Page 1 of 1
Lamelldiff låser bara ibland.
Posted: 04 Oct 2009, 13:47
by Mr EmCom
Hejan, till en början vill jag säga att detta inte gäller nån bmw, utan min nya Omega 3000, som nåra av er säkert vet så sitter det lamelldiff på dessa, med en bromsvärkan på 45%.
Det tråkiga är att den bara låser upp ibland.
När man "bondbrunar" så funkar den alltid. Men igår när det var lite blött ute så testade jag att vålda lite ute på en stor parkering och de funka det inte alls några bra, enhjulade och helt plötsligt slog det till och börja gå brett, och tvärt om.
Vad tror ni?
Enliga tidigare ägaren var bilen servad varje år med nybytt olja överalllt.
Finns det repsatser att köpa eller hur går man tillväga?
http://www.youtube.com/watch?v=71mUwFmT_04
Bevis för att den fungerar vi vanliga fall

Posted: 04 Oct 2009, 15:41
by pelko
Prova byt olja.
Mvh
Posted: 04 Oct 2009, 15:50
by nicke.t
fel olja?
Posted: 04 Oct 2009, 18:04
by Mr EmCom
pelko wrote:Prova byt olja.
Mvh
Killen som hade bilen innan mig skötte den mycket bra, jobbade på bilverkstad så han fick oljer osv billigt, så jag tror inte han har slarvat med det biten.
MEN om det nu skulle vara fel eller gammal/dålig olja, blir det bra bara sådär?
Är lite osäker på hur en lammeldiff är uppbyggd, men antar att den sitter lammeler i den, som borde kunna bli slitna?
Efter att ha läst i Bmw*Alex tråd om olja så är det Castrol SAF-XJ jag ska köra med, återkommer när jag bytt.
Posted: 04 Oct 2009, 18:31
by Bmw*Alex
Mr EmCom wrote:pelko wrote:Prova byt olja.
Mvh
Killen som hade bilen innan mig skötte den mycket bra, jobbade på bilverkstad så han fick oljer osv billigt, så jag tror inte han har slarvat med det biten.
MEN om det nu skulle vara fel eller gammal/dålig olja, blir det bra bara sådär?
Är lite osäker på hur en lammeldiff är uppbyggd, men antar att den sitter lammeler i den, som borde kunna bli slitna?
Efter att ha läst i Bmw*Alex tråd om olja så är det Castrol SAF-XJ jag ska köra med, återkommer när jag bytt.
återkommer jag också när jag har öppnat min om det nu är en lameldiff så det går fortare att byta för dig
mvh
Posted: 04 Oct 2009, 19:01
by Mr EmCom
Bmw*Alex wrote:Mr EmCom wrote:pelko wrote:Prova byt olja.
Mvh
Killen som hade bilen innan mig skötte den mycket bra, jobbade på bilverkstad så han fick oljer osv billigt, så jag tror inte han har slarvat med det biten.
MEN om det nu skulle vara fel eller gammal/dålig olja, blir det bra bara sådär?
Är lite osäker på hur en lammeldiff är uppbyggd, men antar att den sitter lammeler i den, som borde kunna bli slitna?
Efter att ha läst i Bmw*Alex tråd om olja så är det Castrol SAF-XJ jag ska köra med, återkommer när jag bytt.
återkommer jag också när jag har öppnat min om det nu är en lameldiff så det går fortare att byta för dig
mvh

Posted: 04 Oct 2009, 19:42
by Pimplaren
Säkert slapp diff

Posted: 04 Oct 2009, 20:40
by Christian.N
Ja det blir ju ingen spänning när det är slappt

Posted: 06 Oct 2009, 01:14
by Bmw*Alex
här var vi svaret ,
ingen lameldiff , men tycker det är jävligt konstigt att den låste upp hela tiden. märkte inte en gång att den enhjulade . inte ens när ja gjorde ringer eller sladdade brett. jaja dit med en ny diff och sladda lite till
mvh

Posted: 06 Oct 2009, 20:45
by Mr EmCom
Okej, men jag har lammelaxel, såvida ingen har bytt till nån klump från en 2,6:a eller nått :S
Snackade med en opelkille och han sa att de fanns lammeller och stålskivor på opel för under tusen spänn, låter väll billigt.
Posted: 06 Oct 2009, 20:49
by Storås
Bmw*Alex wrote:här var vi svaret ,
http://i442.photobucket.com/albums/qq14 ... x/o004.jpg
ingen lameldiff , men tycker det är jävligt konstigt att den låste upp hela tiden. märkte inte en gång att den enhjulade . inte ens när ja gjorde ringer eller sladdade brett. jaja dit med en ny diff och sladda lite till
mvh

Det är inte så konstigt, många BMW, Volvo och andra klumpar diffar jämt när dom är slut och/eller på väg att rasa..
Posted: 06 Oct 2009, 21:18
by Bmw*Alex
Storås wrote:Bmw*Alex wrote:här var vi svaret ,
http://i442.photobucket.com/albums/qq14 ... x/o004.jpg
ingen lameldiff , men tycker det är jävligt konstigt att den låste upp hela tiden. märkte inte en gång att den enhjulade . inte ens när ja gjorde ringer eller sladdade brett. jaja dit med en ny diff och sladda lite till
mvh

Det är inte så konstigt, många BMW, Volvo och andra klumpar diffar jämt när dom är slut och/eller på väg att rasa..
ok . jo jag har fått hört det från en del jag också, lite tråkigt att man fick höra det lite sent tyvärr
mvh