Page 1 of 1

Värt att renovera?

Posted: 14 Nov 2009, 18:09
by ZAK
Tog ner klumpen för att titta vad som hänt egentligen.
Misstänkte att det var diffhuset eller va det heter som gett med sig
då det gick bra att köra rakt fram med svänga fick man göra sakta.

Öppnade upp och fick se denna fina sallad =]
Image

Såg även att lamellerna var slitna och gått varma så även dom måste bytas ut.

Allt annat såg fint ut och då är frågan.
Kan man hitta reservdelar för vettiga pengar till denna E30 lamellklump?
Är det värt det överhuvudtaget?

I värsta fall har jag en M5 E34 klump liggandes som jag får pilla dit.

Posted: 14 Nov 2009, 21:54
by Grefven
jag gav nästan typ 8k för delarna till en e34 diff. 3k för arbetet sen.

så det är ganska dyra grejor om man behöver byta allt.

Posted: 14 Nov 2009, 22:08
by ZAK
Var hittar man delarna då?
Speciellt lamellpaketet

Posted: 14 Nov 2009, 22:12
by Hansa

Posted: 14 Nov 2009, 22:32
by Grefven
man kunde inte köpa något från bmw om jag minns mobimech rätt. så det är genom honom som gäller.

Posted: 15 Nov 2009, 01:43
by Niklas Sandström
Skulle gissa att det är dessa delarna så nog går dom att köpa på BMW bara man vet artikelnumren.

Code: Select all

3314 2486972 LAMELLE      CLUTCH DISC 88x46x2,0 9100000466 23
3314 2486989 KEGELRAD     BEVEL GEAR            9100000466 209,63
3314 2486990 KEGELRITZEL  KEGELRITZEL           9100000466 25,05
3314 2486993 BOLZEN       Pin                   9100000466 116,42
Gångra sista talet på varje rad med 15 så får man ungefärligt ca pris i kronor.

Posted: 16 Nov 2009, 14:54
by Thörn
fyfan vad den såg ut :shock:
Jag hade nog hivat den, behållit hus, kåpa, medbringare.

Posted: 16 Nov 2009, 15:10
by Krillian
Så såg min också ut.

plocka ur allt slängde det trasiga dreven, sålde huset/utv samt sålde själva bromsen till en som behövde det då hans bromshus kom från e36m3 så bultarna till de stora drevet var ej samma.

Visste inte man kunde köpa delarna lösa? mobimech kunde inte fixa det.

Posted: 16 Nov 2009, 15:44
by ZAK
Delar går nog att få tag i men då får man hitta en donatorklump att ta ifrån. Så om någon har rasat fast själva diffen klarat sig så kan jag vara intresserad.

Annars får jag ta delarna och tillverka nya på skolan då jag pluggar till verktygsmakare.
Då är frågan bara vad det är för kvalité på stålet och vad det skulle kosta.

Posted: 17 Nov 2009, 19:20
by ZAK
Fick svar från Bmw idag:

7715:- INKL MOMS. FÖR UTBYTES DIFFINSATS (BMW 325I E30 MED 25% LÅSNING), FINNS 4 ST PÅ LAGER SEDAN HAR DEM UTGÅTT NÄR DEM ÄR SÅLDA.

Så det går att köpa, men är inte så intressant för min del för det priset

Posted: 17 Nov 2009, 22:17
by Doktorn
Hoppas nån annan börjar snida bakaxelklumpar så den sure gubben får konkurrans!