Hjälp vid köp av pinsvets till tig!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- olander_91
Hjälp vid köp av pinsvets till tig!
Hej!
En bekant till mig köpte en "tig svets" och jag skulle få den, bara han fick låna den någon gång ibland.
Han köpte handtaget med slang och slang till gasen, sen så kopplar han in den i sin pinsvets, där handtaget till pinsvetsen sitter. Problemet är att han inte kan svetsa alu, men rostfritt och stål funkar.
Om jag ska kunna svetsa alu, behöver jag köpa en pinsvets/elsvets med ac/dc?
Har en Kemppi Countrypak 220 eller vad dom heter redan.
Kom med förslag på vad för svets jag ska köpa om detta är problemet(gärna beggad)
// Tobbe
En bekant till mig köpte en "tig svets" och jag skulle få den, bara han fick låna den någon gång ibland.
Han köpte handtaget med slang och slang till gasen, sen så kopplar han in den i sin pinsvets, där handtaget till pinsvetsen sitter. Problemet är att han inte kan svetsa alu, men rostfritt och stål funkar.
Om jag ska kunna svetsa alu, behöver jag köpa en pinsvets/elsvets med ac/dc?
Har en Kemppi Countrypak 220 eller vad dom heter redan.
Kom med förslag på vad för svets jag ska köpa om detta är problemet(gärna beggad)
// Tobbe
Last edited by olander_91 on 28 Oct 2009, 17:34, edited 1 time in total.
-
- olander_91
Okej! Sitter och funderar på en sådan!
http://www.blocket.se/arjeplog/Kemppi_minarc_150__NY__23303494.htm?ca=10&w=3
Eller är det dom där för 10 000kr man ska ha för att svetsa alu. för dom heter ac/dc, finns massa billiga, men dom heter bara dc.
Kan man hitta en för ca 5000, så jag kan svetsa det jag vill?:)
http://www.blocket.se/arjeplog/Kemppi_minarc_150__NY__23303494.htm?ca=10&w=3
Eller är det dom där för 10 000kr man ska ha för att svetsa alu. för dom heter ac/dc, finns massa billiga, men dom heter bara dc.
Kan man hitta en för ca 5000, så jag kan svetsa det jag vill?:)
-
Har kört en del svart med kempi miniarcen tig och jag tycker faktiskt att dom fungerar förjävla bra, även en del alu och de funkade bra. Fast de beror på lite va du ska svetsa och gods tjocklek. Men att man bara kan svetsa i nödfall med dom tycker jag är lite svammel. Antar att du bara ska garagesvetsa ca 1-5mm tjockt material?
- olander_91
-
-
Jo visst, men vi får väl ta och vara lite realistiska. Att köpa en tig svets för 38 000:- för att svetsa några tryckrör och dylikt är ju som att skita och hålla för samtidigt. Lika korkat =) Fast om man har tjock plånbok så visst. Dom miniarcarna jag körde på hade då inte skraptändning. Vad jag vill minnas iaf.
Far till nån affär som är återförsäljare för kemppi och prata med nån kunning och hör av dom har att rekommendera för dig.
Edit: såg nu att de var skraptändning på den han länkade.
Men det finns miniarcar utan skraptändning eller har ja vart full en längre tid?
Far till nån affär som är återförsäljare för kemppi och prata med nån kunning och hör av dom har att rekommendera för dig.
Edit: såg nu att de var skraptändning på den han länkade.
Men det finns miniarcar utan skraptändning eller har ja vart full en längre tid?
- olander_91
det du kan göra är att skaffa en stor pinnsvets som klarar både ac/dc som går på 3fas dessa hittar du billigt på blocket, sen skaffar du en tig-låda som det kallas med hf, puls osv. dessa finns också ganska billigt på blocket och tradera. sen kopplar du ihop dom och kör hårt.
sen kan du ju låna min svets om du ska köra dc (när jag väcker skiten till liv=lagar den)
sen kan du ju låna min svets om du ska köra dc (när jag väcker skiten till liv=lagar den)
André Öberg
070-4368060
070-4368060
- olander_91
Svetsa alu med Mig då, hur funkar det? svårt,lätt,hopplöst?:P
http://www.blocket.se/helsingborg/TIG_BenRoyal_AC_DC_200__200A_HF_23823656.htm?ca=10&w=3
Denna svets, är det något att ha för en nybörjare inom tig som mig?
Somsagt, kommer inte svetsa speciellt tjockt.
http://www.blocket.se/helsingborg/TIG_BenRoyal_AC_DC_200__200A_HF_23823656.htm?ca=10&w=3
Denna svets, är det något att ha för en nybörjare inom tig som mig?
Somsagt, kommer inte svetsa speciellt tjockt.
Last edited by olander_91 on 29 Oct 2009, 20:21, edited 1 time in total.