Page 1 of 6
Audi 80 quattro 1.8l 16v turbo 534.5whp
Posted: 02 Nov 2009, 23:50
by Fredriksson84
Tänkte om jag kanske skulle slänga upp en projekt tråd här också på bilen jag håller på med!
Bilen är en 80 quattro från 87 med 1.9l motor orginal
bilen skulle bli en simpel isbil från början så jag lagad lite rost här och skaffade mig en 16v motor som jag tänkte köra med som den var från början.. men fick planer på att turbo konvertera den så där började det.. köpte på mig lite skit å lämna iväg toppen på portning å monterade s2 kolvar med scat h profilstakar!
och en Garret gt 3076 turbo me intern WG! byggdes grenrör och ett s2 insug byggdes om! köpte mig ett Vems sprut och 870cc spridare och 1st 044 pump! å körde så ett tag men fick inge riktig fnurr på grejerna lite strul med inställningarna i vemset men fick till slut det att funka som det skulle men då gick insugspackningen sönder vart ståendes ett tag fick då nys om ett Autronic sm4 för bra pengar och då skaffa jag mig även 1150cc spidare och en till 044 pump och gick över å körde på e85 istället för 95oktan!
var med och körde i borlänge som någon här säkert vet.. gick väl sådär för att vart första gången ja körde..
Körde 12.30 som bäst med 2.2 i 60fot om ja mins rätt 195 slutfart!
Bild ifrån racet
men någon vecka efter var jag och Polarn som hjälpt mig med mappningen ute å prövade lite starter och justerade launchen då gav motorn upp på sista provstarten!
var väl ganska väntat då allt i toppen var orginal!
vart skrot av topp å en kolv vart totalmos samt lite repor i blocket! och veven hade tagit stryk också så en ny sån vart det också!
Aja nog om det gamla nu!
som det ser ut nu så har jag renoverat lite hjulupphängning eller jag har blästrat framvagn å bakvagns bryggorna målat dom och satt i nya Alu bussningar upp mot karossen samt nya bussningar i bärarmarna ifrån KL ludvika!
nya motorn är under inköps stadiet!
jag har handlat det mesta nu iaf!
Cat kammar 279/268
Super tech ventiler standard storlek INCONEL avgas ventiler
Super tech ventilfjädrar
Titan retainers
Lättvikts tryckare
Wieseco 82mm över dim kolvar
Precision SC62 turbo!
Nytt insug ska byggas med trattar!
och ev ett nytt grenrör!
!
ska försöka komma med lite uppdates så fort jag kan! om det finns nå intresse för det!
Posted: 03 Nov 2009, 01:16
by joas_86
Riktigt jävla
NICE detta. Var och kolla under huven på garage träffen i sommras, och de såg väldigt trevligt ut !
Sen du körde gjorde ju hela kvällen bättre, fast jag var också där och körde med s4an !
Jo 2.2 sek på 60 fot
Vad gjorde du då ? Jag körde 1.91 med min s4 på 1 kilo ladd. Kanske var nervös ?
Detta ska fane med följas nu visar vi alla bmw vad blåa skåpet ska stå
HEHE !
Posted: 03 Nov 2009, 09:00
by Daniel.Fredriksson
Fint att du har hittat hit med
Kommer följas!
Posted: 03 Nov 2009, 11:14
by Fredriksson84
joas_86 wrote:Riktigt jävla
NICE detta. Var och kolla under huven på garage träffen i sommras, och de såg väldigt trevligt ut !
Sen du körde gjorde ju hela kvällen bättre, fast jag var också där och körde med s4an !
Jo 2.2 sek på 60 fot
Vad gjorde du då ? Jag körde 1.91 med min s4 på 1 kilo ladd. Kanske var nervös ?
Detta ska fane med följas nu visar vi alla bmw vad blåa skåpet ska stå
HEHE !
Tackar för det!!
jag vet inte riktigt vad jag höll på med om jag ska vara ärlig men det blir nya tag nu i sommar hoppas jag
såg att du hade ganska mycke nytt skoj på G till din s4a nu också blir ju så att man sitter ju å kollar på i alla trådar som har med audi å göra nu för att ev hitta nya ideer som man inte själv tänkt på!
När räknar du med å vara klar med din bil ?
Turbon!
Posted: 03 Nov 2009, 11:23
by Fredriksson84
Var och hämtade min snurrbo idag!
var dock fel avgas hus på den nu men dom skulle få hem dom mindre framöver!
allt som ska göras kan ju göras fast det är fel avgashus är ju rätt fläns osv på iaf!
bilder på skönheten!
Posted: 03 Nov 2009, 12:31
by joas_86
Alla är en nybörjare så är det jämt ! man lär sig hur mkt man ska varva tills man släpper av kopplingen som sagt
Själv när jar körde så stog vervet på 6700 ca då fick jag bästa 60fot tiden iaf.
Vet inte riktigt när min blir klart dock =( Då jag satt mej vid pluggning till CE kort, har man blivigt varslad ifrån Erasteel, men bygger så mkt jag kan tills pengarna räcker. A-kassa är ju inga stor pengar direkt.
Så det är lika bra dra ihpo dem pengar till ce kortet så man får jobb på engång senare !
Posted: 03 Nov 2009, 21:26
by Fredriksson84
joas_86 wrote:Alla är en nybörjare så är det jämt ! man lär sig hur mkt man ska varva tills man släpper av kopplingen som sagt
Själv när jar körde så stog vervet på 6700 ca då fick jag bästa 60fot tiden iaf.
Vet inte riktigt när min blir klart dock =( Då jag satt mej vid pluggning till CE kort, har man blivigt varslad ifrån Erasteel, men bygger så mkt jag kan tills pengarna räcker. A-kassa är ju inga stor pengar direkt.
Så det är lika bra dra ihpo dem pengar till ce kortet så man får jobb på engång senare !
ja jo så är det ju.. körde på nå sånt ja me 6700 men höjde laddet i starten lite å sänkte det mixtrade lite.. men nu innan motorn rasa så ställde vi in så det följde med varvet då funka det mycke bättre!
ja fixa klart CE kortet så får du snabbare ihop bilen sen istället.. bättre å skynda långsamt!
Posted: 03 Nov 2009, 23:02
by Bäckis
Vad är det för spec på fjädrarna? Supertech brukar vara odugligt mjuka så vi kör inte med dem alls.
Posted: 04 Nov 2009, 00:04
by Fredriksson84
Bäckis wrote:Vad är det för spec på fjädrarna? Supertech brukar vara odugligt mjuka så vi kör inte med dem alls.
okej!
vad kör ni med för fjädrar då ?
86lb seat pressure @ 31.75mm
214 lbs @ 11.50mm Lift
12.75mm Max Lift
Nya pryttlar
Posted: 27 Nov 2009, 20:27
by Fredriksson84
jaha ja har inte hänt så jätte mycke på bygg fronten dock! lämnade iaf iväg blocket för borrning idag.
men har köpt på mig lite mera grejer.. var ner till PPF å handlade mig en fin ny tank är ju ändå tanken som räknas
45liters fuelcell..
sen hämtade jag ut lite nya packningar, bromskivor bak å belägg bak samt nya bromsslangar + lite annat skit nya oljesprut munstycken bla..
vart 3800 bara det skiten fyfan :S
Gamla vs nya bromskivan bak!
fram blir det audi 80 quattro v6 samma storlek som s2 fast 4bultat samt s2 ok
Posted: 27 Nov 2009, 22:27
by Daniel.Fredriksson
Fint som fan
Posted: 28 Nov 2009, 08:27
by KL
Läcker turbo det där kör en 55a på isbilen
och en 67a på 90 quattron
hinner du få ihop bilen snart så du kan komma till Ludvika i vinter och sladda lite
mvh Kent
Posted: 02 Dec 2009, 15:41
by Fredriksson84
Tack jo den är fin som bara den
hoppas på att den kommer trycka in bra med luft i motorn nu
Ja jag kommer gärna ner dit om jag hinner få igång den beror på ekonomin osv :s sen har jag bara typ 48liter e85 som jag hoppas kommer räcka till bänkningen/mappningen. Så ja vet inte om ja ska köpa med mig några lite vinter e75 eller vad det är å mappa på det också eller hur ja ska göra. Annars lär det inte bli nå isåka i vinter heller. Men vi får som sagt se hur ekonomin ser ut när det är dax! Har ett litet jobb åt dig framöver också så jag ringer dig. Mvh daniel
Posted: 02 Dec 2009, 15:42
by Fredriksson84
Tack jo den är fin som bara den
hoppas på att den kommer trycka in bra med luft i motorn nu
Ja jag kommer gärna ner dit om jag hinner få igång den beror på ekonomin osv :s sen har jag bara typ 48liter e85 som jag hoppas kommer räcka till bänkningen/mappningen. Så ja vet inte om ja ska köpa med mig några lite vinter e75 eller vad det är å mappa på det också eller hur ja ska göra. Annars lär det inte bli nå isåka i vinter heller. Men vi får som sagt se hur ekonomin ser ut när det är dax! Har ett litet jobb åt dig framöver också så jag ringer dig. Mvh daniel
Posted: 03 Dec 2009, 19:54
by KL
Fredriksson84 wrote:Tack jo den är fin som bara den
hoppas på att den kommer trycka in bra med luft i motorn nu
Ja jag kommer gärna ner dit om jag hinner få igång den beror på ekonomin osv :s sen har jag bara typ 48liter e85 som jag hoppas kommer räcka till bänkningen/mappningen. Så ja vet inte om ja ska köpa med mig några lite vinter e75 eller vad det är å mappa på det också eller hur ja ska göra. Annars lär det inte bli nå isåka i vinter heller. Men vi får som sagt se hur ekonomin ser ut när det är dax! Har ett litet jobb åt dig framöver också så jag ringer dig. Mvh daniel
Blir bra det. Ska du mappa hos PPF eller så man vet om man ska komma förbi och kolla när det skriker i audin.
Posted: 08 Dec 2009, 22:26
by Fredriksson84
Jo tanken är att jag ska mappa hos PPF men som sagt beror på pengarna.. kommer bara ha full tids arbete i 1½ månad till så sen blir det kärvt pengar..
får veta efter nyår om jag kommer in på svetsutbildning så jag hoppas på det!
men jag har köpt istortsett allt jag behöver nu.. saknar spridare bla sen blir det ju massa andra utgifter som soppa slangar å skit som kostar förmögenheter bara det :S
klart du ska komma å kolla
jag hör av mig om datum när ja vet hur det blir.. kan du få vara moraliskt stöd medans ja sitter på deras toa å nervös klämmer
Blir bra det. Ska du mappa hos PPF eller så man vet om man ska komma förbi och kolla när det skriker i audin.[/quote]
Posted: 04 Feb 2010, 08:32
by Fredriksson84
Motgångar hela tiden..
väntar på nya kolvar nu..då dom jag beställt inte hade rätt komphöjd..
jag är ingen motorbyggar expert men tycker när man beställer delar från en svensk firma så borde man ju få rätt när man anger motorkod, vilket kompförhållande, borr osv man vill ha.. men men.. dom skulle iaf ordna nya åt mig..
det tråkiga var att jag fick vänta typ 2 månader innan jag fick dom förra :S
hade räknat med att ha ihop maskin å mappat nu i nästa månad senast men men får väl se när det blir nått nu då