Page 1 of 15

Aleex Drag Evo

Posted: 04 Nov 2009, 15:20
by Aleex
2013 åkte jag 9, 39@252, 7
Inte så fort som jag ville men fortare än året innan.
2014 åka fortare och äntligen ta 8:an

Motorspec:
4g63 6 bult från mitsubishi galant gti
Bottendelen är borrad,deckad,linehonad.viktad,balanserad.
Nya lager och packningar i hela motorn.
Smidda wiseco HD kolvar
Manely I profil stakar
ARP bult till hela motorn
Balans axel remove kit (special)
2 skivig Quartermaster med reduceringsventil



Toppen:
1mm öd ventiler
Andra fjädrar och titan retainers
Toppen fixad av FP
Crower 288 kammar
Fel pro mls packning

Övrigt:
Rostfritt grenrör från OBX med 44 mm Tial WG
Tial 50mm dump.
Plenum från JM fabrications
Stor ic
Turbo uppgraderad sx1000
Spridare 4st bosch 2200 cc
Aeromotive bränsletrycksregulator
Fuelcell på ca 40liter
Aeromotive Pro series Soppapump
Bränsle E85
Sprut: Link G4 Storm med Vag spolar

Kaross:
Taggat 8,5 chassie
Flanders motorsport bakvagn
PPG Drag dogbox med sqs sek spakställ
Sviktståls axlar
Fullbur
Sparco stolar
6 punksbälten
Helt rensad kaross med massa plast delar och bromsskärm
Svarvade delrin bussningar i fram och bakvagn
Weldracing Draglite fälgar med MH Racemaster 24.5*8.5*15 slicks runt om

Posted: 04 Nov 2009, 15:22
by Aleex
Lägger upp lite bilder snart.
Nya blocket har vart hos VMT och blivit honad för de nya kolvarna. Veven har även fått sig en polering. Har slipat in ringgap och monterat ringar, kolvar på stakar mm. Så långt har jag kommit nu.

Posted: 04 Nov 2009, 15:35
by Pimplaren
Häftigt :) hoppas det håller bättre och blir massa mos!

Posted: 04 Nov 2009, 16:17
by micke999
klarar den kopplingen så mycke mos?

Posted: 04 Nov 2009, 17:17
by Bmwandreas
Satsa på 3st 044 så finns det sås.

Posted: 04 Nov 2009, 17:18
by Fernis1
Nice Alex bara hoppas att du har lite mer tur denna sommar och inte så mycket nedgångar :D

Posted: 04 Nov 2009, 17:25
by Grefven
Image


en hel dragracingvärld åker med dessa pumpar. finns det några nackdelar med dom för jag kan nästan bara se fördelar?

någon anledning måste det ju vara att "vi" åker med elektriska pumpar för stora pengar.

Posted: 04 Nov 2009, 17:43
by Aleex
micke999 wrote:klarar den kopplingen så mycke mos?
De vet jag inte. Den är ju ny. Kanske klarar en liten stund. Men är ju inte säkert de blir manuellt ju.

Posted: 04 Nov 2009, 17:44
by Sandén
Gott aleex! Som ärtan säger så lär du nog ha en pump till eller en stöddigare ensam.

Posted: 04 Nov 2009, 17:44
by Aleex
Bmwandreas wrote:Satsa på 3st 044 så finns det sås.
Ja. för 2 st lär ju vara på gräsen.

Posted: 04 Nov 2009, 18:03
by Bmw*Alex
pallar h-profil stakar så mycket som 900 hk ? :)

mvh

Posted: 04 Nov 2009, 18:05
by Aleex
Bmw*Alex wrote:pallar h-profil stakar så mycket som 900 hk ? :)

mvh
Har pratat med tillverkaren och de säger att de gör de

Posted: 04 Nov 2009, 18:07
by Bmw*Alex
Aleex wrote:
Bmw*Alex wrote:pallar h-profil stakar så mycket som 900 hk ? :)

mvh
Har pratat med tillverkaren och de säger att de gör de
ok :) frågar av ren nyfikenhet

mvh

Posted: 04 Nov 2009, 18:32
by M-techer
Bmw*Alex wrote:
Aleex wrote:
Bmw*Alex wrote:pallar h-profil stakar så mycket som 900 hk ? :)

mvh
Har pratat med tillverkaren och de säger att de gör de
ok :) frågar av ren nyfikenhet

mvh
Vad skulle man annars ha då? Fan va dum jag är :lol:

Posted: 04 Nov 2009, 19:25
by johankihl
M-techer wrote:
Bmw*Alex wrote:
Aleex wrote: Har pratat med tillverkaren och de säger att de gör de
ok :) frågar av ren nyfikenhet

mvh
Vad skulle man annars ha då? Fan va dum jag är :lol:
I-profil tex. Youask krökte sina stakar med Holset HX52, dvs betydligt mindre mos än denna motorn ska ha. 4g63 motorn har onormalt höga lopp och därav långa stakar, det kräver kraftiga prylar.

Posted: 04 Nov 2009, 19:29
by Sandén
Konstigt att mattias krökte dem. Eagle själva spec sina stakar till 6 bults 4g63 till minst 250hk/st dvs 1000hk men allt e ju ren lotto på de effekterna i en 2l 4cyl maskin känns det som hehe

Posted: 04 Nov 2009, 19:33
by M-techer
johankihl wrote:I-profil tex. Youask krökte sina stakar med Holset HX52, dvs betydligt mindre mos än denna motorn ska ha. 4g63 motorn har onormalt höga lopp och därav långa stakar, det kräver kraftiga prylar.
Då hänger jag med.