Page 1 of 1

separata spjäll? s50b30/s50b32?

Posted: 06 Jul 2006, 22:46
by FoX
är det samma spjäll på s50b30 och s50b32

eller vad skiljer dom på dom?

Posted: 07 Jul 2006, 19:18
by FoX
någon måste ju veta!

Posted: 07 Jul 2006, 19:45
by Tysken
kolla på realoem

Posted: 07 Jul 2006, 20:08
by FoX
att jag inte tänkte på det... tror jag har etk hemma till och med.

de ser identiska ut men, det skiljer sig på reservdels nummerna

e50b30 = http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=13&fg=15

s50b32 = http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=13&fg=15

ser ut som samma men är det samma? ingen som har tittat förut?

Posted: 07 Jul 2006, 23:14
by Muxxor
Vad är det för mening med separata spjäll?

Posted: 08 Jul 2006, 00:29
by Zwofurti
på en sugis är det bra, men jag vet itne om det är speciellt bra på en turbomotor?

Posted: 08 Jul 2006, 15:00
by FoX
Zwofurti wrote:på en sugis är det bra, men jag vet itne om det är speciellt bra på en turbomotor?


varför skulle det inte vara bra på en snurbo motor för?
Det är ju ganska maxat... dessutom är det manligt :wink:

men i det här fallet är det till en sugis!... tillbaka till toppic.

Vad skiljer dom åt? eller är det samma?

Posted: 08 Jul 2006, 16:59
by Zwofurti
nja vad jag har läst är det bättre med ett singelspjäll före plenum med turbo.

varför vet jag inte. det var dem där nissarna på tpc avancerad trimning som kom frma tilldet om jag inte minns fel :lol:

är visst en masa problem att få tilldellaster osv med serpata spjäll motför singelspjäll också.


Angående separata spjäll. När du väl har fullt öppna spjäll och inte har underdimensionerat dem (i både fallet singel och separattrottlat) är det skit samma. Dock är det bra för motorns gångstabilitet på dellaster om man har stygga kammar. Sammanfattning. På en turbomaskin med någorlunda snälla kammar (som de allra flesta här med mindre än 100hk per liter på oladdade motorer) så bör man åka med singelspjäll. Skall man ha kammar med mer än 290-300 graders duration och en hel del överlapp kan det vara trevligt med separata spjäll för tomgång och dellaster. Men ett j-vla krångel utöver att åka singelspjäll med synkning, reglage, extra skruvförband i insuget mm mm.


om man inte har riktigt vassa kammar är det bättre med singelspjäll.

på en sugis döremot är det bättre med separata för där får du mkt bättre respons.

men ja, ska visst inte ha så stor betydelse på en turbomaskin som på en sugis.

rätta mig om jag har fel.

Posted: 09 Jul 2006, 11:41
by FoX
tillbaka till toppic.

Vad skiljer dom åt? är det samma?

Posted: 09 Jul 2006, 17:33
by Fear This
om ja inte missminner mej så mätte jag upp spjällen på s50b30 till 50mm.. vet tyvärr inte hur stora de är på b32án. kanske nån annan som har koll på dem?

Posted: 09 Jul 2006, 18:57
by johankihl
Jag har en uppsättning S50 Spjäll (till en fyra) om du är intresserad.

Posted: 09 Jul 2006, 23:15
by FoX
johan du har pm