Page 1 of 2
bygga termostat på s38
Posted: 05 Oct 2009, 11:56
by dre racing@
Måste ha en termostat på min s38 motor, hela det original termostathuset har jag kastat, (får inte plats i bilen)
så tanken var att bygga inn en termostat i ändan på vattenröret på avgassidan om motorn.
nogon som gjort detta förut? tanken var att svarva ett fäste i alu och svetsa på röret, den ett löst termostat hus från typ volvo på där igjen.
kansje man får köpa nogot färdig?
\\ tom andre
Posted: 05 Oct 2009, 11:57
by kristov
Får juh lös termostat i hus med slangtilkoppling för båda S14 och M10.
Posted: 05 Oct 2009, 12:00
by Avvah
Jag har en polare som gjort det på sin bil. hans projekt-tråd finns här:
http://www.streetcrew.se/board/bmw-336- ... -t254.html är inte så insatt i det själv dock men tror han byggde ett termostathus runt en volvo termostat.
Posted: 05 Oct 2009, 12:23
by Bmw*Alex
kompisen som avvah pratar om har sin s38a i en e30 . och killen som har gjort termostathuset heter robert ajden. kan nås på
ajden83@hotbrev.com
eller
http://www.ajden.se/ajdensgarage/index.htm
mvh
Posted: 05 Oct 2009, 17:21
by Livinloud
Jag körde med ett externt termostathus.. 7serien om jag inte minns fel..
Jag hade inga direkta problem iaf!
Fast sommardagar 20+ så gillade inte bilen att stå still
Jag kommer köra med elvattenpump nästa år.
Jag har rör och kylare över samt ett termostathus.
Allt byggt för S38 i E30
PM:A för mer info
Edit: Ser nu att du ska överladda, då bör du nog ha samma flöde som gamla termostathuset!
Posted: 05 Oct 2009, 17:23
by Livinloud
Har för mig att han ville ha över 2000kr för ett termostathus.
Posted: 05 Oct 2009, 17:29
by Livinloud
kristov wrote:Får juh lös termostat i hus med slangtilkoppling för båda S14 och M10.
Om man tittar på M10 och M40 termostathuset och jämnför det med S38an så kan man se att det är mycket mycket lägre flöde i M10/M40 huset!
Posted: 05 Oct 2009, 18:17
by Morten
Det er flere som bruker termostathus fra E28 M5
Posted: 05 Oct 2009, 18:34
by Bmw*Alex
Livinloud wrote:Har för mig att han ville ha över 2000kr för ett termostathus.
ja det är väl inte så konstigt när han modar ganska kraftigt, fast lite dyrt känns det som endå
mvh
Posted: 05 Oct 2009, 21:55
by dre racing@
anledningen till att jag skall ha termostat, är precis för att stryppa vattenflödet, kan bli problem annars. (luft)
Jag kommer nog att bygga som VS motor hadde i sin m5a med turbo, altså en termostat svetsat på vattenröret från motorn. bara få i hop en snygg och kompakt lösning på det
Posted: 11 Oct 2009, 21:50
by dre racing@
nu har jag fått i hop en snygg lösning på detta, volvo delar användta.
men vilken väg flödat vattnet gjenom motorn? har för mig att det kommer ut ut avgassidan där. men ej säker..
detta för att sätta termostaten rätt väg
Posted: 22 Oct 2009, 14:14
by dre racing@
så här blev det
svarvat fäste till volvotermostathus, svetsat dit med migen, har tyvärr inte tig
men jag tror detta kan funka kanon
82grader termostat sitter i, röret fick också samma vinklingen som org.
Posted: 22 Oct 2009, 20:25
by ragge_c
blir kul o se om det funkar
vi har haft lite problem med att våran går varm o då kör vi utan termostat o elvattenpump
Posted: 22 Oct 2009, 20:36
by nicke.t
hur svetsar man alu me mig? har en migsvets men är ju ingen svetsare
Posted: 22 Oct 2009, 20:38
by Tysken
nicke.t wrote:hur svetsar man alu me mig? har en migsvets men är ju ingen svetsare
Med aluminiumtråd
..Hehe, men vet inte vilken gas det ska va.
Posted: 22 Oct 2009, 22:38
by Resgard
Tysken wrote:nicke.t wrote:hur svetsar man alu me mig? har en migsvets men är ju ingen svetsare
Med aluminiumtråd
..Hehe, men vet inte vilken gas det ska va.
Har för mig man ska ha Argon.
Posted: 23 Oct 2009, 14:06
by nicke.t
ok,kanske man skulle testa.