Page 1 of 24
Thörns e30 turbo såld
Posted: 16 Nov 2009, 20:05
by Thörn
Bilen är en 325e från Amerikaland och alla dispanser man kan tänkas ha
och reggad med m50b25 turbo motor sedan ett antal år. Registreringsbesiktning gjrdes innan 2007 när det fortfarande gick att använda eftermarknads styrsystem och man behövde alltså inte använda motorns orginal styrsystem/avgasrening som dagens regler.
Riktigt gamla bilder från 2004-2005
Ny setup s 10
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... &start=153" onclick="window.open(this.href);return false;
GAMLA Setupen
--------
m50 b25 24v 525 block.
PPF cooperring packning.
BMW m52b28 vevaxel.
135mm non vanos stakar.
m52b28 kolvar.
lätt putsad icke vanos topp.
Dubbla insugskammar.
ARP 120Nm pinnbultad topp.
12,9 rambultar
Race kamkedjor
M3 3.0 oljepump
Pulssplitt grenrör med Garret GT37 A/R 0,99 turbo
3tums raggar rör med simons dämpare i baken.
IC stor
Sås
-----
TBBAB Bränslepump
Lucas Disc type 1250cc@3bar spridare
Nuke fuelrail, 1/2tum hydroscand ingång 8mm ut
Aeromotive BTR med 1/2" aluminiumrör från tanken.
Tändning:
3st MSD 8224 dubbelspolar drivna av inbyggda drivsteg i VEMS
MSD streetfire kablar
Styrsystem: VEMS 3,3 med simkortsloggning och dash display för visning av intressanta parametrar.
Drivlina:
-------------
ZF S531 328låda 97 med 8.500mil
Sinterlamell, M20 svänghjul, 618Tryckplatta
Bakaxel:
Renoverad BMW Alpina B6 diff med utväxling 2,79 med lamelldiff,
Uppgraderad till 40%, nya lameller brickor packboxar, injusterade spel.
Delrinbussningar till hela bakvagnen.
Förstärkta länkarmar a la BMW Z3 M
Sviktståls drivaxlar med nya knutar.
Bränsle E85/Bensin på vintern
Posted: 16 Nov 2009, 20:12
by Thörn
Tidigare historik
-1 topplockspackning byttes för ca 3 veckor sedan.
-Värmepaketet gick sönder för ca 1 vecka sedan.
Så jag har fått ligga i.
Jaha, när värmepaketet vart bytt skulle jag ut och gasa/mappa/logga lite försiktigt, eg första gången jag drar på lite försiktigt sedan förra topplockspacknings-bytet, tjoff så går den nya topppackningen
Noterade innan att den har rykt lite väl mycket vitt ur avgasröret, man ville så gärna tro att det var kondensvatten + lite fet blandning med E85 den kalla årstiden. Flera andra gissade på kondens på motorklubben med, men troligen icke.
Kan ju mycket väl vara så att värmepaketet gav sig också pga detta.
Känns som man e färdig med vanliga packningar nu iallafall.
Just nu har all mekiver lagt sig, lagt sig totalt faktiskt, och jag tänker inte titta åt bilen på ett par månader.
Utgångsobjektet, bra i kaross då den rullat på varmare breddgrader.
Sommaren 2008
Utanför CMK Chalmers motorklubbs lokal där man lägger lite tid
första 2.8 motorn
Säve , Strippen.nu 2009-07-04

[/img]
Posted: 17 Nov 2009, 12:20
by Thörn
Nä, det här går inte, nu skall den rivas isär

annars kommer man bara gå och gräma sig åt det, ha det framför sig hela vintern.
Skall testa copperringpackning och sedan logga bränsletrycket i sprutet vid nästa förök.
Posted: 17 Nov 2009, 12:44
by Pimplaren
Lika bäst

då blir det ordentligt! hehe
Posted: 17 Nov 2009, 22:45
by Thörn
Beställde elektriksk differentialtryckmätare för att få koll på bränsletrycket samt SDLogg så man får boxen att alltid logga vid varje uppstart på ett minneskort idag.
Började lite smått riva bort värmebandage och lite sånt bös, fan vad det kliar

Posted: 18 Nov 2009, 23:07
by Thörn
Gjorde komptest och 0 komp på ettan och sexan som sist.
Tog bort insuget och satan vad vatten det var i det, även ca en liter i oljan
Funderade starkt på om jag inte kopplat de där slangarna i spjällhuset fel ändå
Det hade ju kunnat förklara det som hända, fast å andra sidan skulle nog vattnet försvunnit rätt snabbt i kylet då.
jag hade iofs kopplat den från topplocket längst till vänster sedan den från gummigrunkan i mitten sedan den till höger är pluggad.
Skall koppla bort dessa vattenslangar nästa gång, funderar på om det kan vara en vits att koppla ihop dom isåfall, så vattent går runt där istället för att plugga dom två.
lånad bild:

Posted: 19 Nov 2009, 09:06
by Svintoleffe
Kolla om vatten pumpen är hel.?
Är dne inte det då får du oerhörda tryck i slangarna o då kan pakcningen sticka eler värmepaktet
Posted: 19 Nov 2009, 15:05
by Thörn
Svintoleffe wrote:Kolla om vatten pumpen är hel.?
Är dne inte det då får du oerhörda tryck i slangarna o då kan pakcningen sticka eler värmepaktet
jo vattenpumpen skall nog funka ok, den har gått bara ca 150mil.
Det blir iofs fint tryck när man står länge på tomgång och tempen går upp till 100-102grader. Då ser man att påfyllningssidan på kylet sväller lite och blir utsvullet av trycket, ventilen i kylarlocket funkar också då den läckte ut om man hade för mycket vätska i.
Posted: 19 Nov 2009, 15:34
by JimmyA
grymt, den bilen borde vara värd väldigt mkt pengar om man kan åka igenom besiktningen med turbo utan massa meck. grattis
Posted: 19 Nov 2009, 19:09
by Thörn
JimmyA wrote:grymt, den bilen borde vara värd väldigt mkt pengar om man kan åka igenom besiktningen med turbo utan massa meck. grattis
a, jo fast man är ändo orolig med flygande besiktningar, trots att man gjort allt punkt och pricka, polisen känner ju inte till alla formalia osv jag gick igenom, det finns på SBP stationen jag registreringsbesiktigade med motorn på, men änsålänge har jag klarat mig utan flygande besiktningar, brukar ta det rätt lungt i stan osv om det är mkt trafik

Posted: 27 Nov 2009, 10:58
by Thörn
började lirka bort o-ringarna igår, fan vad dom sitter, tips på hur man får bort dom lättast mottages tacksamt! fick loss 1st av 6 på 30min

man vill ju inte skada blocket heller...
Skall passa på att avrosta/ytbehandla mitt grenrör då jag har loss det också, återkommer med bilder.
Tyvärr hade zink för låg smältpunkt 419,5' så jag får testa något annat.
Posted: 27 Nov 2009, 14:35
by Ronnie AVR
Thörn wrote:började lirka bort o-ringarna igår, fan vad dom sitter, tips på hur man får bort dom lättast mottages tacksamt! fick loss 1st av 6 på 30min

man vill ju inte skada blocket heller...
Jag skrev denna tråd när jag hade samma problem.
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... ht=#261347
Men det sluta med jag fick ta ett don och slipa den väldigt spettsig sen slå på i skarven av tråden så flög dom upp till slut. Tog sin lilla stund när man fick slipa spettsen på donet ex antal ggr samt det även blev lite små gropar där man bankat men så länge det inte går ut i loppena ska de vara lungt. Gör rent spårena ordentligt sam fyll upp dom med cylindrisk tätning "loctite anerbol" eller vad det nu hette. Jag la även lite loctite i underkant på cooperringen och drog toppen 120 nm i 3 steg samt efterdrog den.
Lycka till.
Mvh
Posted: 29 Nov 2009, 22:04
by Thörn
ja det var ett riktigt grisjobb att få bort o-ringarna- körde med en liten vass mejsel och ett don jag fick slipa till hela tiden.
6ans cyl in mot väggen var jag tvungen att ta till vinkelslipen, den lilla på dremmel altså

då jag pajade skarven på oringen, det gick rätt bra det med, bara man slipade med liten skiva och längs spåret så man fick en skarv till.
Posted: 30 Nov 2009, 06:36
by Mattias Sandgren
Hur mycket uppstick har du använt på O-ringarna?
Det är tufft att få det att komprimera och resten av packningen att täta vatten+olja om det är mer än 2 tiondelar. Kan förstås variera med hur tuff metallförstärkning det är på packningen.
Posted: 30 Nov 2009, 10:17
by Thörn
Har inte mätt men det är en kunnig rackare som gjort jobbet så jag tror det varit bra, däremot hade jag ingen ny packning åt honnom när han gjorde jobbet, så han fräste utifrån en använd packning, kan hända att spåren kom något för nära cylinderväggen, speciellt då packningarna inte är så runda som man kan önska.
Kollade man på spåren efter o-ringen i den senaste packningen såg det ut att ha varit väldigt nära kanten på flera ställen...
Nåja nu blir det copperringpackning ser ut att vara hållbara grejer

Posted: 30 Nov 2009, 15:26
by Mattias Sandgren
Ja.. O-ring-spåret ska helst hamna så långt ut som möjligt (svårt med packningens form som du säger). Hamnar den nästan innanför är det illa..
Posted: 30 Nov 2009, 20:37
by Thörn
satte igång med elektrolytiska avrostningen, det bubbla på som fasen
hoppas det ser bra ut imorgon...
Ny topp inlkämnad på planing, trycktestade den också, den höll inte helt tätt på en insugskanal men det e troligtvis att den stått ett tag med kammarna i, så den cyl får jag slipa in lite.
Här e ett par bilder på hur förra packningen såg ut också, tror bestämt o-ringen legat lite snett mot packningskanten..
