Page 1 of 1
Några små frågor ang motordelar/renovering, m20
Posted: 30 Jun 2006, 01:15
by Nisse Järnet
1. Ska man köra med vanliga m20 vevlager om man har m50 stakar? Nåt annat man bör tänka på? Bolt on?
2. Oljepumpen, är det bara köpa en 324td E30 oljepump? Bolt on?
3. Vilka bultar bör man byta i bottendelen?
4. Räcker det med att hona och toppdecka blocket om allt ser bra ut och man kör med originalkolvar med nya ringar?
Re: Några små frågor ang motordelar/renovering, m20
Posted: 30 Jun 2006, 09:29
by Nicke Nyman
Nisse Järnet wrote:1. Ska man köra med vanliga m20 vevlager om man har m50 stakar? Nåt annat man bör tänka på? Bolt on?
2. Oljepumpen, är det bara köpa en 324td E30 oljepump? Bolt on?
3. Vilka bultar bör man byta i bottendelen?
4. Räcker det med att hona och toppdecka blocket om allt ser bra ut och man kör med originalkolvar med nya ringar?
1. De är väl så ja.
2. Jepp!
3. Man ska väl byta ramlagerbultar, vevstaksbultar, svänghjulsbultar och bulten som håller kamremsdrivningen. ram o vevlager bultarna vet ja dom som inte bytt! Funkar prima ändå!
4. Honingen kan du göra själv om du känner dig hemma på tekniken. Toppdeckningen är väl inte supernödvändig men bra att göra! Har du en firma i närheten som gör de billigt så gör de! Givetvis tar du toppen i samma veva!
MVH
Posted: 30 Jun 2006, 22:54
by Nisse Järnet
Tackar!!
Kom på en till grej (fan vad jobbig jag är)
Den där lilla tryckreglerventilen eller vad det nu är, måste man byta den också? Eller funkar det med original sån även om man kör 324td oljepump?
Posted: 30 Jun 2006, 23:01
by Strandholm
Det lär nog funka med original. Trycker lär ju inte öka någe radikalt med dieselpumpen spec. då man pungar ut oljan genom turbon. Prylen är väll mest någon evakueringsventil om oljetrycket skulle bli abnormt högt ?
Beställde min 324td pump igår. 1480:-
Lånar tråden lite :>
Någon som vet vad denna pryl e bra för?
http://i4.tinypic.com/169rasm.jpg