Page 1 of 25

Heimdahl's 325 coupé

Posted: 29 Oct 2009, 00:15
by Wiic
Slänger upp mitt projekt här också då.

Bmw 325 coupé (flyttgods)
Från början så var det tänkt med en vanlig omlackering och sen ge sig på att bygga en go motor. Men icke, det spårade ur rätt rejält.
Saker som ska hända nu innan sommaren är följande:
- Lacka bilen i Bmws Alpinvit.
- Köpa ett par stolar och montera, blir helt rensat på insidan.
- Högglanspolerad brandvägg.
- Håva i maskinen igen.
- Tona alla rutor runt om.
- Rondell 58 fälgar (17")
Nästa steg sen blir fullbur, motor och väghållning.

Maskin, förblir orginal sålänge om jag inte vinner 100 tusen, men det kommer.

Bilskrället från början..
Image

Image

Ja då var man igång, från början var det "bara" en omlackering.

Image

Bort me skiten.
Image

Såg ut som någon har sprängt en bomb i framvagnen.
Image

Likaså bakvagnen
Image

Allt åkte ned för uppfräschning och så bytte jag bussningar till powerflex.
Image

Lamelldiff från fabrik.
Image

Image

Image

Violaa!
Image

Rensat och fint..
Image

Image

Image

Flintabil?
Image

Image

Iväg för lite svetsning.
Image

Svetsas igen lister för fullt.
Image

Listerna booorta.
Image

Ett jävla slipande.
Image

M3 stjärt, sidokjolar och front, men lägger inte upp bilder på dem.
Image

Blästring av skärmkanten..
Image

Kolfiberlucka
Image

Image

Image

Bytte ut plåten, var från början som knäckebröd.
Image

Köpte ett par plåtskärmar också, då de andra också var som knäckebröd.
Image

Image

Fick bli huvlås på luckan.
Image

Golvmattan åkte ur och den ska inte in igen.
Image

Roligt och skrapa asfaltsmatta, lr INTE.

Image

Image

Image

Här
svetsas framskärmarna.
Image

Golvet blästrat och grundat på sina ställen.
Image

Lack dags.
Image

Image

Börjat dra lite el igen.
Image

Finspacklat framskärmarna.
Image

Violaa..
Image

Skönt o inte ha några lister.
Image

Stenskott?
Image

Rätt kul o sparka ut rutan, ny motorhuv kanske?
Image

All lim och rost borta. Gömde sig en hel del rost där under.
Image

Grundat..
Image

Nästa steg blir att drapera taket i kolfiber, får hem det förhoppningsvis nu i veckan. Kommer även gjuta en taklucka i glasfiber och limma dit.
Mvh

Posted: 29 Oct 2009, 00:20
by Ludde_
fan vic, varför ska du slänga ut takluckan?

Är du rädd för o bränna flinten? :lol:

Posted: 29 Oct 2009, 00:22
by Wiic
Ludde_ wrote:fan vic, varför ska du slänga ut takluckan?

Är du rädd för o bränna flinten? :lol:


Mest för viktens skull.
Hahaha, jode ;)

Posted: 29 Oct 2009, 08:45
by uranium
Väldigt likt mitt projekt, orginal motor tillsvidare men lättad på allt onödigt och vitlackad invändigt.

Ser bra ut :)


Vad blir det för färg på utsidan?

Väghållningsprylar?

Posted: 29 Oct 2009, 09:27
by Hilda
Ser bra ut Wiik,
Du har säkert tänkt på det men har du inte så kommer ett litet och irriterande pekfinger här :wink:


Om jag tolkar dina bilder rätt så ser det inte ut som om du svetsat i plåt där listerna satt utan har endast spacklat över "listhålen/listdiket" eller vad jag nu skall kalla det för....

Har du använt glasfiberspackel med en väldigt lång överspackling klarar du dig "kanske" men det ser inte ut som du använt glasfiberspackel.

Du kommer få sjunkningar och sprickbildning inom väldigt kort tid efter det att du lackerat om bilen....

OBS!!
Jag säger inte detta för att "jäklas" eller vara dryg mot dig utan mest för att du kommer bli såååååå djävla missnöjd när det börjar spricka efter lackeringen och då är det försent att göra något åt det...Änsålänge kostar det bara extra arbetstid...

Får be om ursäkt om mitt inlägg är lite "messerscmitter" kanonfin bil och lycka till med projektet.

Mvh
Hilda/Team VPM.

Posted: 29 Oct 2009, 10:46
by Wiic
Hilda wrote:Ser bra ut Wiik,
Du har säkert tänkt på det men har du inte så kommer ett litet och irriterande pekfinger här :wink:


Om jag tolkar dina bilder rätt så ser det inte ut som om du svetsat i plåt där listerna satt utan har endast spacklat över "listhålen/listdiket" eller vad jag nu skall kalla det för....

Har du använt glasfiberspackel med en väldigt lång överspackling klarar du dig "kanske" men det ser inte ut som du använt glasfiberspackel.

Du kommer få sjunkningar och sprickbildning inom väldigt kort tid efter det att du lackerat om bilen....

OBS!!
Jag säger inte detta för att "jäklas" eller vara dryg mot dig utan mest för att du kommer bli såååååå djävla missnöjd när det börjar spricka efter lackeringen och då är det försent att göra något åt det...Änsålänge kostar det bara extra arbetstid...

