Page 1 of 3

Carlsson- E30 Mtech2 m30B35 turbo (Drifting)

Posted: 19 Nov 2009, 03:12
by Carlsson
Hej då var det dags även för mig att slänga upp min första projekttråd.
Eftersom att jag har många bilar jag håller på och grejar med om vartannat valde jag att döpa den till "Garagetråden".
Jag kommer slänga upp lite bilder på både mina byggen och mina kompisar som jag hjälper med deras byggen och viktigast av allt racebussen :)

bilarna då:

BMW E30 335IM
Image

BMW E28 M535
Image


Volvo 242 med M50B25
Image

Posted: 19 Nov 2009, 03:20
by Carlsson
Tyckte att Thomas hade gjort ett sånt bra inlägg om bussarna på ett annat Forum så jag knycker det rakt av :)

Tomas wrote:Husbussar är bra grejor. Ni som varit på Gatebil kanske har sett Dennis husbuss(eller Bling som han också kallas ;) )
Denna:

Image

Image

Image



En stabil gammal Merca som har konstant soppa förbrukning, oavsett last, och en toppfart närmare hissnande 110km/h med biltransport och nedförsbacke.









Men nästa år blir det något fränare 8-)


Image




Denna bussen har Bling och hans far haft i snart fyra år och det har grejats från och till. Men nu i sommras var bussen på ett båtbyggeri på Orust tror jag det var, där det byggdes inredning och sängar :) Så nu börjar det närma sig om man säger så.

Bussen ska på lack ganska snart är tanken, även om den ser rätt rå ut nerslipad till mattsvart :mrgreen:



Image

Image

Image

Bling himself, och Carlsson i underslafen
Image

Längst bak blir det en vanlig säng och en dubbel.
Image

Ikea-kök med spishäll, notera spottarna i taket. Det är 24V LED-spottar på 1W, alltså drar dom nästan ingenting, men lyser starkt utav bara attan.
Image


Kyl och frys
Image

Dusch på g :shock:
Image

Matbord/groggbord/ölbord :lol:
Image

Mer bilder kommer

//

Posted: 19 Nov 2009, 12:42
by korre
Fyfan vilken grym buss!

Posted: 19 Nov 2009, 14:07
by Warulv
grymt med egen buss i den sizen! men... var kör man in bilen?! :o :wink:

Posted: 19 Nov 2009, 14:40
by Carlsson
Tackar bussen är ju inte min utan en kompis men jag är med och bygger på den så jag har en kojplats för mig å tjejen när det bär av mot banträffar å dyl.
Bilarna dras på kärra och/eller körs till träffarna det är inte värt att offra så mycket utrymmme för en bil då kunde vi lika gärna nöjt oss med den gammla bussen och biltransport platsmässigt.

MVH Daniel

Posted: 21 Nov 2009, 04:17
by Carlsson
Får la göra en liten E30 story då inhandalde bilen nångång årskiftet 05/06 kommer inte ihåg riktigt men det var på den tiden man kunde köpa en 325a för lite fickebös. en äkta mtec2 med full servicebok skiten som fan innuti. men nu till det roliga som hände 1.5 år senare när jag kompå att jag ville ha lite mer pulver sommaren 2007. en gammal sleten 535a innhandlades som donatorbil.


Gammla motorn
Image
Gammla motorn på väg ur
Image
Lille e30in väntar på bigblock
Image
Donator bilen inrullad och demonteringen är påbörjad
Image
Motorn med PPF motorfästen för S38 i E30
Image
Alla sug bilar ska ha extraktor
Image
Motorn på plats
Image
Dags för kardan fusk :lol: orginal kardan och bytt medbringare på Vlådan till lilla :oops:
Image

Prov sladdar bilen på Gatebil Rudskogen sep blev klar kl 23 kvällen innan så det var bara proköra bilen hem äta duscha packa det viktigaste köra upp till norge, jag anlände till dom andra kl 4 på morgonen fick sovit 3 timmar sen ut och köra :roll:
Image

Image

sen körde jag med bilen resten av hösten som den var tills jag rasadade lådan på ett race en kväll fick puttra hem på tvåan :wink:

bilen fick stå och skämmas tills 2008 då suget hade kommit tillbaka fick nys om att TPC skulle ha en träff på rudskogen så två veckor innan fick bilen en ny låda och en agadiffad bakaxel.
Image
det var bara den dagen den lådan höll återigen fastnade den i 2ans läge som turvar hade vi biltransport med oss :)

ny låda åkte upp igen denna gången blev det från en E28 528 med tillhörande främre kardan bilen var i vanlig ordning fädig precis i tid till en gatebil träff Rudskogen juli hittar dock inga bilder därifrån men jag återkommer med det.
bilen funkade kanon med växellådan jag inte igentligen hade några större förhoppnigar om.
Jag syntes ganska mycket om kvällarna vid avspärrade motorvägar och ödliga industrirakor den sommaren 8)
Image
Blev även ett test på Bananpiren med resultatet 9,358 på 201m 60fot 2,220 slutfart 128,14km/h
Image
Gatebil Rudskogen Sept bygget fyller ett år det firar vi med gatebil :D
http://www1.garaget.org/archive/107/106 ... 181928.jpg

Image
Bilen gick kanon i tvådagar på banan inanna bakaxeln gav upp och slutade driva på ena hjulet, tur att den hade det andra kvar att driva på för jag hade ingen biltransport med mig denna gången :x

Bilen fick sen stå och skämmas det var dags för isracing och jag trodde att en 240 turbo skulle vara en bra isbil svaret visade sig precis som ettans vevstake som av någon anleding inte var på insidan av blocket längre. som ända ut väg slängde jag upp en E28 klump på e30in och körde med en sista dagen på isen innan den töade bort.
det var åter dags för dvala tills det var dags för årets första gatebil träff på Rudskogen och under vintern hade jag sparat på mig massa väghållnings tjafs jag aldrig fått tummen ur att få dit men efter en provtur med bilen insåga jag att det var dags för

D2 coilover kit
Power flex bussningar excentriska fram
och Nuke delerin kitt
och nya framskärmar blev klart lagom till 2009års första träff

Gatebil Rudskogen Maj -09
Image
Image
Image
Image
Image

Fick köpt ett par 17" fälgar till bilen också bilder från ett race i THN
Image
Satt dåliga däck på så jag svarvade av dom :o
Image

Gatebil Våler var olyckan tyvär framme och bilen fick E21 look
Image

Men det var bara att fixa lite nya grejor å smacka ihop bilen igen det var dags för träff med X40 klubben på Kinnekulle givetvis börjar jag i sista sekund så jag hinner inte sova natten innan körningen utan får stå och skruva hela natten :roll:
Men bilen blev klar kl 5 på morgonen lagom när man ska åka kl6 :D
Image
Image
Kinnekulle visade sig vara en bra bana att hänga lite brett på :)
Image
Image
Image
Image
Image

TPC Mantorp
Image

En film snutt när jag sladdar på Drifting banan dom hade ställt ut i strippen depån.
http://www.garaget.org/video/uwnpayasd050

Gatebil Rudskogen September -09
Image

Men efter två års styggt åkande på varvstopp så gav tillslut en vippa upp på sista passet för dagen.
Image
när jag skruvade upp och tittade på vippan så märkte jag samtidigt att ena skruven till oljeröret som ger olja till kammen hade en skruv lossnat.

så då var den inrullad i garaget för lite mek i vinter
Image
Provar lite
Image

Sammanställning om bilen kommer senare kolla garaget sålänge.

MVH Daniel

Posted: 25 Nov 2009, 03:06
by Jonis
Fasiken vilket raggargarage du har bilen i då :wink:
tror nog de bestämt e dax för mig å pallra mig till Ditt garage snart :D
fan va nice buss BTW, den får vi supa i till sommaren, om inte vi hamnar i den rosa då såklart som du å alla andra alltid har en stående inbjudan till..!!! (om nån missat de ?)
men denna sommaren SKA ja åka me i denna busbilen :twisted:

Förbannat kul att du startat en tråd alla fall, god luck :D

Posted: 30 Nov 2009, 00:47
by Carlsson
/%¤##¤%&%&(/%¤#" skit motorstavivet från biltema gick av och knäckte vatten pumpen från motorn :evil: :evil: bilder kommer

Posted: 30 Nov 2009, 19:28
by Klangen
Kul att se en bil dar prio ar att bara ha jevligt kul och kora utav helvete! :)

Klockrent!

Posted: 01 Dec 2009, 08:44
by Thörn
fan vad hårig den kommer att bli med turbo sen med på banan, då lär det gå ännu breare :D
Frågan är om grenröret mäktar vikten av en hx55 och bankörning någon längre tid bara, kan var läge att förstärka upp med lite stag underifrån om det inte e gjort

Posted: 06 Dec 2009, 22:16
by Carlsson
Det blir nog några stag eller liknande få se sen när det börjar närma sig.

Posted: 06 Dec 2009, 22:32
by Carlsson
Hej igen var ett tag sen jag hann uppdatera har slitit ur motorn nu för att förbereda den lite för turbo.
Image

upptäckte att någon hade portat lite i toppen :D
Image
Image

och jag tror även att dom hade mixtrat lite med kamdrevet
Image

och lite tråkigt händer ju också ibland som jag skrev innan så lämmnade motorstativet från biltema in :evil:
Image

och därav sprack blocket
Image
fick efter mycket tjöt ett nytt som jag förstärkte lite :roll:
Image

svarvade kolvarna
Image
gjorde lika som man gör på M20 motorerna och tog squish gjutningarna ovan cylinderkanten
Image

Det var allt för denna gången nu väntar jag på ett nytt block :wink:

MVH Daniel

Posted: 06 Jul 2010, 10:40
by Carlsson
ojojoj nu har det hänt massor och ja har glömt av den här tråden :roll:
Jag har skaffat ett nytt block som har oringats byggt om grenröret med T6 fläns och flyttat ned turbon lite byggt wastegate anslutning byggt om kylar balk och ramben som var lite skrynkligt efter krocken på våler förra sommaren men mest för att få plats med lite nya grejor som har letat sig in i motorutrymmet :twisted:
bild uppdate kommer efter gatebil Rudskogen när jag har mer tid nu ska jag slipa ventiler.

MVH Daniel

Posted: 06 Jul 2010, 12:47
by Thörn
tänkte väl att du skulle hamna i turboträsket, once you go turbo you never go back :) den lär röra på sig nu då

Posted: 04 Sep 2010, 18:43
by christian_h
sitter i glava i västra värmland å funderar på att köpa en bur efter att Dennis handlat S38 grenrör och turbo ;P

Posted: 05 Sep 2010, 10:57
by Carlsson
christian_h wrote:sitter i glava i västra värmland å funderar på att köpa en bur efter att Dennis handlat S38 grenrör och turbo ;P


Glömde byta till mitt konto :wink:

Posted: 06 Sep 2010, 07:31
by Thörn
Carlsson wrote:
christian_h wrote:sitter i glava i västra värmland å funderar på att köpa en bur efter att Dennis handlat S38 grenrör och turbo ;P


Glömde byta till mitt konto :wink:


split personaliy? :D