Page 1 of 1

Film: Porsche G-simulerer Nürburgring

Posted: 15 Oct 2009, 12:42
by Kim Frederiksen
För att testa ett nytt oljasystem på motorn inför 2009... :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=fv53RbvgfGc

SKRUVA UPP!!! :twisted:

Posted: 15 Oct 2009, 13:03
by jeenz
Fyfan va ballt ! :D

Posted: 15 Oct 2009, 15:34
by ramberg
jag förstår bara inte en sak.. motorn står ju bara o "skakas"/lutas typ.. hur kan det bli som riktiga G krafter det blir vid acc, bromsning o tvära kurvor?

Posted: 15 Oct 2009, 15:51
by lillis
ramberg wrote:jag förstår bara inte en sak.. motorn står ju bara o "skakas"/lutas typ.. hur kan det bli som riktiga G krafter det blir vid acc, bromsning o tvära kurvor?


om du svänger vänster, då kommer all olja pressas ut till höger i motorn pga g-krafterna, då lutar dem ju helt enkelt motorn i riggen så oljan ska "rinna" åt höger? sen kollar dem på datorn om den håller oljetrycket o allt uppe och att oljan håller sig på rätt ställe.

sämst på förklarar men men

Posted: 15 Oct 2009, 17:25
by Nisse977
1 G = en Gravitationskraft = du har alltså 1G som pressar ner dina fötter i backen.

Har du bra sidogrepp på din bil kan du uppnå 1G i sidokraft (eller mer så klart). I alla fall så pressas hela motorn och dess innehåll med 1G nedåt när bilen snällt står stilla på tomgång. Om du kommer i en kurva och klarar att hålla dig kvar vid 1G sidokraft är det precis som att lägga motorn ned på sidan precis som den här motor-riggen gör.

Men den skulle inte kunna simulera att man sladdar in i en trottoarkant när man är ute och driftar eftersom det då skulle uppstå långt mer än 1G i sidokraft.

Hoppas du förstår :)

Posted: 15 Oct 2009, 20:37
by ramberg
Då är jag med, trodde bara det var svårt o få fram G kraft via sådär bara.. men då verkar det gå lika bra som att köra ett varv runt slingan. :)

Posted: 15 Oct 2009, 22:49
by Silverboy
oioioi... man fikk jo lyst til å bygge om olje systemet umiddelbart.. :shock:

Posted: 16 Oct 2009, 08:06
by kallevedlund
ramberg wrote:Då är jag med, trodde bara det var svårt o få fram G kraft via sådär bara.. men då verkar det gå lika bra som att köra ett varv runt slingan. :)


det blir inga G-krafter där, bara en simulering.... presis som Nisse977 skriver så får man ju ungefär samma effekt när man lutar motorn åt höger som när man skulle svängt vänster i hög hastighet och då kommit upp mot 1G i sidokraft :wink: