Page 1 of 1

Svårstartat med E85 på kalla årstiden?

Posted: 08 Oct 2009, 16:46
by Thörn
Har märkt att min har blivigt rätt mycket mer svårstartad redan då det börjar bli lite kyligt.
Får stå och dra runt ett bra tag innan den hoppar ihång, då går den iofs tipp topp :)

Verkar inte hjälpa att öka pulsvidden på när man kör på starten speciellt mycket heller.

Flera som har det så?

Posted: 08 Oct 2009, 17:18
by Thure
Jepp, samma "problem" med min Volvo 940 som går på E85. För att starta utan motorvärmare så slår jag på tändningen och låter spridarna flöda extra bränsle innan jag startar. E85 är lite sämre vid kallstart då det inte är lika tändvilligt då. Det krävs mer bränsle. En motorvärmare så är det problemet ur världen.
Mvh Martin

Posted: 08 Oct 2009, 17:29
by FekZen
Skickar lite tips via pm hur jag brukar lösa det på motronic. Kanske kan va till hjälp med ditt sprut, värt prova :)

Mvh//A

Posted: 09 Oct 2009, 18:05
by Allx
Såg att någon hade löst det med att göra en specialkoppling till motortempgivaren. Kopplar in ett motstånd parallellt med switch i kupen och som gör att styrboxen tror att det är typ -50 grader?

Posted: 09 Oct 2009, 20:40
by youask
Ner till -5'c är inga jätteproblem och mappa sprutet för och starta tämligen omgående på ren e85

Posted: 20 Oct 2009, 18:01
by FekZen
youask wrote:Ner till -5'c är inga jätteproblem och mappa sprutet för och starta tämligen omgående på ren e85


Precis, tror jag varit ner på -8 eller -10 som värst utan att det inte märkts något på starten, men tror inte det blev mycket kallare i sthlm förra året så kunde inte prova värre förhållanden hehe...

Mvh//A

Posted: 22 Oct 2009, 09:42
by youask
xtiz wrote:jag har inga större problem vid kallstart på e85.

Kör mot bb lambda så är saken biff :D


lite svårt o ställa crank-pulsevidden mot lambda ;)