Får be om ursäkt om mitt inlägg är lite "messerscmitter" kanonfin bil och lycka till med projektet.

Mvh
Hilda/Team VPM.


Tack :). Vet precis vad du menar. Satt i timmar och funderade först hur jag skulle göra. Funderade på att svetsa igen allt, men en kompis gjorde så och det slog sig rätt rejält. Övervägde även att tenna igen det.
Men så bestämde vi oss för att köra med glasfiberspackel, rikigt skit med andra ord, och om man lägger väldigt tunna lager åt gången och låter det härda orderntligt så funkar det.
För dem där det sjunker in blir det så att glasfiber och alla diverse spackel sjunker in en del efter att man precis har lagt på det. Men nu var det ett halvår sedan jag spacklade igen det. Har granskat det väldigt noga och känt om det är insjunkningar. Men icke. Om det skulle skita sig sen så finns det en vinter nästa år, bara kul och testa också.
Det är är en bil jag planerar att riva igen och bygga vidare. Blir garanterat fullbur och en helvetes maskin i den här sen. Men om spacklet håller så är jag glad, ända böket jag såg var på framskärmarna. Då dem inte är så stabila så fick man vara jävligt försiktig innan det hade härdat.
Tack för din synpunkt :)
Mvh

Posted: 29 Oct 2009, 10:50
by Wiic
uranium wrote:Väldigt likt mitt projekt, orginal motor tillsvidare men lättad på allt onödigt och vitlackad invändigt.

Ser bra ut :)


Vad blir det för färg på utsidan?

Väghållningsprylar?


Tack :)
Jo, man är tyvärr inte gjord av pengar så får bli en rolig maskin sen.
Den ska lackas i BMWs alpinvit. Taket ska draperas i kolfiber, sen ska jag förhoppningsvis köpa en kolfiberhuv också.
Än sålänge sitter det Lip Gas Tec dämpare fram med 60mm sänkning och Sachs bak me 40mm sänkning. Blir nog ett par BC racing coilisar sen.
Mvh

Posted: 29 Oct 2009, 11:06
by Cruelty
välkommen wiic!

Posted: 29 Oct 2009, 11:07
by Cruelty
välkommen wiic!

har byggt en sådan kaross som du håller på o bygger jag använde mig av tenn spackel när jag "spacklade ihop list spalterna. blev kanon bra dock blir bilen "något" kilo tyngre. men det lättare du på något annat istället. men då e det seriöst gjort iallafall. och det har hållt kanon för mig :D

Posted: 29 Oct 2009, 11:36
by Wiic
Cruelty wrote:välkommen wiic!

har byggt en sådan kaross som du håller på o bygger jag använde mig av tenn spackel när jag "spacklade ihop list spalterna. blev kanon bra dock blir bilen "något" kilo tyngre. men det lättare du på något annat istället. men då e det seriöst gjort iallafall.


Tack, kul & höra.
Jo, det blir kul och se om spacklet håller annars blir det o bygga nytt nästa vinter. Tennspackla är egentligen det bästa, så får blir det nästa gång såfall.
Mvh

Posted: 29 Oct 2009, 11:55
by Cruelty
ska bli intressanta o följa detta :D vart köpte du kolfiber lucka ?

Posted: 29 Oct 2009, 12:05
by Wiic
Cruelty wrote:ska bli intressanta o följa detta :D vart köpte du kolfiber lucka ?


Tack :) På ACM-ab (www.acm-ab.se) Grymt trevliga och duktiga.

Posted: 29 Oct 2009, 13:49
by moonzhine
var det bra passform på luckan?

Posted: 29 Oct 2009, 18:09
by Wiic
dag åkte säkringsboxen åt helsike. Vilket bök o få ut den.
Slipade även taket med 600 och 1200 papper för att få det bra till kolfibret. Blev kalas.

Image

Vad fan har jag gett mig in på?
Image

Skrikande tomt.
Image

Jag hoppas innerligt att kolfibret kommer imon annars blir jag galen, håll tummarna.
Mvh

Posted: 29 Oct 2009, 20:59
by uranium
Wiic wrote:
uranium wrote:Väldigt likt mitt projekt, orginal motor tillsvidare men lättad på allt onödigt och vitlackad invändigt.

Ser bra ut :)


Vad blir det för färg på utsidan?

Väghållningsprylar?


Tack :)
Jo, man är tyvärr inte gjord av pengar så får bli en rolig maskin sen.
Den ska lackas i BMWs alpinvit. Taket ska draperas i kolfiber, sen ska jag förhoppningsvis köpa en kolfiberhuv också.
Än sålänge sitter det Lip Gas Tec dämpare fram med 60mm sänkning och Sachs bak me 40mm sänkning. Blir nog ett par BC racing coilisar sen.
Mvh


Det blir nog riktigt bra detta, ger mig grym inspiration eftersom det är så likt mitt projekt :)

Posted: 29 Oct 2009, 21:40
by dgyldmark
Turbo heimdahl turbo

Posted: 29 Oct 2009, 21:53
by Ludde_
Tjöötar på honom varje dag dan, han tröttnar väll på att lyssna på mitt tjat snart o hänger dit en bulle :)