turbo e30 läcker olja (packbox) ?!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
evil-one

turbo e30 läcker olja (packbox) ?!

Post by evil-one »

har problem med att min turbo e30 läcker en del olja :?
d ser ut o komma mellan växellådan o motorn , precis mellan där.

alla packboxar är bytta osv..

jag tror ändå att d har me packboxen vid vevaxeln att göra den som sitter bak på motorn !

läste nånstans att man måste sätta nya packboxen på exakt samma ställe där den gamla gjort ett spår i veven , mistänker att min sitter nån mm fel

finns d nån tätningsmedel man kan använda sej av för just packboxar ?
tobbee28

Post by tobbee28 »

är väl bättre att "inte" sätta packboxen på samma ställe om det är nernött där den gamla satt

den kan ju ha blivit skadad vid montering?
evil-one

Post by evil-one »

hmm läste om d i haynes boken har jag för mej , skador lär d inte ha blivit , märker ju dock sen när motorn ska ut igen ..

problemet är bara att vad jag ska göra åt läckaget ifall packboxen nu ser kanon ut ändå?

finns d nån tätning man kan använda sej av ?
Pitbull

Post by Pitbull »

Det räcker att den sitter lite snett eller felplacerad så läcker de olja.
Mattias Skoglund
Mob: 0763-493494

2009: 575whp samt 740wnm 1,4bar. M30B35
2010: 842whp samt 983wnm 1,8bar. M30B35
Snekast

Post by Snekast »

Sitter den i spåret så kommer den garanterat läcka!
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
turbojacko

Post by turbojacko »

Har du kollat så det inte är trågpackningen.
evil-one

Post by evil-one »

turbojacko wrote:Har du kollat så det inte är trågpackningen.

yes d har jag gjort !

men d blir ju i allafall att ta ur motorn o låda för att rätta till packboxen

finns d nåra knep för att se att d inte läcker medans man har motorn på backen ?
bubbel

Post by bubbel »

hur är din vevhusvent? tänkte ifall den trycker ur oljan vid laddtryck, jag hade det problemet efter jag monterat turbo p.g.a för liten vevhusburk. fixade ventilationen och oljeläckaget borta.

kom olja mellan motor o låda, byte p-boxar o oljetrågspackning men problemet låg inte där.
evil-one

Post by evil-one »

bubbel wrote:hur är din vevhusvent? tänkte ifall den trycker ur oljan vid laddtryck, jag hade det problemet efter jag monterat turbo p.g.a för liten vevhusburk. fixade ventilationen och oljeläckaget borta.

kom olja mellan motor o låda, byte p-boxar o oljetrågspackning men problemet låg inte där.

kunde ju ha vart så, men den trycker ej ur nån olja ur vevhus venten, bara oljedimma , vilket borde va normalt tycker jag
bubbel

Post by bubbel »

evil-one wrote:
bubbel wrote:hur är din vevhusvent? tänkte ifall den trycker ur oljan vid laddtryck, jag hade det problemet efter jag monterat turbo p.g.a för liten vevhusburk. fixade ventilationen och oljeläckaget borta.

kunde ju ha vart så, men den trycker ej ur nån olja ur vevhus venten, bara oljedimma , vilket borde va normalt tycker jag

det gjorde min också, oljan hittade en annan väg ut :wink:
evil-one

Post by evil-one »

bubbel wrote:
evil-one wrote:

det gjorde min också, oljan hittade en annan väg ut :wink:

fyfan :? hur fixade du problemet då ?
Post Reply