Page 1 of 1
BMW 2800cs E9 -70
Posted: 27 Sep 2009, 01:08
by Phobban
Idag var jag och lade handpenning på nytt nya projekt. Det blev en kärra jag drömt om länge. En 2800cs från 1970. Motorn är dock utbytt mot en M30B35 med tillhörande insprutning och 5vxl låda. Sitter dock ett gammalt 3.0CSi insug på den, så det ser ut som en M30B30 från 70talet.
Just nu är den blåmetallic med blå skinn-inredning. Framstolar från en E36, ser ganska okej ut men kommer förmodligen att bytas ut senare.
Den ska även lackas om, då jag inte är något stort fan utav gubbfärgen. Funderar på svart alternativt silver.
Bilen har dock varit i kontakt med en trotoarkant med vänster framhjul och framvagnen är lite söndertryckt på den, så det är ju givetvis prio 1. Någon som vet vilka framvagnar som passar? Vet att E3'ans ska passa rakt på.
Undrar även vilka diffar som passar. Måste ju ha diffbroms på pärlan.
Detta kommer inte bli något monsterprojekt. Kommer förmodligen nöja mig med lite sugtrim till att börja med. Men turbo är inte omöjligt i framtiden. Har ju inga avgaskrav på denna

Karossen ska försökas hållas så nära original som möjligt, då det faktist finns lite värde i dessa.
Eventuellt så hamnar mina OZ Mito på E9an, men kan tänka mig att dom är lite moderna för att passa klockrent.
Vad tycker ni då?
Posted: 27 Sep 2009, 01:17
by Zwofurti
najs!=)
Fasiken, ett sånt där insug måste ju vara klockers å bygga större plenum till =)
Posted: 27 Sep 2009, 09:37
by nicke.t
balla dom där bilarna.
Posted: 27 Sep 2009, 20:27
by moxi
cool som fan..va den där bilden som jag fick när du förklarade hur den såg ut.. blir nog turbo eller kompressor..senare i den där bilen!

Posted: 27 Sep 2009, 22:07
by M635 forever
Grattis då!
Hörde att du lagt hp på en E9:a! =)
Saknar min som faaan!
Antar att du blivit lite skadad efter du besökte min parkering för ett par år sedan!?
Hoppas du inte hittar allt för otrevliga angrepp av "plåtröta" lite här och var på den.....finns ju tyvärr en hel del ställen på dessa som brukar fara illa!
Diff broms från de äldre E12 baserade E24:orna,+ E12 5 serie (lilla diffen) passar rakt av.
Fälgarna däremot,har jag svårt att tro att du får dit utan problem och spacers.
Posted: 27 Sep 2009, 22:28
by Phobban
Zwo: Tackar. Det är möjligt. Funderar dock inte på turboplenum i första vändan
Nicke: Visst är dom
Moxi: förr eller senare kan det bli turbo. Skulle vara tufft med en M60 v8 med kompressor, men då kan det bli lite knöligt med bilprovningen kan jag tänka mig. Ska försöka hålla den gatlegal. Är ju ganska generösa regler för byggen på denna typen av bil.
Patrick: Jo, jag ska försöka hämta den på tisdag. Har hittat ett släp jag får låna, nu ska jag bara hitta en bil med dragkrok bara..
Jag förväntar mig att det kommer finnas en hel del rost. Men jag tror inte det är ett så extremt dåligt exemplar jag fått. Men spackel och hönsnät kan dölja mycket

Men då får jag lära mig laga rost på ett riktigt sätt, det är bra att kunna.
Perfekt med lite info om diffarna. Såg att Krille_hlm hade bytt till stora E24/E28 diffen på sin med lite hemmabyggning. Tror till och med att han satte på en hel E28 bakvagn utan jättemodifieringar. Såg ganska smidigt ut ändå.
För diffbroms är ett måste.
Fälgarna borde gå att få dit tycker jag. Med smala tyskstuksdäck och lagom breda spacers. Är väll ET drygt 15-25 på dessa eller har jag fått något om bakfoten? Men ett par BBS RS 17"
/Peter
Posted: 28 Sep 2009, 18:26
by JimmyA
nice har du kvar garaget med kimmo? isf kommer jag över å spanar in åket. äldre BMWs slår fan allt i världen!
Posted: 28 Sep 2009, 18:54
by daniel-635
Kul att se fler BMW av det lite äldre modellerna
Ångrar själv ibland att jag inte byggde på en sådan

Posted: 29 Sep 2009, 15:04
by Phobban
JimmyA, jag har kvar garaget, men Kimmo ska flytta när som helst. Men du är varmt välkommen att titta. Ska hämta bilen imorgon. Men först måste jag få ut E36an ur garaget. Den står ju nerplockad i delar nu.
Ingen som vill köpa en E36 kaross?

Posted: 29 Sep 2009, 15:09
by JimmyA
åfan vart ska kimmo då?
Posted: 29 Sep 2009, 15:10
by Phobban
Slagsta tydligen. Han ska tydligen sälja bilen säger han.
Posted: 06 Oct 2009, 19:25
by Phobban
Hämtade bilen i Torsdags och ställde in den i garaget. Men har varit i Visby och partajat med jobbet hela helgen så det har inte hänt så mycket.
Har inte hittat nån anmärkningsvärd rost än så länge faktist. Lite runt vindruta och bakruta. Samt nån bubbla här och där.

Ett litet hål bakom kofångaren, men inget i balkar eller främre delen av golvet.
Men jag får nog byta framvagnsbalk. Kan gå att rikta, men jag är osäker.
Sen har rambalken fått sig en liten smäll och måste riktas lite den med tyvärr. Främre bärarm är böjd också.

Ska ta ner framvagnen och titta så fort som möjligt. Men först ska jag försöka få ut min E36 som står och tar plats i garaget.
Fin röv
Lite avskavd färg på framskärm

Posted: 07 Oct 2009, 21:46
by M635 forever
Kolla torpedvägg + sparklådor efter rost.
De rackarna har ju sparklåda/tröskel i 3 lager,vilket mer eller mindre alltid brukar vara angripna.