Page 1 of 18

PPF E28 M30 1041 whp

Posted: 23 Nov 2009, 08:38
by Bmwandreas
Här kommer en tråd på vår snickares E28 vi hjälpt till med.
Jag bromsade den till 800 whp på E85 i våras.

Nu ska bottendelen säljes till förmån för denna motor:

M30B35 block med 95mm borr.
S38B38 vevaxel offsetslipad till 90.5mm slag.
Custom CP kolvar med 9.0 komp.
300 graders kamaxel.
Portad topp med Manley rostfria oversize ventiler.
Ventilfjäderkit.

Sen ska vi snickra dit en ombyggd TKO600 för höga varvtal. Samt en 3 skivig rally tilton koppling. Vi lär även montera 128mm CrMo knutar.

Vipec V44 är redan monterat ihop med 1680cc spridare.

Här är lite bilder från i somras:

Image

Image
(Lite skitig. Har använts som bruksbil)

Posted: 23 Nov 2009, 08:41
by Snekast
Kul! Hoppas på lika flitiga uppdateringar som i de andra PPF projekten!

Posted: 23 Nov 2009, 08:43
by Bmwandreas
Nu blir den på 3.85 liter så den kommer trivas med den nya 80-88mm turbon :wink:

Posted: 23 Nov 2009, 09:03
by MHansson
kommer bli fränt :)

Posted: 23 Nov 2009, 09:09
by Blown M5
Fin bil! Undrar om det inte va han som va & köpte min m5e34 slutväxel för en tid sedan? Offset-slipa, är det värt besväret & blir inte tappen försvagad oxå?

Posted: 23 Nov 2009, 09:37
by Bäckis
Veven var vansinnigt skuren och 3,8 har större tapp från början. Det är ingen fara alls och veven kommer härdas om efter slipning.

Posted: 23 Nov 2009, 09:59
by ///Peter
Ja den där e28 / M30in är ju grym! Funderade även jag på offset slipningen. Den slipningen som ni gör, är den avpassad så det blir att använda 3.6/m30 lager istället för 3.8ans tunnare? eller blir det custom?

Posted: 23 Nov 2009, 10:10
by Bmwandreas
///Peter wrote:Ja den där e28 / M30in är ju grym! Funderade även jag på offset slipningen. Den slipningen som ni gör, är den avpassad så det blir att använda 3.6/m30 lager istället för 3.8ans tunnare? eller blir det custom?


Exakt. Då kan man köra 3.6 lager.

Posted: 23 Nov 2009, 10:27
by Andy_b
MORR .... vilken maskin .... och bilen går ju inte att beskriva med ord
fyyy fan vad fin den är irl

Posted: 23 Nov 2009, 10:35
by johankihl
Blown M5 wrote:Fin bil! Undrar om det inte va han som va & köpte min m5e34 slutväxel för en tid sedan? Offset-slipa, är det värt besväret & blir inte tappen försvagad oxå?


Med tanke på att VS Motor körde 1422hp med en offsettslipad 3,8 vev så blir det nog med marginal man kan lita på veven.

Posted: 23 Nov 2009, 10:41
by robbz
fan vad fint 8)

detta blir en kul kamp :)
/mvh

Posted: 23 Nov 2009, 10:42
by Bäckis
johankihl wrote:
Blown M5 wrote:Fin bil! Undrar om det inte va han som va & köpte min m5e34 slutväxel för en tid sedan? Offset-slipa, är det värt besväret & blir inte tappen försvagad oxå?


Med tanke på att VS Motor körde 1422hp med en offsettslipad 3,8 vev så blir det nog med marginal man kan lita på veven.


Precis. Vi siktar på 1000rwhp, och det tror jag går fint det. Blir det mer så är det bonus.

Posted: 23 Nov 2009, 10:43
by Pitbull
Detta blir lät världens vassaste M30. =)
Detta kommer att följas.

Kör så det ryker!

Posted: 23 Nov 2009, 10:56
by Bert-Ola
Bra initiativ det här, ska bli kul att följa.

M30 är ju en motorfamilj som ligger mig varmt om hjärtat.

Posted: 23 Nov 2009, 11:46
by kimmit
Vi får se da PPF Grabbar :D

Posted: 23 Nov 2009, 11:49
by Bäckis
Bert-Ola wrote:Bra initiativ det här, ska bli kul att följa.

M30 är ju en motorfamilj som ligger mig varmt om hjärtat.


Den ligger absolut inte mig varmt om hjärtat. Låter inte lika skönt som M20 och ger uselt med effekt :) Men det blir nog fränt ändå till slut.

Posted: 23 Nov 2009, 12:04
by Pitbull
Bäckis wrote:
Bert-Ola wrote:Bra initiativ det här, ska bli kul att följa.

M30 är ju en motorfamilj som ligger mig varmt om hjärtat.


Den ligger absolut inte mig varmt om hjärtat. Låter inte lika skönt som M20 och ger uselt med effekt :) Men det blir nog fränt ändå till slut.


Nu ska du inte vara sån Bäckis. =)