Freed-Speed - E30 M50B25 "Fat-beemer"
Posted: 05 Jul 2006, 21:31
E30 Fat-beemer
Bilen har FAT i regnummret därav namnet på projektetet
Målet är väl att den ska vara en "Fat beemer" när den är klar, något den inte riktigt upppfyller nu.
Bilen som ligger till grund för projektet är en lagom skamfilad 2 dörrars solidröd Bmw E30 320i från 85. Utan styrservo eller annan lyx, dock med M-ratt och knopp. Elspeglar har den nog också, men that's it.
Tanken är att bygga en bil med hyffsade prestanda båda rakt fram och på gata/bana och ska hålla att köras hårt dagligen om det är så.
Men jag kommer nog prova mig fram lite för att se vad som funkar och bygga om varefter man märker att saker inte håller måttet.
Jag har långtgående planer för bilen, men vad det blir verkligenhet av får tiden utvisa. Plånboken bestämmer ju tyvärr det mesta som vanligt
Specifikationer som det är tänkt nu, kommer säkert att ändras.
Motor, växellåda:
M50B25, helrenoverad och turbokonverterad. Kompsänkt med svarvade std kolvar och MLS packning, arp bultar. Turbo,grenrör och VG mm är inte bestämt, får se vad som dyker upp, effektmål ca 400 hk.
Låda blir nog ZF från E34 525 tills vidare, en M3e36 låda skulle sitta fint dock.
Bak/framvagn:
Stagade bakre bärarmar från en 325:a, ombyggd bakvagnsbrygga med justering för toe och camber. "Stora" e30 diffen tills vidare, M535 diff med PPF sviktstålsdrivaxlar mm är tänkt att fixas framöver.
Grövre kränghämmare fram/bak, ev M3 e30 grejer eller vad som nu passar.
Någon form av höjd och dämpjusterbara stötdämpare runt om. Powerflexbussningar till det mesta.
Bromsar:
Update 060830: Det blir Tarox skivor och belägg fram och bak tills vidare eller PPF Bigbrake kit ifram.
Kaross:
Ny lack och ny front och bakparti kommer nog fixas förr eller senare, men "Funktion Före Form" är mottot för bygget så utseende är lägst prioriterat. Med det inte sagt att funktion inte kan vara vackert, ta ett välsvetsat grenrör, rediga bromsskivor eller en seriöst byggd bakvagn tex, det är vackert på sitt sätt
På gång just nu.
Rostlaga karossen- I stort sett klart, är bara skönhetsrost kvar men det blir ett senare bekymmer.
Lyfta i en M50B25 och få det att lira med allt vad det innebär - Update 060830: Motor och låda på plats i bilen och den är uppstartad.
Renovera fram/bakvagnen och konvertera till skivor bak, blästra och lacka allt och montera powerflexbussningar - Update 060830: Blästrad och lackad bakvagn med PF bussningar sitter på plats. Dock utan justerbara vinklar bak, det blir vid ev ombyggnad till 535diff mm.
M50B25 motor med tillhörande låda.
Bussningar till främre bärarm och bakvagnsbrygga.
Blästrade och lackade bakre orginal E30 ok.
Superflex bärarmsbussningar.
Påsvetsat förstärkningsstag, gör förhoppningsvis att det blir lite stabilare där bak.
Bilen har FAT i regnummret därav namnet på projektetet
Målet är väl att den ska vara en "Fat beemer" när den är klar, något den inte riktigt upppfyller nu.
Bilen som ligger till grund för projektet är en lagom skamfilad 2 dörrars solidröd Bmw E30 320i från 85. Utan styrservo eller annan lyx, dock med M-ratt och knopp. Elspeglar har den nog också, men that's it.
Tanken är att bygga en bil med hyffsade prestanda båda rakt fram och på gata/bana och ska hålla att köras hårt dagligen om det är så.
Men jag kommer nog prova mig fram lite för att se vad som funkar och bygga om varefter man märker att saker inte håller måttet.
Jag har långtgående planer för bilen, men vad det blir verkligenhet av får tiden utvisa. Plånboken bestämmer ju tyvärr det mesta som vanligt
Specifikationer som det är tänkt nu, kommer säkert att ändras.
Motor, växellåda:
M50B25, helrenoverad och turbokonverterad. Kompsänkt med svarvade std kolvar och MLS packning, arp bultar. Turbo,grenrör och VG mm är inte bestämt, får se vad som dyker upp, effektmål ca 400 hk.
Låda blir nog ZF från E34 525 tills vidare, en M3e36 låda skulle sitta fint dock.
Bak/framvagn:
Stagade bakre bärarmar från en 325:a, ombyggd bakvagnsbrygga med justering för toe och camber. "Stora" e30 diffen tills vidare, M535 diff med PPF sviktstålsdrivaxlar mm är tänkt att fixas framöver.
Grövre kränghämmare fram/bak, ev M3 e30 grejer eller vad som nu passar.
Någon form av höjd och dämpjusterbara stötdämpare runt om. Powerflexbussningar till det mesta.
Bromsar:
Update 060830: Det blir Tarox skivor och belägg fram och bak tills vidare eller PPF Bigbrake kit ifram.
Kaross:
Ny lack och ny front och bakparti kommer nog fixas förr eller senare, men "Funktion Före Form" är mottot för bygget så utseende är lägst prioriterat. Med det inte sagt att funktion inte kan vara vackert, ta ett välsvetsat grenrör, rediga bromsskivor eller en seriöst byggd bakvagn tex, det är vackert på sitt sätt
På gång just nu.
Rostlaga karossen- I stort sett klart, är bara skönhetsrost kvar men det blir ett senare bekymmer.
Lyfta i en M50B25 och få det att lira med allt vad det innebär - Update 060830: Motor och låda på plats i bilen och den är uppstartad.
Renovera fram/bakvagnen och konvertera till skivor bak, blästra och lacka allt och montera powerflexbussningar - Update 060830: Blästrad och lackad bakvagn med PF bussningar sitter på plats. Dock utan justerbara vinklar bak, det blir vid ev ombyggnad till 535diff mm.
M50B25 motor med tillhörande låda.
Bussningar till främre bärarm och bakvagnsbrygga.
Blästrade och lackade bakre orginal E30 ok.
Superflex bärarmsbussningar.
Påsvetsat förstärkningsstag, gör förhoppningsvis att det blir lite stabilare där bak.