Page 1 of 1

skumt ljud

Posted: 08 Nov 2009, 14:11
by suddis
har fått ett problem med bilen, den började låta konstig när jag var ute och körde började den slamra å banka från motorn/lådan, man hör ljudet mest när man lyssnar underifrån, ljudet ändras också lite när man trycker ner kopplingen man känner även att det pulserar i kopplings pedalen, bilen är en 524td motorn m21d24 ljudet minskar lite när man varvar upp den, ljudet uppkommer så fort man börjar dra på startmotorn

nån som har nå ide på vad det kan vara?

Posted: 08 Nov 2009, 14:17
by Strandholm
kan vara svänghjulet som delat sig?
Sitter dubbelmassigt.


Hände på en polares bil med den motorn.

Posted: 08 Nov 2009, 14:18
by suddis
hm okej, men bilen funkar ju att köra med ska det gå å göra det om svänghjulet delt sig?

Posted: 08 Nov 2009, 14:24
by Strandholm
Bevisligen?!! ;)

Nää, jag har ingen aning hur ett dubbelmassigt svänghjul är uppbyggt så kan inte hjälpa dig :)


Men som jag förstod det så är din bil uppställd? Dubbelmassiga svänghjul ska tydligen inte gilla det, polarns bil var också lite plussad i kanten.

Posted: 08 Nov 2009, 17:52
by Jonas_Linder
Tycker det luktar löst svänghjul. Råkade ut för samma fenomen förut på min E30 och när jag demonterade lådan så kände jag att svänghjulet hade rallat upp sig. På den tiden körde jag utan locktite, ett misstag jag nog aldrig kommer att göra igen.

Posted: 08 Nov 2009, 22:21
by Klangen
Svanghjulen pa M21 har en tendens att "dela" pa sig med symtomen du beskriver...
Har ett stumsvetsat i garaget om du vill ha mot en symbolisk summa.. darmot ar val frakten svindyr iom. att det vager som en afrikansk gris...

Mvh

Posted: 09 Nov 2009, 12:40
by suddis
sitter inte dubbelmasse på den, så det är nog nå annat som spökar, kan vara att det har rallat löst men ljudet kom så plötsligt det är det jag tycker är så skumt

Posted: 09 Nov 2009, 17:59
by Strandholm
Nu fick jag samma symptom på min s50! Perkele :D

Posted: 09 Nov 2009, 19:53
by johankihl
Man kör INTE med loctite på svänghjulsbultarna. Man byter dem ALLTID till nya, de är lacklåsta då man köper dem. Har svänghjulet varit lös ska man byta skruvarna, och vad är 200:- jämfört med mosade fötter?

Posted: 09 Nov 2009, 19:57
by Nox
johankihl wrote:Man kör INTE med loctite på svänghjulsbultarna. Man byter dem ALLTID till nya, de är lacklåsta då man köper dem. Har svänghjulet varit lös ska man byta skruvarna, och vad är 200:- jämfört med mosade fötter?
Happ då blire att riva lådan en 3dje gång då... :wink:

Posted: 09 Nov 2009, 20:51
by Nisse Järnet
kör man tex M30 hjul på M20 eller M50 har man inget val, självklart är det nya bultar men det finns inga som passar original så man får korta M50 dubbelmassebultar och sen köra loctite på det :) Min rasslar en del men det har den gjort sen jag byggde den men det beror på stum lamell, lättat svänghjul samt delringbussningar till motor och låda.

Posted: 11 Nov 2009, 09:55
by suddis
hm okej då får man väl riva ner v-lådan å kolla blä vad jobbigt.

Posted: 11 Nov 2009, 10:44
by daniel.e
eller köra tills du ser vad de var :wink:

Posted: 11 Nov 2009, 16:45
by nicke.t
höj stereon.

Posted: 11 Nov 2009, 22:32
by suddis
nicke.t wrote:höj stereon.

haha det gjorde jag en gång å aldrig mer då tittade en vevstake ut genom oljetråget å låste motorn i 120 var inte skoj :oops: