Page 1 of 3

Freed-Speed - E30 M50B25 "Fat-beemer"

Posted: 05 Jul 2006, 21:31
by Freed-Speed
E30 Fat-beemer

Bilen har FAT i regnummret därav namnet på projektetet :P
Målet är väl att den ska vara en "Fat beemer" när den är klar, något den inte riktigt upppfyller nu.

Bilen som ligger till grund för projektet är en lagom skamfilad 2 dörrars solidröd Bmw E30 320i från 85. Utan styrservo eller annan lyx, dock med M-ratt och knopp. Elspeglar har den nog också, men that's it.

Image

Tanken är att bygga en bil med hyffsade prestanda båda rakt fram och på gata/bana och ska hålla att köras hårt dagligen om det är så.
Men jag kommer nog prova mig fram lite för att se vad som funkar och bygga om varefter man märker att saker inte håller måttet.
Jag har långtgående planer för bilen, men vad det blir verkligenhet av får tiden utvisa. Plånboken bestämmer ju tyvärr det mesta som vanligt :(



Specifikationer som det är tänkt nu, kommer säkert att ändras.

Motor, växellåda:

M50B25, helrenoverad och turbokonverterad. Kompsänkt med svarvade std kolvar och MLS packning, arp bultar. Turbo,grenrör och VG mm är inte bestämt, får se vad som dyker upp, effektmål ca 400 hk.
Låda blir nog ZF från E34 525 tills vidare, en M3e36 låda skulle sitta fint dock.

Bak/framvagn:
Stagade bakre bärarmar från en 325:a, ombyggd bakvagnsbrygga med justering för toe och camber. "Stora" e30 diffen tills vidare, M535 diff med PPF sviktstålsdrivaxlar mm är tänkt att fixas framöver.
Grövre kränghämmare fram/bak, ev M3 e30 grejer eller vad som nu passar.
Någon form av höjd och dämpjusterbara stötdämpare runt om. Powerflexbussningar till det mesta.

Bromsar:

Update 060830: Det blir Tarox skivor och belägg fram och bak tills vidare eller PPF Bigbrake kit ifram.


Kaross:

Ny lack och ny front och bakparti kommer nog fixas förr eller senare, men "Funktion Före Form" är mottot för bygget så utseende är lägst prioriterat. Med det inte sagt att funktion inte kan vara vackert, ta ett välsvetsat grenrör, rediga bromsskivor eller en seriöst byggd bakvagn tex, det är vackert på sitt sätt :)


På gång just nu.

Rostlaga karossen- I stort sett klart, är bara skönhetsrost kvar men det blir ett senare bekymmer.

Lyfta i en M50B25 och få det att lira med allt vad det innebär - Update 060830: Motor och låda på plats i bilen och den är uppstartad.

Renovera fram/bakvagnen och konvertera till skivor bak, blästra och lacka allt och montera powerflexbussningar - Update 060830: Blästrad och lackad bakvagn med PF bussningar sitter på plats. Dock utan justerbara vinklar bak, det blir vid ev ombyggnad till 535diff mm.


Image
M50B25 motor med tillhörande låda.
Image
Bussningar till främre bärarm och bakvagnsbrygga.
Image
Blästrade och lackade bakre orginal E30 ok.
Image
Superflex bärarmsbussningar.
Image
Påsvetsat förstärkningsstag, gör förhoppningsvis att det blir lite stabilare där bak.

Posted: 05 Jul 2006, 22:03
by Brox
helnajsigt bygge! håller på o lyfta in samma motor och mecka med bakvagnen på min e30 själv just nu....


Hur svårt är det att konvertera till skivor bak?

Posted: 05 Jul 2006, 22:07
by DelJoJJo
Brox wrote:helnajsigt bygge! håller på o lyfta in samma motor och mecka med bakvagnen på min e30 själv just nu....


Hur svårt är det att konvertera till skivor bak?


Plocka bärarmarna från 325.. gjorde iaf jag.. smidigt som tusan =)

Posted: 06 Jul 2006, 17:17
by Freed-Speed
Brox wrote:helnajsigt bygge! håller på o lyfta in samma motor och mecka med bakvagnen på min e30 själv just nu....


Hur svårt är det att konvertera till skivor bak?



Tackar.


Ang skivbromsar, som Deljojjo skrev, ta bärarmar från en 325 eller annan modell med skivor bak, är samma lika på alla utom touring och M3 tror jag. Touringen har andra ok om jag inte missminner mig. Då får du med allt du behöver.
Handbromswiren måste bytas också har jag hört/läst, annars är det bara att muttra dit.
Lycka till med det egna bygget!

Posted: 14 Jul 2006, 00:45
by Brox
Tackar tackar! :D



Lite uppdateringar är väl dags nu snart hoppas jag? :wink:

Posted: 18 Jul 2006, 22:10
by Freed-Speed
Jaha, då har man semester ett tag då :)
Ska spenderas i ryggläge i en solstol, pillandes navel och dricka bärs.....

Nä skoja bara! Det närmaste ryggläge man kommer är väl under bilen plockandes ur en skitig v-låda :wink:


Jaja, har iaf lyft ur den gamla motorn och lådan idag och börjat tvätta rent allt. Imorrn blir det nog till att börja riva bak och framvagn, ska bli intressant att se hur det går att lyfta ner bakvagnen om allt sitter fastrostat mm.

Lite bilder från dagen:

Här står hon ovetandes om vad som skall komma.
Image

Har rivit bort kabelmatta till motor mm.
Image

M20 lyfts ur lite snyggt.
Image

Ett motorrum som behöver en omgång med skurborsten.
Image

Kanske inte syns nån skillnad på bilden, men det blev klart mer inbjudande efter lite puts.
Image


Det var allt för nu!

Posted: 27 Jul 2006, 01:17
by Freed-Speed
Demonteringen går vidare


Nu har bak och framvagn plockats ner och inspekterats.
Och det var kanske inte det skicket jag hoppats på grejerna.
Bakvagnsbryggan hade mjukrost lite här och var, jag vet inte om det har så stor betydelse men det tar emot att blästra, lacka och hålla på med en halvdålig balk :(
Så jag tror att jag kör en budgetrenovering av bakvagnbryggan tills vidare om jag inte får tag på en ny fräsch ganska omgående.
Nån här kanske har en liggande?
Bärarmarna ska ju som tur är inte användas för de var riktigt ruttna. (se bild)

Sen har jag rivit bort bromsservot och börjat undersöka hur jag ska göra plats för insuget. Jag var inne på att montera bromsvåg, men det ryktas om att det inte går att besikta med och då går ju det bort.
Ett alternativ är ju att ta bort servot och montera större huvudcylinder och kanske ändra utväxlingen på pedalen om det behövs men det kanske blir lite klurigt att få till bra bromsbalans då.
Det tåls att tänkas på...

Andra motorfästen är på ingång så snart ska motor och låda provmonteras så jag kan börja måtta till växelspakställ mm.




Some picktjöörs...

Bakvagnen har åkt på semester.
Image


Image

Det här är inte ett friskt fjädersäte, hål rätt igenom plåten under också.
Image

"Utan hjul och utan däck och motorn den är väck" :)
Image

Posted: 27 Jul 2006, 19:50
by Brox
najsigt du är på samma nivå som jag är nu...försöker klura ut hur jag ska göra med bromsservot sen ska ja lyfta i motorn bara... men jag läste nånstans tror det var på autopower...

Att vissa "kapat" upp hålen som bromsservot sitter emot i väggen och förflyttat dem någon centimeter mot höger sett framifrån och det hade funkat...? något som kanske har gjort det här och kan styrka detta?

Posted: 28 Jul 2006, 12:36
by Freed-Speed
Jo jag har också läst det, men det är säkert inga problem att rent fysiskt flytta servot lite grann, och på så vis få plats. Men då måste man ju även flytta stången/staget från bromspedalen så att den ligger rakt.

Jag har inte provmonterat motorn än med nya fästen och kuddar, så jag vet inte hur mycket plats man behöver för att det ska gå fritt från insuget.
Men det görs i helgen så då vet jag förhoppningsvis mer.

Posted: 28 Jul 2006, 22:00
by fulingbusen
Jag filade upp hålen och flyttade dom och det funkade, blev dock lite väl tight (typ 1 mm mellan insug och bromsservo) Det beror ju lite på lutningen av motor också.

Annars funkar det med mindre e21 bromsservo eller från tex (som BMWAndreas föreslog i gammal tråd) gammal Opel Corsa fwd -88

Posted: 29 Jul 2006, 09:58
by Freed-Speed
Ja inte stoppar jag i nåt Opel-skrot i en BMW så det får nog bli ett E21 servo isåfall ;)

Posted: 01 Aug 2006, 17:48
by Christer K
Är inte servot mindre på 325 iX? Har för mig att "norrmännen" använder sig av det..*läst i ngn gammal Bilsport*

Posted: 03 Aug 2006, 19:28
by Freed-Speed
Uppfräschning, lackning mm.


Nu har bak och framvagnsbalkarna fått lite färg på sig och så har jag knökat i nya bussningar i bakbalk och i bärarmsfästena fram.
Nu när framvagnsbalk och styrväxel mm äntligen är på plats så ska väl motor och låda äntligen kunna droppas i snart, har dragit ut för långt på tiden redan.
Men imorrn är jag nog upptagen och på lördag blir det ju inge mecka för då är det ju mantorp som gäller :D

Behöver lite inspiration till mitt egna motorbygge så räkna med att jag dyker ner i just ditt motorrum! :wink:





Hammarlack gjorde susen!

Image

Viktigt med bra puts här eftersom den syns så väl under motorn :)

Image

Lite grejer som också kom ivägen för blästern och sprayburken

Image

Bärarmsfäste med bussning

Image

Skämmer bort dem med nya bult också

Image

Posted: 04 Aug 2006, 17:25
by Freed-Speed
Nya bromskivor


Hämtade nya skivor idag så nu finns allt som behövs för att få bakvagnen klar.
Måste ju bara komma på en bra lösning på hur jag ska göra med påfyllningsslangen till tanken först, nu när jag har stagat bärarmarna så kommer dem väl ta i.
Lutar åt att det blir fuelcell och omdraget så det går att tanka via vanliga tankluckan.




Lite bilder as usual:

Image


Image


Image

Posted: 04 Aug 2006, 22:15
by Brox
väldigt fräckt!

tyvärr så ligger man efter då man ryckte in i lumpen i måndags och det suger verkligen! :roll: måste fixa frisedel på något sätt... någon som har tips? :)

Posted: 04 Aug 2006, 22:39
by ossie
Brox wrote:väldigt fräckt!

tyvärr så ligger man efter då man ryckte in i lumpen i måndags och det suger verkligen! :roll: måste fixa frisedel på något sätt... någon som har tips? :)



du skulle ha svept pissprovet på mönstringen.. och skrikit att du vill bli fallskärmsjägare. jag har hört att det funkar. :lol:

Posted: 04 Aug 2006, 23:00
by FoX
lite off topick här men:
Efter en skjut övning klagar du på hörsen.. gå och gör ett hörsel test.. och där hör du var 3:dje pip..

Hörseln år ju inte att laga/läka så därför ger försvarsmakten dig frisedel, direkt.

Beprövat,dock inte av mig.