Page 1 of 1
Twin inlopp ?
Posted: 05 Jul 2006, 13:26
by markus
Hur ska jag bygga adaptergrenröret om jag har dubbelt inlopp på turbon och inbyggd wastgate? ska jag dela upp pulserna i ett stort rör och sedan dela vid turbon eller går det ta 123- i det ena inloppet och 456- i det andra ?
Posted: 05 Jul 2006, 14:17
by Ludde
123 i ena o 456 i andra, tändföljd 153624
Posted: 05 Jul 2006, 16:04
by Mattias Sandgren
Är du säker på att den interna wastegaten räcker?
Vad är det för aggregat?
Posted: 05 Jul 2006, 16:42
by markus
Mattias Sandgren wrote:Är du säker på att den interna wastegaten räcker?
Vad är det för aggregat?
KKK 27.. ska inte köra över 1,2 bar på en m20b25..
Posted: 05 Jul 2006, 21:24
by Mattias Sandgren
Om inte aggregatet kommer från en dieselmotor ventilerar antagligen wastegaten bara ena inloppet till turbinen och du kommer få svårt att hålla ner laddtrycket.
Posted: 05 Jul 2006, 23:16
by markus
Mattias Sandgren wrote:Om inte aggregatet kommer från en dieselmotor ventilerar antagligen wastegaten bara ena inloppet till turbinen och du kommer få svårt att hålla ner laddtrycket.
japp den ventilerar bara ena inloppet.. blir det svårt redan vid 1 bar ? hjälper det om man delar upp pulserna i ett rör innan det går in i turbon ?
Posted: 05 Jul 2006, 23:40
by Mattias Sandgren
"delar upp pulserna i ett rör innan det går in i turbon " ??
Det var knepigt ordval, men du menar att man ska strunta i pulsdelning och sammaföra cylindergrupperna (1,2,3 och 4,5,6) in i ett och samma rör ?
Skaffa en riktig wastegate istället.. 1000-lapp drygt får du en fin "Kina-wastegate".
Posted: 06 Jul 2006, 09:35
by markus
Mattias Sandgren wrote:"delar upp pulserna i ett rör innan det går in i turbon " ??
Det var knepigt ordval, men du menar att man ska strunta i pulsdelning och sammaföra cylindergrupperna (1,2,3 och 4,5,6) in i ett och samma rör ?
Skaffa en riktig wastegate istället.. 1000-lapp drygt får du en fin "Kina-wastegate".
Jo det var så jag mena
Jag får prova men ifall det inte funkar så är det nog bäst att man svetsar dit en wastgate anslutning...
Posted: 06 Jul 2006, 11:39
by kallevedlund
markus wrote:Mattias Sandgren wrote:Är du säker på att den interna wastegaten räcker?
Vad är det för aggregat?
KKK 27.. ska inte köra över 1,2 bar på en m20b25..
Ju mer du lladdar desto mindre wastgate behöver du kan man säga..
Men den stora grejen är att med så stort avgashus blir det lättare för avgaserna att gå igenom turbinen än genom wastegaten.. En diesel producerar mindre avgaser, samt en massa andra saker i dieselmotorns uppbyggnad som gar att det inte behövs lika stor wastegate...