Page 1 of 1
Diskussion: Turbokonvertera M30B34/35
Posted: 26 Jun 2006, 19:34
by camata
Då detta är min favvomotor samt att frågan nyss lyftes så tar jag tag i detta föra att diskutera fram en FAQ med olika prisnivåer på turbokonvertering av denna fina motor.
För att begränsa det lite så håller vi oss till tre prisnivåer:
- "Extremsnik" (<5000:-)
- "Hela lönen" (<15000:-)
- "Bilens värde" (<25000:-)
Att beakta är väl att ju mer pulver man vill ha desto mer koll på läget måste man ha = MYCKET kostsamt!
Eftersom att prisnivåerna är så pass "låga" så är det givetvis BMW originaldelar som gäller.
(M102/M106 kan vi väl med fördel räkna bort, då den inte är lika vanligt förekommande samt att det inte är några större problem att skrämma upp den som den är?)
Posted: 27 Jun 2006, 15:58
by 535power
jag räknade ut att om man köper begangnade delar så kan man för runt 10 000 få
kolvar från bmw 745 turbo och så sätter man dom i en vanlig m30 3.5
sen kamen och lr om man får tag i hela toppen billigt
och sen turbo och grenrör
tryck rör och downpipe e inte så dyrt och svårt att snickra själv
sen ett beg SMT 6 t ex och en brensletrycks regulator och större spridare
så kan man iaf plocka ut 300-400 säkert
men sen att kopplingen inte gillar de är en annan sak
men de va ett exempel på sneak
Posted: 27 Jun 2006, 16:06
by camata
535power wrote:jag räknade ut att om man köper begangnade delar så kan man för runt 10 000 få
kolvar från bmw 745 turbo och så sätter man dom i en vanlig m30 3.5
sen kamen och lr om man får tag i hela toppen billigt
och sen turbo och grenrör
tryck rör och downpipe e inte så dyrt och svårt att snickra själv
sen ett beg SMT 6 t ex och en brensletrycks regulator och större spridare
så kan man iaf plocka ut 300-400 säkert
men sen att kopplingen inte gillar de är en annan sak
men de va ett exempel på sneak
Då kommer man ju upp i lönenivå, för det kostar alltid extra! =)
Extremsnik är för mig:
- Ev. svarvning av kolvar och kolvdysning
- GT37/40 med inbyggd WG
- Pysventil
- Hemmapulat grenrör/745i-grenrör
- Volvoraggar-dump
- SAAB-intercooler
- M5-spridare
- Moddad LMM
- Ev. B35-topp.
Posted: 27 Jun 2006, 19:33
by HenrikF
Frågan är hur mkt man kan och orkar själv. Själv bygger jag helst stabilt från början, men kul med folk som bygger snik också:)
Känns som om 745motorn står pall för en hel del, kanske en o-ringning kan vara på sin plats iof..
Men svarvade kolvar kommer man väl en bit på i en 535motor. Sen är ju frågan hur mkt man ska ladda. Är det inte för mkt är högre komp ingen nackdel, blir roligare motor..
745 grenrör, turbo och wg är nog billigaste och enklaste alternativet. Bolt on, och räcker en bra bit på vägen..