilens vikt och v = bilens hastighet

=> Således är energin bromsarna måste omvandla direkt proportionell mot bilens vikt.

=> Dessutom är energin bromsarna måste omvandla kvadratriskt proportionell mot bilens hastighet.

Tittar man på formeln ser man direkt att det som påverkar hur mycket bromsarna måste "bränna bort" i form av värme är bilens vikt samt bilens hastighet (i kvadrat dessutom).
Och bilens hastighet är hårt kopplad till motorns effekt. Ju högre effekt desto "enklare" är det att få högre hastighet. Jag gissar på att det var det här som du erikjakan ville säga?


EDIT : Nedan är ett diagram över rörelseenergin hos en bil på 1000 kg respektive 2000 kg i hastigheter mellan 0-200 km/h. Det är ganska lätt att se vilken bilvikt man föredrar när man ska dimensionera bromsar.
Dubblar man bilens vikt så dubblar man alltid röresleenergin.
Dubblar man hastigheten så fyrdubblar man alltid rörelseenergin.

Image

Posted: 29 Nov 2009, 17:16
by erikjakan
Du förklarade det bra, bättre än jag kunnat!

/Erik

Posted: 30 Nov 2009, 20:52
by Olof.B
Finns mycket om bromsar på rejsa. Men håller med pizza, bra belägg är jävligt viktigt. Jag flyttade farm bromspunkten efter "strippen" på Mantorp med säkert 100m när jag böt till carbotech xp10 från ebc green stuff. Märkte inte av någon "fading" ö.h. Till skillnad mot green stuff som helt plötsligt inte fanns kvar alls när det var dags att bromsa efter start/mål på Gelleråsen.

Jag skulle börja med belägg och upgradera skivor/ok senare om man tycker det behövs. Jag har orginalok och några "sportskivor", slitsade och gropar, tror de är ebc men orginalstorlek på min bil.
De banträffarna jag har kört på har varit indelade i 20min pass så jag har aldrig kört längre än så i ett sträck men har aldrig upplevet problem med bromsarna sen jag böt till "riktigta" belägg.