Hur prioriterar ni erat bilintresse i livet?
Posted: 08 Oct 2009, 01:44
Har tänkt en del på detta det senaste och tycker det är en trevlig frågeställning.
För att först berätta om min egna syn på detta så har jag de senaste tre-fyra åren enbart prioriterat bil. 80-90% av alla pengar som kommit in har gått till bil, har det inte varit rena inköp utav bilar så har det varit bensin, försäkringar eller delar. Hur jag än vrider och vänder på det så har de mesta pengarna trillat ner i bilträsket. Jag fick mitt första heltidsjobb i våras och kände innan jag hade börjat att jag kommer bli rik. Nästan 20 gånger den inkomsten jag tidigare haft kommer jag ha. M5, M3, E30 turbo ... det fanns inga hinder. Jag har råd med allt.
Ungefär så kändes det. Sedan insåg jag att det inte riktigt är så. Försäkring, bensin och rena servicedelar kostar mer än man tror om man ska sköta det ordentligt. Utöver detta så brukar däcken slitas ovanligt fort och sedan vill man ju ha balla speedparts. När bilen har fått sin stora andel utav lönen så är det en pokerkväll och en kväll på stan tills kontot är tomt.
Man kan ju undra lite vad som hände. Sedan insåg jag att man borde lugna sig lite och ha det på en mer sansad nivå. Prioritera.
Nu har jag kört mycket med min M3'a och har tankat de senaste 20 dagarna för 4405kr. Då har det varit många långkörningar men även en del inspirerat. En månad om man kör lite lugnare än vanligt så slutar räkningen på 5000kr. Sedan kostar försäkring 1500kr, olja/torkarblad/däck/spolarvätska/bromsar och andra rena servicesaker går på 1000-2000kr per månad också om man slår ut det på ett år.
Rätt lätt kan man räkna fram att 8-9000kr inte räcker långt om man ska "ligga på topp". Nu är det en originalbil jag har och kör man någon rejält trimmad dito så blir det betydligt mer, återkommer till det.
Det gäller att prioritera och planera om detta ska bli långvarit känner jag.

En utav mina frågor nu är; Hur gör ni?
Är du ute på stan en kväll eller någon mindre träff, så träffar du garanterat något du aldrig snackat med tidigare. Efter lite småprat kommer det fram att killen äger en nyare bil, har egen lägenhet på ett bra ställe och är väldigt fint klädd. Så är det oftast. Men till slut undrar, åtminstone jag, hur detta är möjligt? För det är fler som har fräcka bilar, bostäder och andra saker på G. Är det stora lån som ligger bakom ett flådigt liv, eller är det många övertidstimmar eller rent utav pengar som inte borde finnas? Svarta pengar.
Jag bor hemma just nu och har inga problem med att äga min M3a. Försäkring, lån och allt annat betalar jag själv. Men att knö in en fräck bostad, många utekvällar och dyra kläder ihop med alla andra kostnader man har är inte möjligt. Då får jag lov att säga att jag har en helt okej lön.
Hårt arbete lönar sig men jag är nyfiken hur det brukar ligga till hos er och "era polare".
Jag nämnde tidigare lite om trimmade bilar. Jag har själv köpt och sålt väldigt mycket trimprylar. Det är ju riktigt svindyrt att hålla på. Ett vettigt eftermarknadssprut, som man idag hittar på varje bygge, kostar i runda slängar 15-20000kr. Sedan har man saftig bottendel ihop med ett flådigt bränslesystem, det ihop med en turbo dyr som en vettig bil gör att några utav delarna i bilen springer iväg upp mot vad min M3a kostade. I de pengarna är varken bil eller servicekostnader inräknade. När allt sedan rullar så saknar man det ena eller det andra och man vill bygga om dittan och dattan. Till slut bromsar man bilen men saknar mer kräm och bygger om. Saker säljs med förlust.
Det är en dröm att hålla på med men hur mycket påverkar inte det ekonomin egentligen? Det är många människor som är vuxna, på riktigt, som håller på med detta. Då finns ju oftast en familj, eller åtminstone en sambo, och en bostad och allt som oftast en fräckare bruksbil.
Det är mycket struntprat här men jag har svårt att se hur folk ibland får ihop saker och ting. Att vara kreativ och smart är en sak, likaså att köpa saker och sälja med vinst. Men är det alltid en dans på rosor? Är det många som känner "fan, pengarna räcker inte denna månaden heller till alla fasta kostnader!"?
Bilar i all ära, men hur ofta går det inte för långt?
Ge mig lite nyttig information ni som har upplevt alla för och nackdelar med denna underbara, dyra, hobby.

Mvh
För att först berätta om min egna syn på detta så har jag de senaste tre-fyra åren enbart prioriterat bil. 80-90% av alla pengar som kommit in har gått till bil, har det inte varit rena inköp utav bilar så har det varit bensin, försäkringar eller delar. Hur jag än vrider och vänder på det så har de mesta pengarna trillat ner i bilträsket. Jag fick mitt första heltidsjobb i våras och kände innan jag hade börjat att jag kommer bli rik. Nästan 20 gånger den inkomsten jag tidigare haft kommer jag ha. M5, M3, E30 turbo ... det fanns inga hinder. Jag har råd med allt.
Ungefär så kändes det. Sedan insåg jag att det inte riktigt är så. Försäkring, bensin och rena servicedelar kostar mer än man tror om man ska sköta det ordentligt. Utöver detta så brukar däcken slitas ovanligt fort och sedan vill man ju ha balla speedparts. När bilen har fått sin stora andel utav lönen så är det en pokerkväll och en kväll på stan tills kontot är tomt.
Man kan ju undra lite vad som hände. Sedan insåg jag att man borde lugna sig lite och ha det på en mer sansad nivå. Prioritera.
Nu har jag kört mycket med min M3'a och har tankat de senaste 20 dagarna för 4405kr. Då har det varit många långkörningar men även en del inspirerat. En månad om man kör lite lugnare än vanligt så slutar räkningen på 5000kr. Sedan kostar försäkring 1500kr, olja/torkarblad/däck/spolarvätska/bromsar och andra rena servicesaker går på 1000-2000kr per månad också om man slår ut det på ett år.
Rätt lätt kan man räkna fram att 8-9000kr inte räcker långt om man ska "ligga på topp". Nu är det en originalbil jag har och kör man någon rejält trimmad dito så blir det betydligt mer, återkommer till det.
Det gäller att prioritera och planera om detta ska bli långvarit känner jag.

En utav mina frågor nu är; Hur gör ni?
Är du ute på stan en kväll eller någon mindre träff, så träffar du garanterat något du aldrig snackat med tidigare. Efter lite småprat kommer det fram att killen äger en nyare bil, har egen lägenhet på ett bra ställe och är väldigt fint klädd. Så är det oftast. Men till slut undrar, åtminstone jag, hur detta är möjligt? För det är fler som har fräcka bilar, bostäder och andra saker på G. Är det stora lån som ligger bakom ett flådigt liv, eller är det många övertidstimmar eller rent utav pengar som inte borde finnas? Svarta pengar.
Jag bor hemma just nu och har inga problem med att äga min M3a. Försäkring, lån och allt annat betalar jag själv. Men att knö in en fräck bostad, många utekvällar och dyra kläder ihop med alla andra kostnader man har är inte möjligt. Då får jag lov att säga att jag har en helt okej lön.
Hårt arbete lönar sig men jag är nyfiken hur det brukar ligga till hos er och "era polare".
Jag nämnde tidigare lite om trimmade bilar. Jag har själv köpt och sålt väldigt mycket trimprylar. Det är ju riktigt svindyrt att hålla på. Ett vettigt eftermarknadssprut, som man idag hittar på varje bygge, kostar i runda slängar 15-20000kr. Sedan har man saftig bottendel ihop med ett flådigt bränslesystem, det ihop med en turbo dyr som en vettig bil gör att några utav delarna i bilen springer iväg upp mot vad min M3a kostade. I de pengarna är varken bil eller servicekostnader inräknade. När allt sedan rullar så saknar man det ena eller det andra och man vill bygga om dittan och dattan. Till slut bromsar man bilen men saknar mer kräm och bygger om. Saker säljs med förlust.
Det är en dröm att hålla på med men hur mycket påverkar inte det ekonomin egentligen? Det är många människor som är vuxna, på riktigt, som håller på med detta. Då finns ju oftast en familj, eller åtminstone en sambo, och en bostad och allt som oftast en fräckare bruksbil.
Det är mycket struntprat här men jag har svårt att se hur folk ibland får ihop saker och ting. Att vara kreativ och smart är en sak, likaså att köpa saker och sälja med vinst. Men är det alltid en dans på rosor? Är det många som känner "fan, pengarna räcker inte denna månaden heller till alla fasta kostnader!"?
Bilar i all ära, men hur ofta går det inte för långt?
Ge mig lite nyttig information ni som har upplevt alla för och nackdelar med denna underbara, dyra, hobby.

Mvh